Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temperatur på AMD 1.4ghz??


yaz

Rekommendera Poster

Jag har precis satt ihop en ny dator och kollade lite grand på "PC Health" i biosen.

 

Min Athlon 1,4ghz ddr ligger på 55-60 grader innan windows startar förstås. Det kändes lite för högt.

 

Det enda jag hade att jämföra med var min 350 som ju låg på runt 40 grader. Så jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt.

 

Hörde att vissa exemplar kan vara varmare än andra...kan det stämma?

 

/jojje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T-Birds är ganska varma, det går inte att komma ifrån.

 

Men det är klart... 55-60 innan du ens startat windows... då hänger det på hur mycket temperaturen ökar när du använder burken.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Athlon blir varmare än pentium, har jag förstått och det är väl bara att acceptera eller pytsa in extra fläktar.

 

Min 1.4 ligger nu på 53 grader idle och 57 vid full kräm (10min)

I början låg den på 62 grader idle, fast det berodde nog på att processorfläkten sög in varmluft från nätaggregatet som låg 2 centimeter i från. Jag tog ut nätaggr. och lade den ovanpå chassit.

 

Ska man tro AMD så ska processorn klara både din och min temp utan problem. Kanske processorn håller nåt år mindre än den skulle göra om man låg på 20 grader, vad vet jag, men då har man nog bytt ut den iaf.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturen är i stort sett samma för mig. Blev lite orolig när ASUS Probe började klaga mitt i Unreal Tournament. Gick ur och såg att CPU-tempen var uppe i 75 och vände... Men inga instabilitetsproblem alls!

 

Har nu dragit en "fläkt-tunnel" ifrån cpu-fläkten till en chassifläkt som suger ut ur lådan (cpu-fläkten suger ur kylaren).

Tempen kliver aldrig över 61 grader även om jag pressar den till max. :)

T.ex. vid SETI@home i 60 min.

 

[inlägget ändrat 2001-09-21 16:56:31 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noisekiller hur byggde du denna fläkt tunnel??? Är ytterst intresserad då jag ska införskaffa ett silence PS som knappt suger ut nån luft.

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

Seagate Barracuda IV 40GB

IBM 75GXP 30,7GB

Chieftec TL-01W

Thermaltake Volcano II

Thermaltake Blue Orb

Enermax 350W EG365P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okidoki. Tack för uppmuntran =)

 

ska självklart försöka få ner tempen så mycket det går. Av vad jag såg så ökar inte temperaturen väsentligt i windows eller i spel.

 

men tack för tipsen...!

 

//jojje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkttunneln köpte jag på ett lokalt byggföretag. Ska försöka ta ett kort på det när jag öppnar burken nästa gång. Det är tyg med en stålspiral inlindad så den är böjbar.

Satte den i en 90 graders vinkel ifrån fläkt till fläkt.

Funkar utmärkt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken fläns+fläkt har du?? nåt som inte låter så mkt antar jag.. blev lite intresserad av din idé för jag vill inte ha en dator som ett flygplan för att kunna kyla ordentligt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min 1.4 GHz:are sitter Zalman 5001 plus.

Den går att köra i 3 olika lägen, Normal, Low-noise och Silent.

I Normal tror man att datorn har inbyggt disel-aggregat som strömförsörjning. Silent vet jag inte eftersom Low-Noise är acceptabelt.

 

Letar fortfarande efter kameran, men bild kommer... Håll ut! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå funderat på att bygga nån slags lufttunnel men som typ suger luft från sidorna av flänsen och ut ur lådan. Har oxå tänlt på att lägga en tunnel från utsidan och in mot fläkten på processorn.

 

Min 1 GHz ligger just nu, vid normalt surfande + mp3, på 64 grader vilket är på tok för mycket (tycker jag)

Om jag prssarn datorn, typ spelar, sticker tempen iväg mot 70 grader.

 

Flänsen+fläkten är av märket Titan vilket jag har hört är helt värdelös, vilket jag nu själv fått erfarenhet av.

Så köp inte nån sån!!!

