Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

objektiv


Qvirre

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått en Nikon D60, objektivet som satt på är ett nikon 18-55 mm, och så fick jag även ett annat objektiv 55-200 mm.

Jag har i stort sett bara använt mig av analoga kameror då det gäller systemkameror, och där var ju 18 mm väldigt mycket vidvinkel och 55 mm normaloptik eller 50 mm.

räknas det på samma sätt på en digitalkamera.

Ska jag anta att det andra objektivet går från 55 mm (normaloptik) till 200 mm tele,eller hur funkar det.

Qvirre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som idag brukar benämnas som normalobjektiv är 35 mm mot tidigare 50 mm. Får se om någon kan ge en mer teoretisk beskrivning till förför det ändrats från 50 till 35.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett normal objektiv har c:a 60° bildvinkel, som motsvarar det område, som ses med båda ögonen samtidigt. Brännvidden är beror på sensorns/filmrutans storlek. Konsumentsystemkamerors sensor är vanligtvis c:a 2/3 av en kinofilmsruta. Då blir brännvidden också 2/3 av brännvidden för en analog kamera vid samma bildvinkel.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för svaren,har tittat runt lite,och faktiskt blivit lite klokare

Hittade nånting som heter "objektiv guiden.se"

Dom talade också om att i mitt fall med D60, så behöver jag inte bry mig så mycket,jag får vad jag ser i sökaren.

Men ville jag veta ändå så var det tydligen så att man multiplicerar 1.5x brännvidden, vilket ger:

18x55mm = 27x82.5mm

55x200mm= 82,5x300mm.

OM man inte hade en fullformatskamera där sensorn är 36x24mm.

Ja det stod hur mycket som helst där, med bilder och förklaringar, Hoppas nån annan får nytta av det också

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitala systemkameror som inte är av fullformat kallas ofta för APS-C-kameror. Skälet till att brännvidden blir längre beror på att sensorn i kameran sitter närmre objektivet än normalt. Det gör att det blir en liten förstoring av bilden redan när den träffar sensorn.

 

Olika fabrikat har fästet för objektiven olika långt från sensorn. I Nikons fall ger det en brännviddsförlängning med 1,5 och för Canon är motsvarigheten 1,6 gånger.

 

Fördelen med den ökade brännvidden är att objektiven kan vara mindre men ändå ge en lång brännvidd.

Nackdelen är när man önskar vidvinkel. Här krävs kraftig vidvinkel för att få "normal" vidvinkel. Ytterligare en bieffekt av detta är distorsionen, bildförvrängningen, för den ökar med denna funktion.

 

Man måste också skilja på detta och vad du ser i sökaren. Många APS-C-kameror visar 90 till 95% i sökaren av det som sedan hamnar på sensorn. Du får således med mer än du ser.

 

Att gå från analog kamera till digital kamera kan ge en del problem i början. Fotografiskt blir det vissa skillnader. Jag har fortfarande svårt för att ta lika bra bilder med min digitala kamera som med den analoga. Detta trots att jag haft digital systemkamera sedan 2003 och analog systemkamera sedan 1979.

 

Självklart har jag bytt upp mig på båda sidor genom åren.

 

En orsak till skillnaden tror jag beror på att de analoga kamerorna jag har haft och har, visar 99 till 100% av bilden i sökaren medan de digitala kamerorna visar som mest 95%.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitala systemkameror som inte är av fullformat kallas ofta för APS-C-kameror. Skälet till att brännvidden blir längre beror på att sensorn i kameran sitter närmre objektivet än normalt. Det gör att det blir en liten förstoring av bilden redan när den träffar sensorn.

 

Olika fabrikat har fästet för objektiven olika långt från sensorn. I Nikons fall ger det en brännviddsförlängning med 1,5 och för Canon är motsvarigheten 1,6 gånger.

 

Fördelen med den ökade brännvidden är att objektiven kan vara mindre men ändå ge en lång brännvidd.

