Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm vid start


kello

Rekommendera Poster

Vet inte riktigt hur jag ska börja med, men jag sitter på en stationär dator ganska uppdaterad med 2 skärmar inkopplad & ssd disk.

Problemet är då att när jag har låtit datorn varit avstängd över natten och ska starta den dagen efter så kan det hända att när jag startar datorn så lyser det svart på båda skärmen, det jag får göra är att stänga av den och starta om den tills den visar BIOS loggan(brukar funka efter ca 15 restarts) och då funkar det felfritt och får aldrig  problem med något såväl jag har kommit in på datorn. Hade detta problem för 5 månader sen då jag testade att flasha mitt BIOS och det löste problemet tills den här veckan.. Det jag undrar då är att om det är fel på BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som dyker upp i mitt huvud är, ser du BIOS-loggan varje gång du startar datorn eller måste du starta om den flera gånger innan den dyker upp?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej skärmarna lyser inte.. tror nog att det är något fel på hårddiskarna eftersom BIOS inte känner igen dem ibland när jag startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag försöker bena ut lite vad som händer hos dig och det är fullt möjligt att det ena inte har något med det andra att göra i din beskrivning.

 

..//.. Problemet är då att när jag har låtit datorn varit avstängd över natten och ska starta den dagen efter så kan det hända att när jag startar datorn så lyser det svart på båda skärmen, det jag får göra är att stänga av den och starta om den tills den visar BIOS loggan(brukar funka efter ca 15 restarts) och då funkar det felfritt och får aldrig  problem med något såväl jag har kommit in på datorn. ..//..

 

 

Fenomenet har jag tidigare själv varit ute för; tyvärr - kommer inte ihåg vad som orsakade detta hos mig, eller ens om jag någonsin löste det.... ;)

 

 

..//.. Hade detta problem för 5 månader sen då jag testade att flasha mitt BIOS och det löste problemet tills den här veckan. ..//..

 

Nej, det tror jag inte på..hehe dvs. "att du flashade BIOS och sedan fungerade det" betyder inte nödvändigtvis att detta hade något med grundproblemet att göra; tvärtom - problemet löstes nog egentligen aldrig, bara att det inte dök upp på en tid.

Ett sk. intermittent fel som ofta brukar vara svårt att felsöka.

 

 

Men några saker i alla fall:

 

1. När detta uppträder; blinkar eller lyser hårddisklampan (eller lysdioden där det ev. står HDD) och indikerar att något pågår tex. att Windows håller på att startas och kanske det hörs ett ljud som om data håller på att läsas från hårddisken - men bildskärmarna svarta?

 

2. Börja med att koppla ur ena bildskärmen.

Hur uppträder datorn?

 

3. Om felet kvarstår, skifta bildskärm; alltså koppla in den andra men ha fortfarande bara en bildskärm inkopplad.

Hur uppträder datorn?

 

4. Ingen skillnad;

Koppla ur alla externa in/utgångar tex. headset, USB-enheter, Firewire (1394),

ur med alla externa enheter som skrivare, webb-kamera, högtalare etc.

Hur uppträder datorn?

 

Obs. Stäng av datorn helt med huvudbrytaren på baksidan alt. dra ur nätsladden från vägguttaget innan du kopplar ur och skiftar saker och ting.

 

Förresten; vad är det för dator:

Fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem samt antal bitar (32/64)?

Bildskärmar; fabrikat och modellbeteckning?

Hur är dessa inkopplade: DVI, HDMI, miniDisplayPort, VGA etc.?

 

[Edit] Kan det vara så enkelt att CMOS batteriet tröttnat?

Hur gammal är datorn?

Efter en fyra fem, sex år, eller ibland tidigare så kan batteriet behöva bytas.

En indikation på att CMOS batteriet är slut är att man direkt vid uppstart av datorn går in i BIOS Setup och kontrollerar om klockan och datumet visar fel.

 

Instruktion hur man byter och denna kan anses gälla dom flesta stationära datorer.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01894255

Finns att köpa i princip överallt inkl. lokala klockbutiken eller ännu bättre hos Kjell & Company, Clas Ohlson etc.

Ja nu vet vi ju inte om det är detta; var mest en fundering...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Har haft liknande problem.

När jag glömt stänga av grenuttaget med strömbrytare (till dator, skärm och skrivare) efter jag stängt av datorn.

Så lösningen blev, bryt på grenuttaget när datorn stängts av.

Då startar den nästa dag utan problem.

Exempel

http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-multi/36-3300

Orsak: Någon för min dator mindre lyckad uppdatering. Gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...