 

 

/Anttu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

En av de bättre och billigar och, framförallt tystare, fläktarna på marknaden står ThermalTake för kika in på deras produkter. Har sett prylar som är reggade för 1.4Ghz och ligger på 30Db. Alltså ganska tysta. :)

 

/M

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Allting är relativt. Testa en prolle på 46dB, och du kommer ligga och drömma om 30, flera nätter i sträck. :)

Ett vanligt vardagsrum ligger på ca. 26dB.

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte stirra sig blind på de olika dB-värdena. Kan inte påstå att de stämmer något vidare. =(

Mina erfarenheter är att 23dB-fläktar hörs tydligt. Och de borde de inte göra enligt:

Ett vanligt vardagsrum ligger på ca. 26dB.

((Förmodligen är det väl inte fläkten jag hör utan luftströmmen som den skapar i lådan el. dyl.))

Det gäller nog att testa sig fram om man är ute efter något tyst. Men... 46 dB hade jag nog inte gett mig på i vilket fall. :)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

[inlägget ändrat 2001-09-28 13:44:03 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Ok, ska erkänna att "26dB i ett vardagsrum" är något som jag hört. Men för att kunna serva er med det rätta och bästa, så återkommer jag på Tisdag med diverse mätningar från min egen lägenhet. Så ser vi i alla fall om det stämmer med vardagsrummet. Men jag hävdar bestämmt att 30dB på en cpucooler INTE är högt jämfört med andra coolers. Ok finns nån på 26 men då fixar dom runt 1,2Ghz oxå. Inte riktigt vad man vill ha kanske. Sikta högt och känn triumfen, eller fall hårdare. :)

 

/M

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket moderkort är det?

Finns lite olika mjukvara att välja mellan MBM 5 är något av de bättre jag testat.

Sök på MBM i forumet så bör du hitta lämplig nerladdningssite. =)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att min TB 1,33 med en Alpha PAL6035 (Skribos rekommendation som kompromiss ljudnivå/kylförmåga) ligger på 55-60 grader vid normalanvändning, 65 vid hårdkörning. I övrigt har jag ett Silent nätagg (=högre temp i chassit?) och ett grafikkort med bara fläns.

 

Jag har alltså inte offrat mycket för kylningens skull, utan mer för ljudnivån. Och burken är tämligen tyst (kan inte säga några db), men som sagt, väl varm. Men oxå helt stabil!

 

Ska sätta in en chassifläkt fram nu, och får meddela resultatet. Det lär i alla fall bli lite svalare därinne...

 

 

AMD Thunderbird 1,33 MHz

MSI K7T Turbo

MSI Starforce 826 GF2 MX-400 64MB

512 MB SDRAM

IBM 60GXP 40GB

Samsung 12xDVD

Aopen LX-45

Alpha PAL6035

Silent System 300W nätagg

Samsung 900IFT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så säker på att det blir svalare jag ligger på 38-40 grader i mitt chassi med mina fläktar på 7volt, vid 12volt ligger jag på 35-39 så jag tolkar det som att sensorn är dåligt placerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det där med att hävda att 30db inte är högt är lite att gå för långt, skulle tippa på att jag ligger på ca 20-23db och det hörs ta mig fan.

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

Seagate Barracuda IV 40GB

IBM 75GXP 30,7GB

Chieftec TL-01W

Thermaltake Volcano II

Thermaltake Blue Orb

Enermax 350W EG365P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Mitt sovrum och vardagsrum ligger på 40dB, så det där med 26 stämde inte alls. Slutsats: dB talen säger alltså inte ett skit, är det 40 i sovrummet och en prolle märkt 30dB viner så pass som ni säger så.... Ja, trial and error liksom. :)

 

/M

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt en ny dator med en Athlon 1,4ghz processor och temperaturen på den när jag är i Windows ligger på stadiga 63 grader.. Men några problem har jag ändå inte haft!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Fick min nya Athlon 1,4 för några dagar sedan och den ligger runt 70 grader i villa (har inte kunnat hårdköra den ännu).

Jag (och andra som jag talat med) tycker detta är för högt men dator leverantören säger att det är helt normalt. Som referens kan också nämnas att den förinställda varnings nivån för moderkorts övervakningen låg på 80 och max på 100. Till helgen blir det att sätt in fler fläktar lådan.

Tack för tipset med en tunnel från processor till en fläkt får se om det kan få plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...