Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Editor/läsare för PDF med XFA sökes


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Bifogad fil är en "avprivatiserad" fil som jag i Windowsmiljö har sparat om.

Jag tror att dess fält är/har något som kallas XFA.

 

Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta ett program, i Linuxmiljö (Ubuntu/Mint), som kan:

 

1. Redigera värden i de fält som finns. (Detta klarar flera program)

 

2. Kunna hantera den funktion som finns för att automatiskt göra de beräkningar som finns. (tror det är javascript) Här har jag bara hittat Acrobat Reader för Linux som klarar det.

 

3. Kunna spara om filen, med nya värden enligt 1. och utan att sabba funktionen enligt 2. Här har jag inte testat så många program då de jag prövat inte klarade punkt 2.

 

Givetvis är det en fördel om programmet är gratis men om det kostar en slant kan det vara okej, bara det finns en "trial" man kan testa med innan köp.

 

Löst:

Fick en spark åt rätt håll i ett annat forum.

Foxit PhantomPDF under Wine fungerar bra.

Jag hade testat detta tidigare men inte fått det att fungera. Krävs lite trix bara.

 

ändradsparad.pdf

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fint att det är löst :)

(svarar för att få bort tråden från senaste obesvarade trådar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Sparkar liv i tråden även här (då jag gjort det i det andra forumet).

 

Finns det verkligen inget program som kan hantera detta direkt i Linuxmiljö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Prova denna pdf som jag modifierat, borde väl funka med dom flesta pdf-läsare.

 

ändradsparad_3.pdf

 

Problemet är ju då att hela filen är redigeringsbar i tex. Adbobe läsaren eller annan pdf-läsare, eftersom jag lagt till att dokumentet får ändras och sparas.

Men alla formler fungerar, vad jag kan se.

Adobe Acrobat Pro: File > Save As > Reader Extended PDF > 'Enable Additional Features' => Ny ruta *Save Now'

 

post-73434-0-99801100-1471941405_thumb.png

post-73434-0-50022000-1471941405_thumb.png

 

Om du vill kunna redigera för att sedan spara om den så slutkunden inte kan spara med ändringar så måste man "Spara kopia" efteråt i Adobe Acrobat Pro för just detta tar bort dom nyss tillagda funktionerna i dokumentet.

post-73434-0-46960500-1471941525.png

 

Denna är redigerad och går sedan inte att spara med ändringar i vanliga pdf-läsaren, däremot går det att ändra men då måste man skriva ut dokumentet. Liksom ditt första exempel.

ändradsparad_5.pdf

 

Nu vet jag inte om detta hjälper dig, men det är allt jag kan göra.

Mvh

 

[Edit] Lagt till lite förtydligande samt bilder.

Redigerad av Flyfisherman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagt till hur jag ändrat i filerna.

Mvh

[Edit] Eller så spärrar du helt pdf-filen efter dina ändringar så slutkunden inte alls kan ändra i vanlig pdf-läsare, bara skriva ut befintlig.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet tycks vara löst i Windowsmiljön då Foxit numera även hanterar "min" fil korrekt.

(Och ursprungsproblemet är också numera borta då den som skulle handha dessa fakturor numera övergivit Linux och kör Windows)

Så som det var tänkt i början skulle användaren kunnat få ändra överallt i dokumentet.

 

Jag testade igår med Master PDF i Linuxmiljön, med "min" fil och där fungerade inte beräkningen.

Prövar din fil senare. Lär ju inte vara första och sista gången som XFA dyker upp i Linux-sammanhang.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test med "ändradsparad 3"

X reader - nix, kan inte beräkna

Master PDF Editor - nix, kan inte beräkna

Foxit reader - kan inte ens ändra värden i fälten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test med "ändradsparad 3"

X reader - nix, kan inte beräkna

Master PDF Editor - nix, kan inte beräkna

Foxit reader - kan inte ens ändra värden i fälten

Inga problem med Adobe Reader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då är vi tillbaka till början.

Adobe Acrobat Reader finns inte längre att tillgå för Linux.

Då måste man leta fram den senast fungerade versionen, 9.5 eller något sådant.

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=193373

 

Själv har jag kvar installationsfilen och installerade därför på nytt.

Testade först igen med min fil - får meddelande att det inte går att spara. (beräkningen fungerar)

ändradsparad 3 fungerar dock utmärkt, på alla sätt! Tack!

 

Om man sammanfattar detta så skulle man kanske kunna påstå att filen redan från början inte var anpassad att kunna använda praktiskt, med gratis PDF-läsare, oavsett OS?

 

När den anpassats, med betalprogram i Windowsmiljö, så går det att använda EN PDF-läsare i Linuxmiljö, en läsare som inte längre underhålls/distribueras.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan kolla lite mer på filen nån gång i morgon eller senare i veckan, utifall det finns nåt mer att göra.

