Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny Dell


kiwi01

Rekommendera Poster

Blir väl så illa tvungen att skaffa en ny dator, det lär bli en Dell denna gång också. 

 

http://www.dell.com/se/p/configuration-compare.aspx?returnURL=http%3A%2F%2Fwww.dell.com%2Fse%2Fp%2Fdesktops%3F~ck%3Dmn

 

 

Det finns 3 olika men ganska identiska varianter av Inspiron 3000

 

Processorerna är lite olika och kanske inte de allra nyaste, men på vilket sätt eller i vilka sammanhang skulle jag märka skillnad mellan dessa tre?

 

Mindre minne i den första än de övriga två, men med tanke på att jag idag har 100 gb så borde jag klara mig med 4 GB.

 

Grafikkortet i den till höger är annorlunda än i de två första, vad är skillnaden? Jag kommer aldrig någonsin att spela spel.

 

Wireless med bluetooth - vad betyder det? Att jag kan ansluta trådlöst till internet?

 

Någon som råkar veta vad  "utvärderingsversion av Microsoft Office 2013, MUI-version" innebär?  Hittar ingen förklaring.  

 

 

Kommentera gärna, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men den länken förutsätter att det finns information i en cookie som har fått sitt innehåll beroende på vad man valt tidigare på webbplatsen, dvs den fungerar inte för oss andra utan vi hamnar på Dells startsida.

 

http://www.dell.com/se/p/inspiron-3847-desktop/pd?refid=inspiron-3847-desktop

Den länken tror jag fungerar för alla för att komma till Inspiron 3000, men vad ska man göra sen för att hitta dina 3 varianter?

 

Vad ska du använda datorn till?

 

 "utvärderingsversion av Microsoft Office 2013, MUI-version"

Utvärderingsversion, prova-på-version, version som fungerar en begränsad tid, ofta 30 dagar, och sen får man betala för programmet om man vill fortsätta använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

när jag öppnar din länk så ser jag alla tre varianterna, 3 olika priser. Gå nedåt bara så syns specifikationerna.

 

Huvudsakligen använder jag min dator till , utöver att  surfa och skicka mejl, till att skriva mängder med worddokument, något excel, mycket foton.Vill också kunna se SVTPlay liksom andra kanalers motsvarande, samt lyssna på musik .  Andra användningsområden kan väl dyka upp vartefter, men som jag sa absolut inte spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir väl så illa tvungen att skaffa en ny dator, det lär bli en Dell denna gång också. 

 

http://www.dell.com/se/p/configuration-compare.aspx?returnURL=http%3A%2F%2Fwww.dell.com%2Fse%2Fp%2Fdesktops%3F~ck%3Dmn

 

 

Det finns 3 olika men ganska identiska varianter av Inspiron 3000

 

Processorerna är lite olika och kanske inte de allra nyaste, men på vilket sätt eller i vilka sammanhang skulle jag märka skillnad mellan dessa tre?

 

Mindre minne i den första än de övriga två, men med tanke på att jag idag har 100 gb så borde jag klara mig med 4 GB.

 

Grafikkortet i den till höger är annorlunda än i de två första, vad är skillnaden? Jag kommer aldrig någonsin att spela spel.

 

Wireless med bluetooth - vad betyder det? Att jag kan ansluta trådlöst till internet?

 

Någon som råkar veta vad  "utvärderingsversion av Microsoft Office 2013, MUI-version" innebär?  Hittar ingen förklaring.  

 

 

Kommentera gärna, tack!

Samtliga CPUer tillhör Intels senaste generation, Haswell. De är således inte "gamla" utan är av de senaste snittet.

När det gäller skillnaderna är G3220 den enklaste av dem. I3 4130 är ett bättre val då den är kraftfullare. Bästa valet av de 3 är Intel Core i5 4440.

Med tanke på vad du skall använda datorn till i nuläget så spelar det ingen roll vilken du väljer.

 

G3220 är en helt okej CPU för allmänt bruk.

i3 är bättre om du skall jobba lite med bildredigering och ljudbearbetning.

i5 är betydligt bättre om du skall hålla på med bild, ljud och videoredigering. Den jobbar mycket bättre.

 

I de två billigare varianterna är det grafiken i CPUn som används. Den är okej. För den med i5:an är det ett separat grafikkort som presterar något bättre. Det gäller i synnerhet för spel.

 

Bluetooth via ett W-LAN-kort innebär sannolikt att man genererar BT-tekniken via mjukvara som sedan skickas via ett WLAN-kort.

 

När det gäller beteckningen "MUI" för Officepaketet betyder det "Multilangual User Interface", vilket på svenska blir att paketet innehåller flera olika språk som man kan välja vid installationen.

Cecilia har svarat på en del av denna fråga.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Åge.

 

Lite annat jag funderar över:

Det lilla jag har sett av Windows 8 tilltalar mig inte alls, men eftersom dessa maskiner levereras med 8.1 så innebär det väl att man kan klicka över till vanligt, gammaldags skrivbord om man vill? 

