Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ändra mail i Active Directory


Jensej

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jobbar väldigt sällan med AD eller Exchange men har nu märkt att pa mitt nya jobb sa är mail adresserna i AD fel. 

Istället för @namn.local ligger sa är huvudadressen @namn.loacl. Nagon har alltsa gjort ett stavfel och det har blivit sa sparat nagonstans.

 

Nu är alltsa @namn.loacl fetskrivet och används men under det finns även den riktiga Adressen jag vill använda som alternativ. Om jag klickar pa den och säger att den ska vara huvudadress -> sparar och stänger sa hoppar den automatiskt tillbaka till @namn.loacl.

 

Jag kan även radera @namn.loacl och sen aktivera @namn.local men sen när jag gar in igen finns @namn.loacl där igen :S

 

Hur kan det komma sig och i vilket skede har denna .loacl kommit till?

 

Sorry för riktiga nybörjarfragor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Server 2003 sp1

 

Vettifan vad jag har för Version av AD och Exchange, maste vara gamla för dom ser inte ut som dom versionerna jag tidigare jobbat med.

 

Under start->program->Microsoft Exchange har jag en AD länk och en System Manager för Exchange.

 

Jag gjorde en sökning i C: pa loacl i filer och i en Metabase.XML star det överallt loacl istället för local. Kan det vara kruxet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert vara sa, hur Kollar jag det? :) Och i sana fall gar det att ändra till local?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser det under datoregenskaper. Start>Run>sysdm.cpl fliken Computer Name

 

Men att ändra domännamn är inte helt okomplicerat och kan leda till en hel del stök med allt möjligt framöver... Inget man gör utan en noggrann konsekvensanalys således. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats löst det tack vare din hjälp. Jobbar tyvärr pa tysk dator men i Exchange System-Manager var jag tvungen att ga in pa nat liknande som mottagarriktlinje inställningar och där hade den tidigare lagt in loacl under defualt policy. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...