Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mysko symtom, Net1


Mikael63

Rekommendera Poster

Väldigt luddigt & flummigt detta men tänkte att någon kanske har en (halvgalen) idé om vad som kan spöka?

 

En kund till Net1 har tre modem.

Modem 1 finns i bostaden.

Modem 2, som är av samma typ som modem 1 sitter i en lastbil.

Modem 3 som är av annan typ sitter i en annan lastbil.

 

Dessa har alla "fungerat bra" under lång tid (år).

 

Efter en uppdatering av en anpassad programvara börjar modem 3 tappa internetanslutning. Detta händer ofta och föraren får starta om både modem och dator för att det ska fungera, en tid, igen.

Jag såg själv detta hända, från perfekt signalstyrka och bra hastighet "dyker" modemet plötsligt. (lastbilen stod stilla)

Detta syntes på modemets signallampor och på något sätt blir även den trådlösa nätverksanslutningen i datorn (W7) inaktiverad!

Modemet tycks alltså påverka datorn. Eller om det är datorn som får fnatt och påverkar modemet?

 

Modem 3 byts ut av Net1 till ett "modernare". Samma sak händer efter en tid och det modemet går då inte att stänga av/starta om enligt manualen. Modemet blir låst i dess viloläge. Reset eller bortplock av batteri är enda som hjälper. Omstart av datorn osv. Detta händer minst en gång men som jag fattat det har det hänt en gång tidigare.

Är det datorn som påverkat modemet?

Net1 har lovat byta ut modemet eftersom de "erkänner" att det då måste vara fel på det.

 

Efter detta börjar modem 2 att tappa anslutningen och då handlar det om minst två dagar.

Modem 2 har krånglat lite då och då men dessa symtom kan nog anses som normala då modemen normalt är i rörelse och det kan bli "glapp" när modemet flyttas mellan olika master.

Nu dock heldött.

 

Alla modem anslutna trådlöst men modem 2, innan byte, krånglade "som f@n" när jag via kabel försökte ansluta för att uppdatera firmware mm.

 

När åkaren lyssnar runt med andra förare, som också använder Net1, så verkar det finnas en koppling till uppdateringen av programvaran. Men det kan ju vara en efterkonstruktion, skulle ex. kunna ligga så i tid att det är en Windowsuppdatering som ev. ställer till det.

 

Flummigt? Ja, jag sa ju det.

"Vad säger supporten?" - ja, vad tror ni? De försöker vara hjälpsamma men tjatar om att pröva med extern antenn vilket jag påpekar att modemen redan har (förutom de nya, än så länge)

De vill även att man ska sitta vid modemet när man ringer. Men Net1 är så "service-minded" att man endast har öppettider vardagar 08:00-18:00. Var är dessa lastbilar då tror ni?

Jag, som försöker hjälpa denna åkare "har ett arbete att sköta" också....

 

Precis all input är välkommen, finns inget att förlora.

Visst skulle jag kunna ta hem ett av de nu/snart utbytta modemen och koppla upp en dator till det men DÅ lär väl allt fungera bra...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter en uppdatering av en anpassad programvara

 Firmware i modemet eller specialprogram i datorn?

 

 

Jag såg själv detta hända, från perfekt signalstyrka och bra hastighet "dyker" modemet plötsligt. (lastbilen stod stilla)

Detta syntes på modemets signallampor och på något sätt blir även den trådlösa nätverksanslutningen i datorn (W7) inaktiverad!

Kan det ha varit att modemet startade om sig eller hängde sig?

Då försvinner ju anslutningen i datorn. Sen om det beror på att modemets firmware kraschar, överhettning eller något annat är ju svårt att veta.

 

Finns det någon sorts kommunikation mellan datorn och modemet, dvs ger datorn kommandon till modemet, eller är det bara en vanlig "dum" användning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firmware i modemet eller specialprogram i datorn?

Specialprogram i datorn.

 

Då försvinner ju anslutningen i datorn.

Jo, men anslutningen blev inaktiverad, med den texten, gråad. Inte bara "Ej ansluten".

 

är det bara en vanlig "dum" användning?

Ja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter detta börjar modem 2 att tappa anslutningen och då handlar det om minst två dagar.

Det här visade sig bero på att den trådlösa nätverksanslutningen helt enkelt nu saknas!!

 

Det är som att nätverkskortet inte existerar...

 

Tyder då mer & mer åt att det är datorerna som spökar...

Ska försöka ringa datorleverantören Tactile...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...