 

Den verkar rätt gammal(?), vet du vilken Adobe Acrobat version den är skapad med?

Eller man kanske använt Adobe LiveCycle Designer (Tillgängligt i Acrobat Pro -men ej i senaste versionerna) och då innehåller den nog en del knepiga saker.

 

Det verkar ju som att dom finesserna som nu ligger i denna är lite för avancerade för att dom enkla vanliga gratis pdf-läsarna skall klara av det, det krävs helt enkelt Adobe Reader.

Det är förvisso också en av anledningarna att på Windows föredrar jag enbart Adobe och inte minst för att det finns så mycket inställningar och verktyg man kan lägga fram i verktygsfältet - även på gratis Adobe Reader, men det blir ju inte du hjälpt av i Linux..

 

Annars går det att konvertera denna med Acrobat Pro till xls eller xml osv, men då måste man nog lägga in formlerna manuellt i ett kalkylprogram och eventuellt fixa till layouten så den blir som originalet.

Men då kan man ju ändra i så fall i den filen, sedan antingen spara som  .pdf (i moderna Office program) alt. skriva ut som pdf fast då har man väl ingen nytta av pdf-filen längre, såvida den inte skall skickas till kund förstås. Formlerna kommer heller inte med vid konvertering.

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något verkar skumt med Foxit i Linux hos dig, för nu har jag testat ändradsparad_3.pdf med Foxit i Windows 10 och inga problem.

Under installationen bockade jag ur precis allting, bara själva grundprogrammet för test.

Startade Foxit och drog och släppte filen i denna.

 

Denna är redigerad och sparad med Foxit Reader och formlerna fungerar: Du kan ju prova den.

ändradsparad_7.pdf

 

[Edit] Jag tor jag skall köra igång Linux i VMware Playern och se vad som sker...

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just filen i exemplet utgör inte längre ett problem då den dels fungerar i Foxit för Windows och användaren har nu även Adobe Acrobat.

 

Däremot kan ju liknande dokument bli aktuella i Linuxmiljö och då vore det bra att veta vilken lösning som fungerar bäst där. Alltså utan att köra Windowsprogram via Wine.

Samtidigt skulle man då även veta vilken PDF-läsare man ska ha som standard, vilken som klarar även dessa typer av dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då är det väl att hoppas att dom återupptar utvecklingen för Linux plattformen. Nu ser det ju ut som det helt stannat av sedan starten av denna.

 

Som sagt i en annan tråd, jag kör inte alls Foxit numera på mina Linux maskiner pga. stora problem bl.a. att den låste upp systemet och var rätt kass, så på Linux kör jag numera Okular som jag tycker är bra mycket bättre med fler funktioner - tyvärr inget stöd för XFA i den heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej,

Frågan har blivit aktuell igen av olika orsaker.

Har du fått ordning på detta och i så fall hur och med vilken version?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det ursprungliga problemet inte längre utgör något problem så har jag inte forskat vidare i detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag får undersöka och testa och se om det löser det jag är ute efter.

Lite speciellt.

Inget som behöver gås vidare med i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
På 2016-08-23 på 09:44, skrev Flyfisherman:

Prova denna pdf som jag modifierat, borde väl funka med dom flesta pdf-läsare.

ändradsparad_3.pdf
 

Skulle behöva filen men den är bara på 0 byte.

Hoho @felix kan du hitta den? ;)

 

Tillägg: Det löste sig ändå, med ursprungsfilen.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig i alla fall, för inga av mina uppladdade filer i tråden går att öppna nu längre och tyvärr har jag heller inte kvar dom hos mig heller eftersom jag raderade dessa direkt efter att jag var klar med detta.

 

Och det står ju i varje inlägg för alla dom olika pdf-filerna jag lagt upp: att dessa har en storlek på x-hundra KB, men laddar man ned dom så är det endast på 0KB.

Kan tycka att det är lite märkligt förstås.

;)

Ps. Mikael63 - hör av dig om du vill att jag/vi tillsammans skall göra en ny variant och antingen skicka via PM eller e-post istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Bra att det löste sig i alla fall

Nej, det sket sig ändå.

Det visar sig att innehållet i en del fält ser annorlunda ut beroende på vilket program man öppnar med.

Verkar som att innehållet i en del fält är låsta och att det man ändrar är någon slags ledtext eller liknande. Öppnar man med program A är det den texten man ser, öppnar man med program B är det texten i fältet man ser.

 

 

4 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Kan tycka att det är lite märkligt förstås.

Ja och nej. Det blev visst så vid någon ändring av forumet. felix har tidigare lyckats snoka reda på filer och lagt upp dem igen.

 

Tillägg:

Hämtade en helt annan fakturamall på nätet. PDF och med automatisk beräkning.

Den funkar t.o.m. med pdf studio viewer 2019 i Linuxmiljö ?

 

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...