Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket nätverkskort ska jag köpa?


habbeli

Rekommendera Poster

Som jag ser det så håller mitt nätverkskort på att ge upp, när jag kör bredbandskollen så har jag full fart första mätningen sen sjunker det allt eftersom jag upprepar testen.

Kopplar in min bärbara dator så är det full fart på bredbandet hela tiden.
Så då till frågan, har det någon större betydelse vad jag köper för kort med tanke på hastighet och så?

Jag har Telia ADSL 24 - 30Mbit

Moderkortet är detta:  http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-motherboards/desktop-board-dp43bf.html

Finns det kort där jag kan ta ut trådlös signal och använda till surfplattan jag också har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda din bärbara som som trådlös accesspunkt för surfplattan. Har inte modemet/routen trådlös anslutning? Om inte köp en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ett sådant här?

 

http://www.ebay.com/itm/Mini-150Mbps-802-11N-G-B-USB-2-0-WiFi-Wireless-Network-LAN-Card-Adapter-8319-/171012072916?pt=US_USB_Wi_Fi_Adapters_Dongles&hash=item27d11d25d4

 

30 kronor inkl. frakt ca.

 

Stöd för 150Mb/sek i det trådlösa nätverket.

Med kortet får vi en hastighet om ca. 65Mb/s ut på internet med vår 100Mb/s-anslutning.

 

Fungerar utmärkt! Har ett själv, min granne har ett och min särbo har ett.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratar ni bara trådlöst, jag sitter fastbunden i väggen med kabel  ;) 
Tack för svaren i alla fall, jag ska försöka hitta nåt billigt/gratis så jag får kolla att det verkligen är nätverkskortet det är fel på  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är nätverkskort för trådbunden anslutning.

De kopplas in i en USB-port. Med drivrutinen skapas ett trådbundet nätverkskort på liknande sätt som med trådlösa. :)

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör via adapter i USB-port så behövs inget nätverlskort. Men eftersom det är en stationär dator (verkar som om övriga som svarat i tråden missuppfattat att det är din bärbara som har problem) så är ett nätverkskort att föredra.

T.ex. http://www.inet.se/produkt/5409128/intel-pro-1000-gt-desktop-adapter-pci

 

Men kolla först att det verkligen är nätverkskortet som har problem. Felet kan vara en skadad kabel eller porten i routern/modemet. Ansluter du den bärbara trådat eller trådlöst?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratar ni bara trådlöst, jag sitter fastbunden i väggen med kabel  ;) 

Tack för svaren i alla fall, jag ska försöka hitta nåt billigt/gratis så jag får kolla att det verkligen är nätverkskortet det är fel på  :)

 

Finns det kort där jag kan ta ut trådlös signal och använda till surfplattan jag också har?

Kan du då förklara vad du menar med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu börjar det bli lite rörigt.

Vad är det som gäller?

 

Åge

Jag förstod att det rörde sig om en startionär dator då jag kollade länken till moderkortet i första inlägget. Av de övriga inläggen framgår att TS har en dessutom en bärbar och en surfplatta.

 

Kan TS vara snäll och säga om han har trådlöst eller inte hemma hos sig. Det finns trådlösa nätverkskort till stationära men de är sällan någon optimal lösning då chassit effektivt blockerar den trådlösa signalen mot rummet. Har du en router eller ansluter du direkt till modemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod att det rörde sig om en startionär dator då jag kollade länken till moderkortet i första inlägget. Av de övriga inläggen framgår att TS har en dessutom en bärbar och en surfplatta.

 

Kan TS vara snäll och säga om han har trådlöst eller inte hemma hos sig. Det finns trådlösa nätverkskort till stationära men de är sällan någon optimal lösning då chassit effektivt blockerar den trådlösa signalen mot rummet. Har du en router eller ansluter du direkt till modemet?

Hahaaaa, jo jag tror några av er har rört till det  :)

Jag sitter med en stationär dator uppkopplad via kabel till en router som grannen har (nu pratar vi tyst om detta  ;) )

När jag kopplar in min stationära dator så sjunker hastigheten drastiskt både för mej och grannen. kopplar jag ur min så har grannen full fart. Om jag kopplar in min bärbara dator i stället så har vi båda full fart mot nätet. 

Jag har inbyggt nätverk i moderkortet men har nu fått tag i lösa nätverkskort som jag ska prova i stället för felet måste ju sitta i min stationära dator.

Min fundering sen var om det finns nätv.kort till min stationära burk som även har trådlöst system så jag kan använda min surfplatta mot min stationära dator.

Hoppas detta redde ut några av frågetecknen  :P  :D

Jag återkommer när jag haft tid att prova korten  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopplar du in din bärbara dator till din grannes router?
Du skriver inget om detta.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft tid med detta men ett snabb svar till Åge: med/på samma kabel som jag kopplar upp stationära dator med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...