Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temperatur på AMD 1.4ghz??


yaz

Rekommendera Poster

Jag fick precis hem min 1.4GHz Thunderbird också.

I lådan har jag utöver CPU-fläkt och chipset-fläkt endast en 80mm-fläkt som jag först lät köra på halv-fart (den finns i fronten av lådan och kyler mina HD:ar)

Då var min CPU 51C vid max-belastning och 49C vid vila. Luften i datorn var cirka 35C.

 

Nu låter jag istället den fläkten köra på maxvarv (låter inte så illa). Så nu är min CPU 45C vid max belastning och cirka 43C vid vila. Och luften i datorn är cirka 30C.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viggen:

>>>Fick min nya Athlon 1,4 för några dagar sedan och den ligger runt 70 grader i villa (har inte kunnat hårdköra den ännu).<<<<<

 

Om jag vore du skulle jag kolla att flänsen sitter rakt på processorn. Jag hade lika hög temp i början tills jag såg att kylflänsen inte satt fast ordentligt, den var snett på kärnan. När jag fixade det så kom jag ner i 53 grader. (inte för att jag hade några problem under den veckan den låg på 75 grader topp, men i alla fall)

 

Eller kanske har du en dålig processor-fläkt?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-23 23:14:28 av Athlonman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade tänkt kolla så att flänsen sitter ordentligt på samt montera in en fläkt till i lådan, nu är det bara transformator fläkten som kyler lådan.

 

Sen hade jag även tänkt pressa leverantören lite mer, tog mig en titt på Amd´s specar och de rekomenderade att man höll sig runt 60 max var 95.

 

Vad det är för typ av processor fläkt vet jag inte lite svårt att se, det är väl billigaste möjligt kan jag tänka.

Tar gärna emot tips om bra fläkt och var man kan få tag på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Såvitt jag läst mig till tycker jag minicopperorb från thermaltake låter intressant. Är reggad för 1,5Ghz och 29dBa. Tror den ligger strax över 200:-. Fler råd, Tack. Jag letar själv. :)

/M

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag Taisol CGK7600922 kopparplatta ( http://www.jmedata.se ). 289kr. Den kyler upp till 1.5 Ghz. och är hyfsat tyst, det är nog inget att överklocka med, men får som sagt ner tempen till 52 grader utan extrafläktar. Det finns fläktar som får ner tempen ett tiotal grader till, men dom låter därefter oxå.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Aj.. Man vill gärna ha _minst_ en chassi-fläkt i sin låda idag. Annars blir det lätt lite väl varmt i boxen.

Men visst. CPUn klarar säkert av 70C. men HD:arna mår nog inte så bra kanske?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Jag skall koppla om den så fort jag orkar boota om. Upptäckte igår kväll att sladden är så spänd så att kontakten håller på att ramla av moderkortet :P

 

Min chiefteclåda är visst en aning _för_ djup nästan :)

(nä, jag gillar min låda skarpt, men sladden till fläkten kunde varit aningen längre...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Min 1,4 GHz T-Bird ligger på 68 grader när jag kör den i 1,33 GHz. Vågar inte riktigt dra upp den i 1,4 än. Funderar lite över följande kylning i lådan:

en chassifläkt, t.ex "GlobalWin fläkt 80x80x25mm" och en systemkylare som sitter nere i en PCI-plats, t.ex "JNC PC Air-conditioner Twin Fan", om jag nu har plats för den. Tänkte låta chassifläkten blåsa ut luft, så att den och mitt aggregats fläkt fixar lite undertryck där uppe, och låter systemkylaren blåsa upp frisk "golvkyld" luft upp i lådan. Eventuellt lämnar jag några platser öppna så det kommer in massor av frisk luft och damm i lådan. Vad tror ni om detta?? Idiotiskt eller möjligt??? Billigt blir det ialla fall.

 

PS. länkar till fläktarna här: http://www.datorbutiken.com/se/d/GWFA80.htm och http://www.datorbutiken.com/se/d/JNCAC2A.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har konstaterad (genom att köra varje fläkt skilt för sig) att den fjuttiga fläkten på northbridgen på moderkortet har rätt mycke ljud för sig. Processorfläkten är så klart värst, men jag kunde inte tro att fläkten på MB hade så högt ljud...vet någon om och isf hur man kan byta ut den mot en större fläns??

 

/Anttu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...