Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställning av Win 7 med hjälp av systemavbildning


kenneth G

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Seagate Hd 2Tb, där jag skapar systemavbildningar regelbundet för en bärbar och en stationär dator.

För den bärbara har jag gjort ett antal återställningar utan problem.

För den stationära går det utmärkt att göra en systemavb. Den hittar Seagate Hd och ger feedback på senaste gången jag gjorde en backup.

 

Men nu när jag för  första gången behöver göra en återställning på den stationära så hittar den inte backupen på den externa hd.  Den hittar den om jag vill göra en ny samt talar om att det ligger en där sedan tidigare.

 

Någon som har något tips på hur jag skall få den att hitta systemavbildningsfilen på den externa hd.?

 

Jag kör Win 7

 

Tacksam för tips

 

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det problem du råkat ut för med den stationära är liknande de problem jag själv råkat på när jag hjälpt vänner med deras datorer.

Vanligast är att den återställningsavbild du har sparat är av nyare version av Windows 7 än den startversion du använder för återställningen.

 

När du gör en systemavbild får du en fråga i slutet om du vill skapa en "Reparationsskiva".

Om du väljer att inte göra detta och vid ett senare tillfälle vill återställa datorn med den avbild du gjort, är risken stor att det inte fungerar om du använder en äldre version av "Reparationsskiva" eller originalskivan för Windows 7.

 

Av någon anledning vill inte en äldre version av Windows 7 återskapa en nyare version i en avbild.

En nyare version får du genom alla uppdateringar som sker till Windows 7.

 

Ponera att den skiva du har är originalskivan från 2010.

Den innehåller SP1 men inga andra uppdateringar.

Du har använt den och installerat Windows 7.

Under åren har du uppdaterat Windows 7 i enlighet med Windows update.

Du skapar avbilder med jämna mellanrum.

Efter ett år har du så många uppdateringar i Windows 7 att den skiljer sig väsentligt från din installationsskiva i version.

Den Windows 7-skivan vill inte kännas vid avbilden då den inte matchar den version som finns på skivan. Du kan således inte återställa din avbild med denna skiva.

 

Mitt råd är att när en ny avbild skapas så bör också en ny "Reparationsskiva" (eller USB-media) skapas. Detta för att "Reparationsskivan" skall matcha den version som avbilden har.

 

Du behöver således skapa en ny Windows 7-skiva (eller USB-media) som matchar alla de uppdateringar som din avbild har, eller i närheten av dem. Det är ett sätt att skapa en version av Windows 7-skiva (eller USB-media) som känner igen den version som din avbild har.

 

Du kan skapa en nyare version med hjälp av WAIK, Windows Automated Installation Kit, som Microsoft ger ut utan extra kostnad.

Du kan hämta WAIK för Windows 7 här:

 

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5753

 

Alla uppdateringar till Windows kan du hämta på Microsofts sida för uppdateringar:

 

http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Home.aspx

 

Skriv in det KB-nummer som uppdateringen har och klicka på sök.

Klicka på "Lägg till" och uppdateringen hamnar i din "korg".

Gör så med alla uppdateringar du behöver.

När du är klar klickar du på "Visa korg".

I det nya fönstret väljer du "Hämta" och väljer var du vill spara dem.

När det är gjort kan du använda WAIK för att integrera alla uppdateringar i ditt installationsmedia.

Du behöver kopiera över filen "install.wim" från mappen "source" på installationsmediat för Windows 7 till din disk i datorn innan du kan integrera uppdateringarna. Det är i filen "install.wim" som hela Windows 7 ligger.

Skall du skapa en startbar skiva eller USB-enhet behöver du ett program som hanterar detta. Du kan skapa ett startbart USB-media själv också.

 

Åge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt svar Åge. Har lagt det på minnet vid ev. framtida problem.

 

Hittade orsaken till varför  Win. 7 ej hittade systemavbildningen. I samma mapp låg också systemavbildningen till den bärbara datorn. När jag tog bort den ur mappen då hittade Win 7 filen. Detta, att båda systemavbildningarna låg i en gemensam mapp, var inget problem vid de tillfällen jag gjorde en återställning på den bärbara. Man lär så länge man lever.

 

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...