Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmklippverktyget


Avicii

Rekommendera Poster

Då jag klickar på Skärmklippverktyget, så måste jag klicka på Nytt för att kunna göra ett klipp.

Så är inte i Windows 7, utan där är det bara att direkt dra markören runt området jag vill ta en bild av, efter att jag klickat fram Skärmklippverktyget.

För mig är det självklart att jag vill ta en bild i och med att jag valt att öppna Skärmklippverktyget.

Det är Skärmklippverktyget SnippingTool.exe, som finns i System32-mappen, jag har valt att lägga i startmenyn och i Quick Launch.

 

Finns någon inställning i Windows 8.1 för detta?

 

Dessutom förstår jag inte instruktionstexten. "Välj klipptyp på menyn eller klicka på Nästa." Nästa finns inte att välja...

 

post-9397-0-27100500-1401010859.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom förstår jag inte instruktionstexten. "Välj klipptyp på menyn eller klicka på Nästa." Nästa finns inte att välja...

 

attachicon.gifSkärmklippverktyget.png

Den svenska instruktionstexten har blandat ihop "New" och "Next". Så här står det i den engelska texten: "Select a snip type from the menu or click the New button". 

 

Se din skärmbild på engelska ovanför "5. When you click on new your cursor becomes a set of cross hairs. You can now click, drag/draw and then release (the portion of the screen enclosed in the box shape will create a snapshot image). This image can be saved as a JPEG, PNG, or GIF file to whichever folder/location you choose": https://answers.syr.edu/display/os/Taking+Screenshots+on+Windows+8+-+Using+the+Snipping+Tool+and+keyboard+shortcuts

 

Enligt sista tipset på den sidan kan man, istället för att klicka på Nytt, använda sig av Ctrl + Prnt Scrn (med skärmklippverktyget öppet) för då dyker hårkorsmarkören upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska instruktionstexten har blandat ihop "New" och "Next". Så här står det i den engelska texten: "Select a snip type from the menu or click the New button".

Hittar inget tips om hur ändra som jag vill ha det, men tack iaf!

Så här blir det i Windows 7 då jag klickar på Skärmklippverktyget:

 

post-9397-0-71575000-1401181901.png

 

Alltså, jag kan direkt ta ett skärmklipp. Behöver inte klicka på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har (enbart) Windows 7 så jag känner igen din bild av Skärmklippverktyget. Det finns tyvärr ingen inställning i Windows 8 för att få verktyget lika smidigt som i Win 7. I Windows 8 har Microsoft infört steget att behöva klicka på "Nytt" vilket många inte uppskattar (och det förstår jag). Citat ur eightforums: "We want it to open in a 'ready to snip' state, like it used-to on Vista and 7. I mean, if we didn't want to snip something we wouldn't have opened the program in the first place. Having to open it, and then click 'new snip' is infuriating."
Några trådar från det forumet:
http://www.eightforums.com/customization/29397-how-can-i-force-snipping-tool-windows-8-act-like-vista-7-a.html
http://www.eightforums.com/general-support/26800-restore-win-vista-7-behavior-snipping-tool.html
http://www.eightforums.com/chillout-room/2343-snipping-tool-fun.html

Någon hade förgäves försökt kopiera in sitt skärmklippverktyg från Windows 7 i Win 8 och en annan föreslog att man skulle ändra i registret (vilket jag dock inte skulle vågat göra). För balansens skull så finns det en här som ser skärmklippverktyget i Windows 8 som ett framsteg: http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/3405830/how-take-screenshot-in-windows-8/

Det här var ju inte heller någon hjälp men du är, som sagt var, inte ensam om att inte uppskatta det extra steget i Windows 8. Trots att skärmklippverktyget i Windows 7 fungerar bra så använder jag mig dock nästan alltid av Alt + PrintScrn och "Crop Selection" i IrfanView". http://www.irfanview.com/ Har använt detta gratisverktyg i så många år att jag vant mig vid det. (Man kan säkert använda "Beskär" i Paint också om det fungerar lika bra i 8:an som i 7:an)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I stort sett så fungerar Skärmklippverkyget lika i Windows Vista, Windows 7 och Windows 8.

Ja det är riktigt att själva programmet först startar i Windows 8 - utan att automatiskt sätta igång med att "gråmarkera skärmen" för att vara direkt vara redo att börja markera - till skillnad mot Vista eller Windows 7, men det är bara en fördel - anser jag.

 

Det finns en finess i Windows skärmklippvertyget eller 'Snipping tools;'  och alltid funnits och som man kanske missar ibland:

Om man har en sk.dropdown meny eller rullgardinslist och vill ta ett skärmklipp på denna;

 

Starta Skärmklippverktyget, men klicka avbryt eller [Esc] (gäller Windows Vista/Windows 7)  i Windows 8 behövs inte detta.

Ha muspekaren hovrande ovanför så denna rullgardinslist eller klicka så denna kommer fram >  tryck CTRL + PrntScr > dra nu med musen och markera över den ruta du vill kopiera av > släpp musknappen =>  Då får du ett skärmklipp av denna rullgardinslist.

 

Ex.

post-73434-0-75276800-1401326046.png

 

Så i grund och botten fungerar dessa helt och hållet likadant oavsett Windows version - med den skillnaden att i Windows 8 så måste man först aktivera funktionen sedan själva programmet väl har startat; antingen med att klicka "Nytt" eller med CTRL + PrntScr.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Dessutom förstår jag inte instruktionstexten. "Välj klipptyp på menyn eller klicka på Nästa." Nästa finns inte att välja...

 

 

I menyn "Välj klipptyp"  betyder att du i Skärmklippverktyget om du kickar på den lille svarte pilen till höger om "Nytt", så kan du välja mellan följande format:

 

 

post-73434-0-22250200-1401328176.png

post-73434-0-45314700-1401328040.png

 

Nästa i det här fallet betyder att du skall gå vidare. MS-har haft det lite jobbigt och inte orkat eller velat översätta eller att fundera vidare på detta enkla, men ändå så funktionella program - så skall du heller icke göra.

Hehe. :)

 

Ps. Det enda jag saknar i det övrigt så utmärkta skärmklippverktyget är att kunna skriva ut, å andra sidan så lagras alltid skärmklippet i Windows Urklippshanteraren, vilket betyder att man kan klistra in objektet i tex MS-Word eller vilket annat program som helst som stöder inklistring av bildobjekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...