Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Första jacket?


Simson8

Rekommendera Poster

Kan någon förklara varför det endast går att få tillgång till internet via första jacket? Vi pratar ADSL här. Om jag vill ha anslutning i flera jack, hur gör jag då? Det kan ju vara så att telejacken ligger i olika hus på samma tomt. Har det något med telefonin att göra? Om man accepterar att något jack inte fungerar att ansluta vanlig telefon till, kan man få internetanslutning där då? Även om det inte är första jacket? Om inte, kan ni förklara varför. Jag förstår inte vad det beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en vanlig telefon är ansluten i första jacket och ADSL-modemet i ett senare jack, kommer ADSL-förbindelsen att brytas när någon lyfter på telefonluren.

 

Om ADSL-modemet är anslutet i ett annat jack än det första och ingen telefon är ansluten i ett tidigare jack, kan ADSL-förbindelsen fungera men eftersom varje skarv, t ex i ett jack, mellan telefonstationen och modemet försämrar ADSL-signalen kan förbindelsen bli dålig med störningar vilket kan leda till att hastigheten blir sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en vanlig telefon är ansluten i första jacket och ADSL-modemet i ett senare jack, kommer ADSL-förbindelsen att brytas när någon lyfter på telefonluren.

 

Om ADSL-modemet är anslutet i ett annat jack än det första och ingen telefon är ansluten i ett tidigare jack, kan ADSL-förbindelsen fungera men eftersom varje skarv, t ex i ett jack, mellan telefonstationen och modemet försämrar ADSL-signalen kan förbindelsen bli dålig med störningar vilket kan leda till att hastigheten blir sämre.

Ok.... Tack för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar om du behöver ha adsl i flera jack, dock ej samtidigt, om du parallellkopplar ditt första ingående med ett annat jack.

Eller att du kopplar in ett förflyttningsjack från första till det du vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar om du behöver ha adsl i flera jack, dock ej samtidigt, om du parallellkopplar ditt första ingående med ett annat jack.

Eller att du kopplar in ett förflyttningsjack från första till det du vill använda.

Ok, men jag inser att bästa lösningen är nog att dra nätverkskabel mellan de platser där jag måste ha internet. Men tack för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Klipper man den vita mitten-fördelaren med en avbitar-tång, alltså den vita plastdelen mellan kontakterna i tele-pluggen så bryts ingenting, å andra sidan får man då en direkt line-line dvs. att telefonen inkopplad på detta jack och efterföljande kan prata samtligt. Tex. en person ringer upp eller blir uppringd och då kan alla prata samtidigt.

 

ADSL kommer fortfarande att fungera, om än med möjligen försämrad hastighet - om telefoner i efterföljande jack samtidigt används.

 

post-73434-0-14438100-1400960808.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Riktigt.

Som en kuriosa så var detta förfarande totalförbjudet under hela tiden fram till början/mitten av 80-talet då AXE började byggas ut.

 

Från KK (korskopplingen) på Televerket (eller lokala stationen) på den tiden det var enbart analogt, så kunde man faktiskt mäta om det var fler än en telefon som var ansluten på detta sätt på samma ledning, såvida det inte var ledningsskador som orsakade krypströmmar.

 

Det fanns alltså en anledning till hur många telefoner man samtdigt fick ha igång på olika ledningar och abonnemang.

 

Förövrigt 36V 76V på ringsignalen som skickades ut och ibland kunde man få sig en rejäl kyss i KK:n när man kopplade om för nya abonnenter. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Dessutom blir det inte så bra om man använder telefonen före splittern..

 

Fast jag har aldrig märkt av några som helst problem med detta då jag hade ADSL. Hade väl knappt en enda plugg hemma som inte var "modifierad".

Å andra sidan hade jag bara en dator då som var "uppkopplad" .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bröt du pinnen, och blev påkommen av en tekniker, så blev du debiterad för inkoppling av en ny dylik, och en tillsägelse  "gör inte om det här".

 

Nåväl, till grundfrågan, jo det är nog bättre för dig Simson8 att dra nätkabel än att knixa med telefonjacken och dess kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brusade i telefon före splitter.

Har mätt till 150 V när det ringer.

Går ju, om det är "4-snöre" mellan jacken, att koppla om så att första jack blir på annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju, om det är "4-snöre" mellan jacken, att koppla om så att första jack blir på annan plats.

Beror ju på hur gammal dragningen är, standard sedan minst 10 år är väl "4-snöre".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha alla jack att vara "Första jacket" och inte bryta av plastpinnen på kontaktdonet är det bara att flytta de två kabelanslutningarna som sitter överst till de två som sitter nederst på jacket. På så sätt parallellkopplar man alla jack och inget bryts när ett kontaktdon med platspinne trycks in.

 

Själva "platspinnen" i kontaktdonet utgör en isolerad "brytare" för den brytarswitch som sitter i jacket.

Genom att koppla de två kabelanslutningarna överst till de två nederst har man också kopplat bort brytfunktionen i jacket.

Således blir alla jack som är kopplade på detta sätt "förstajack".

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har redan nämnt tidigare i tråden.

Notera dock en sak jag glömde påpeka, om något är struligt, och någon teletekniker kommer på, så kan det bli påpekande om detta,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla som förstår vad en parallellkoppling innebär i ett telefonjack.

Mitt inlägg beskriver detaljerat hur detta görs.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...