Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan detta verkligen stämma.


DumBurken

Rekommendera Poster

Min dator varnar för varm cpu. Har läst att en A8 5500 klarar 71,3 grader men blir varnad från bios och när jag kollar i Asus Al suite övervakningsprogram så är där bara 52 grader men rödmarkerat enligt bilden. Datorn verkar funka bra och just när varningen kom så redigerade jag film och brände en dvd i Pinnacle Studio 15. Vad är MB för något?

//Lars

 

monitoring2_zpsa942090b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Vad är MB för något?

 

 

monitoring2_zpsa942090b.jpg

MB = motherboard, moderkort De andra frågorna kan säkert andra svara på. Jag gör inga krävande saker på min dator så min CPU temp är just nu 24 °C och moderkortet 28 °C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MB = motherboard, moderkort De andra frågorna kan säkert andra svara på. Jag gör inga krävande saker på min dator så min CPU temp är just nu 24 °C och moderkortet 28 °C.

 

Tack :) Borde begripit det själv :) Där av signaturen DumBurken :)

Ha en bra helg

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktade faktiskt Asus support via mail och fick detta snabba ( 2 tim ) svar: 

Hej,

I nuläget spelar det ingen större roll, men blir det högre och högre temperaturer kan du kontakta oss., så får vi åtgärda detta. Dock i nuläget påverkar det inte prestanda eller kvalitet. 

Best Regards,

Niklas

ASUS Customer Service

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du inte ha en varning vid 52 grader kan du ändra detta, antingen i BIOS eller i AI Suite.

När CPUn jobbar hårt, vilket den gör vid rendering av ett foto eller film, stiger temperaturen. Den kan gå rätt högt upp om man använder standardkylaren.

 

Om du aktiverar BIOS när du startar datorn och väljer läget "Advanced" skall du kunna se en "flik" som heter "Monitor".

I den meny du ser i "Monitor" skall du också kunna välja vid vilken temperatur på CPUn som du skall få en varning för.

Här kan du ändra den till t.ex. 65 grader eftersom CPUn klarar, enligt dig, 71,3 grader.

 

En varning för temperatur får du därefter inte förrän CPUn når 65 grader Celsius.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du inte ha en varning vid 52 grader kan du ändra detta, antingen i BIOS eller i AI Suite.

När CPUn jobbar hårt, vilket den gör vid rendering av ett foto eller film, stiger temperaturen. Den kan gå rätt högt upp om man använder standardkylaren.

 

Om du aktiverar BIOS när du startar datorn och väljer läget "Advanced" skall du kunna se en "flik" som heter "Monitor".

I den meny du ser i "Monitor" skall du också kunna välja vid vilken temperatur på CPUn som du skall få en varning för.

Här kan du ändra den till t.ex. 65 grader eftersom CPUn klarar, enligt dig, 71,3 grader.

 

En varning för temperatur får du därefter inte förrän CPUn når 65 grader Celsius.

 

Åge

 

Tack för svaret Åge

 

Misstänkte nästan att det var så. Skall kolla både bios och Alsuite. Alsuite bör väl få sina värden i från bios? Har köpt en annan kylare också som jag skall testa: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processorkylning/CoolerMaster-HyperTX3Evo/179088.7058/

 

//Lars

CoolerMaster-HyperTX3Evo179088-0_zpsc463

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte riktigt klok på HWMonitor. Det som är rödmarkerat på bilden borde ju vara processortempen ( som då är helt åt helsike ) men det som är blå markerat stämmer bättre med Alsuite.

Tmp1 kanske är proccessorn och Tmp2 moderkortet. Någon som vet?????????

//Lars

hwmarkerad_zps77824477.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du inte ha en varning vid 52 grader kan du ändra detta, antingen i BIOS eller i AI Suite.

När CPUn jobbar hårt, vilket den gör vid rendering av ett foto eller film, stiger temperaturen. Den kan gå rätt högt upp om man använder standardkylaren.

 

Om du aktiverar BIOS när du startar datorn och väljer läget "Advanced" skall du kunna se en "flik" som heter "Monitor".

I den meny du ser i "Monitor" skall du också kunna välja vid vilken temperatur på CPUn som du skall få en varning för.

Här kan du ändra den till t.ex. 65 grader eftersom CPUn klarar, enligt dig, 71,3 grader.

 

En varning för temperatur får du därefter inte förrän CPUn når 65 grader Celsius.

 

Åge

 

Hmmm.... Hittar ingen möjlighet till att ändra värdet i bios och inte i AlSuite heller.

 

140516215148_zps23f96971.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus har tyvärr bakat samman ditt moderkort med Plus-modellen.