Nackdelen är när man önskar vidvinkel. Här krävs kraftig vidvinkel för att få "normal" vidvinkel. Ytterligare en bieffekt av detta är distorsionen, bildförvrängningen, för den ökar med denna funktion.

 

Man måste också skilja på detta och vad du ser i sökaren. Många APS-C-kameror visar 90 till 95% i sökaren av det som sedan hamnar på sensorn. Du får således med mer än du ser.

 

Att gå från analog kamera till digital kamera kan ge en del problem i början. Fotografiskt blir det vissa skillnader. Jag har fortfarande svårt för att ta lika bra bilder med min digitala kamera som med den analoga. Detta trots att jag haft digital systemkamera sedan 2003 och analog systemkamera sedan 1979.

 

Självklart har jag bytt upp mig på båda sidor genom åren.

 

En orsak till skillnaden tror jag beror på att de analoga kamerorna jag har haft och har, visar 99 till 100% av bilden i sökaren medan de digitala kamerorna visar som mest 95%.

 

Åge

Brännvidden för en APS-C kamera är kortare än motsvarande objektiv (samma bildvinkel) för en 24×36 mm kamera. Att avståndet mellan fattning och sensor är olika för olika fabrikat saknar betydelse så länge man använder objektiv av fabrikat anpassade till kameran. Olika fabrikat har olika storlek på sensorn, så förhållande till 24×36 mm formatet varierar något.

 

Kortare brännvidd har både för- och nackdelar. Fördelarna är mindre objektiv (vid samma ljustyrka) och större skärpedjup. Nackdelen är att toleranserna blir mindre och därmed svårare att tillverka.

 

1/a + 1/b = 1/f gäller för alla objektiv  (a= avståndet mellan motiv och objektivets optiska medelpunkt, b= avståndet mellan sensor och objektivets optiska medelpunkt ocf f= brännvidd). Det ger att när objektivets avståndsinställning är på ∞ så är b=f. Avståndsinställningen fungerar normalt så att objektivets linser flyttas i förhållande till fattningen. Alternativt kan brännvidden varieras.

 

 

 

Du har alldeles rätt i att sökaren oftast visar mindre än vad som kommer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här Åge...har fotograferat analogt från 50 talet (med systemkamera från 1967) och fram till 2005 då jag införskaffade en digital kompakt kamera (Praktica) och som sagt nu fick jag en Nikon D60 så det är lite ovant.

Funderar faktiskt på att gå en fotokurs i digitalfotografering...framför allt för att lära mig kameran... trodde man ju inte,jag som fotograferat och framkallat själv sen 50 talet :mellow: en av mina första kameror, fick den av en släkting,det var en avancerad kamera post-116189-0-79582800-1400219298.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brännvidden är ALLTID det som står på objektivet men bildvinkeln ändrar beroende på hur stor sensorn är. Jämför man två bilder tagna med samma objektiv men med ett fullformatshus och ett APS-C hus så är perspektivet i bilden lika men på APS sensorn faller en del av "bilden" utanför sensorn och man upplever det som längre brännvidd. Man kan testa med att ta en bild av en person på nära håll med en mobiltelefon eller en kompaktkamera i vidvinkelläge, runt 6mm, som motsvarar bildvinkeln för runt 28mm FF och sedan ta på samma avstånd med APS sensor 18mm, också bildvinkel som för runt 28 mm FF. Med kompaktkameran får personen stor näsa men inte i samma utsträckning med APS för att brännvidden är längre men bildvinkeln samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som idag brukar benämnas som normalobjektiv är 35 mm mot tidigare 50 mm. Får se om någon kan ge en mer teoretisk beskrivning till förför det ändrats från 50 till 35.

Jag har läst att brännvidden för normalobjektiv är samma som sensorns diagonalmått så en aps-c sensor på ca 18*24mm har diagonalen på 30mm så 35 är inte långt ifrån. Det ger 43mm för fullformat/135 film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...