För Plusmodellen finns det ytterligare menyval än den bild du uppvisar.

 

Vad händer om du klicka på "Enabled" som du hittar vid "CPU Q-Fan Control" ?

 

Kan du också öppna upp "Extension Mode" och visa vad du kan välja där?

 

Jag bifogar den bild som bruksanvisningen har med som illustration. Den skiljer sig från din dator.

 

Åge

 

post-118752-0-28112100-1400272133_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... Hittar ingen möjlighet till att ändra värdet i bios och inte i AlSuite heller.

I AI Suite, klicka på Tool och välj Probe. Där kan du sedan ställa in vid vilken temperatur du skall få en varning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Sitter CPU kylaren korrekt monterad? Eller var det originalkylaren som medföljde processorn?

 

Du verkar ha för höga temperaturer än som borde vara normalt, så en annan CPU kylare borde vara lösningen.

 

I bilden från HW monitor fältet Package som här betyder processorkapseln och i denna finns en temp sensor; kolumnen Value visar den aktuella temperaturen och kolumnen Max visar att tempen nått ända till 83 grader.

 

Det är bra att kontrollera temperaturerna efter byte av kylare genom att ha HWmonitor programmet igång i bakgrunden.

 

Börja med att låta datorn vara med endast HWmonitor programmet igång utan att göra något annat än möjligen surfa lite grann på nån lätt sida och se vad det då står i fältet Value, alltså vilka temperaturer det är just nu då datorn i princip är i idle mode dvs. att CPU inte behöver arbeta.

Ligger CPU temp på runt 40-50 grader så är det inget att bekymra sig över, även om lägre är bättre.

 

Därefter startar du något krävande program tex. ett spel eller videoredigering och efter en kvart eller så så kan du avsluta den programkörningen och avläsa temperaturerna i MAX fältet; så visas dom maximala temperaturerna som uppnåtts. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

Jo jag har fortfarande originalkylaren i. Skall försöka hinna byta den i helgen. Skall också testa era andra förslag och se var jag hamnar.

Tack än en gång för att ni bryr er. Hjälpen är ovärderlig :)

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I AI Suite, klicka på Tool och välj Probe. Där kan du sedan ställa in vid vilken temperatur du skall få en varning.

 

Helt korrekt. Fattade det inte innan. Har nu satt både CPU och MB att jag skall få en varning vid 60 grader. Blir detta bra tror ni?

probe_zps81fdee04.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 grader tycker jag är för mycket för moderkortet. Sätt 45 grader som gräns. Det borde räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 grader tycker jag är för mycket för moderkortet. Sätt 45 grader som gräns. Det borde räcka.

 

Ok! Lyder ditt råd :) Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså..............Nu får jag lite noja på det här med temperaturer hit o dit. Kör tre olika övervakningsprogram samtidigt. Asus eget Alsuite, Speedfan och HWmonitor och blir fortfarande skum på det sistnämda.

 

Flyfisherman skrev: I bilden från HW monitor fältet Package som här betyder processorkapseln och i denna finns en temp sensor; kolumnen Value visar den aktuella temperaturen och kolumnen Max visar att tempen nått ända till 83 grader.

 

Skall man tro HWmonitor så blir man ju fortfarande orolig medan de andra två programmen visar att allt är ok. Vet inte vad jag skall tro nu.

hwmonitor_zps89d66ca3.jpgspeedfan_zps1a316650.jpgalsuite_zpscaa2875d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att du ska avinstallera både HWMonitor och Speedfan. Själv har jag inget förtroende för de resultat de visar. Det är flera som får underliga värden med HWMonitor när det gäller AMD A8 CPU:er. En del säger att det beror på den integrerade grafiken i dessa CPU:er. AIsuite är anpassat till ditt moderkort. Det är det du bör använda.

 

Vill du ha ett andra program för läsa CPU tempen, prova Core Temp och för grafiken finns GPU Temp. Två små program som du kan ha liggande i Ativitetsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att du ska avinstallera både HWMonitor och Speedfan. Själv har jag inget förtroende för de resultat de visar. Det är flera som får underliga värden med HWMonitor när det gäller AMD A8 CPU:er. En del säger att det beror på den integrerade grafiken i dessa CPU:er. AIsuite är anpassat till ditt moderkort. Det är det du bör använda.

 

Vill du ha ett andra program för läsa CPU tempen, prova Core Temp och för grafiken finns GPU Temp. Två små program som du kan ha liggande i Ativitetsfältet.

 

Tack för svaret :) Håller mig till Alsuite och slipper bli frustrerad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...