 

Hur hanterar jag mina gamla word-dokument, är de läsbara i den nya versionen office? Idag kan jag inte läsa/öppna dokument med ändelsen x, som word.docx - fungerar det likadant i motsatt riktning, att den nya versionen inte kan läsa de gamla word97-dokumenten?

Jag är lite osäker på min Adobe Photoshop 6, vid köpet erhöll jag en nyckel som jag just nu inte kommer ihåg var jag har...Så jag undrar: om jag skickar programmet till ett usb-minne för att sedan skicka det till den nya datorn - följer produktnyckel med eller försvinner det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan alltid komma in på Skrivbordet på en dator med Windows 8.

När det gäller Windows 8.1 går det att ställa in så datorn startar med att öppna Skrivbordet. Även Startmenyn är till viss del tillbaka. Lite knepig bara eftersom man får högerklicka på ikonen för att öppna menyn. Klickar man bara återvänder Windows 8.1 till appmenyn.

 

Med Update 1 till Windows 8.1 skall det vara ännu mer likt den gamla versionen av meny.

 

Jag använder ett tredjepartsprogram för att återskapa Start så den liknar Windows 7 i stort sett som den ser ut. Programmet tillåter mig dessutom att Metromenyerna försvinner helt om jag så önskar. Det finns en hel del anpassningar man kan göra med programmet.

 

Det jag använder är detta:

 

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

 

Det finns ett antal olika program som gör samma sak. En del kostar pengar andra är kostnadsfria.

För 1 år sedan testade jag 14 olika program och fann det ovanstående passa mig bäst. Vilket som passar dig bäst är bara något du kan avgöra.

 

För Office 2010 och 2013 (nämner inte molnbaserade 365), som använder tillägget " x " kan utan problem öppna äldre versioner av officedokument. De kan till och med spara i äldre filformat om man så önskar.

 

När det gäller att öppna officedokument med filformatstilläget " x " går de att öppna med egna program. Ett av dem är Wordwiever:

 

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=4

 

För Excel är det detta program som behövs:

 

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=10

 

Powerpoint:

 

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=13

 

Här är ett program som låter dig konvertera formaten så de passar dig:

 

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3

 

Om du fortfarande har Photoshop 6 installerad i en dator kan du läsa licensnyckeln med Belarc Advisor.

 

http://www.belarc.com/free_download.html

 

Hämta programmet och installera det.

När programmet analyserat din dator öppnar en internetläsare (Firefox, Internet Explorer, Opera, Chrome eller vilken du har som standardläsare) och där ser du licensnyckeln för programmet liksom för Windows.

 

På så sätt kan du få tillgång till din licensnyckel så du kan installera programmet på den nya datorn.

Det går inte att flytta över ett installerat program från en dator till en annan och få med licensnyckeln. Den ligger inbakad i registret.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, tack Åge, nu är jag snart expert själv... - men vad är Metromenyerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, tack Åge, nu är jag snart expert själv... - men vad är Metromenyerna?

Metro-menyerna är det namn Microsoft hade från början på den start som visar alla appar.

 

Bifogar en bild som visar hur det kan se ut.

 

post-118752-0-68060000-1399743715_thumb.jpg

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lycka till !

/Beställde nytt DELL system  30 April samt förnyad order nu i Maj.
Order annullerad 2 gånger  pga brist på någon kompenent eller dylik oklar information.

(trots att datorn jag tittar på är ny modell, ingick i smart selection och marknadsförs hårt !) 

 

/kanske var lika bra för Win 8.1  har absolut ingen möjlighet att växla över till klassiskt läge med startmeny alls. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/kanske var lika bra för Win 8.1  har absolut ingen möjlighet att växla över till klassiskt läge med startmeny alls. 

 

 

Jodå! Windows 8.1 går att starta i klassiskt läge med en delvis återskapad Startmeny.

Om man högerklickar på ikonen nere i vänstra hörnet uppenbarar sig något som ser ut som en Startmenyn. Den går att använda.

Man kan även ställa in Windows 8.1 så datorn startar i Klassiskt läge.

 

Den senaste versionen av IOBITs Start Menu för Windows 8 är kompatibel med 8.1 och återskapar Startmenyn i sin fulla version, plus lite till. Den är kostnadsfri och går att hämta här:

 

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php#none

 

I min bärbara dator fungerar detta utan problem.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, har inte beställt ännu, för mig tar det lång tid att komma från tanke till handling.

 

När det gäller iobit så har jag något som spökar i bakhuvudet, köpte ett "städprogram" vill jag minnas ,för ett par år sedan som ställde till med kaos i min gamla XP - inte det enda program som har gjort det, faktiskt. Har för mig att sedan avinstallerade det bara. 

Men om du; Åge, har bra erfarenhet av dem så litar jag på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet du tänker på är nog IOBITs program, Advanced System Care.

Det programmet har blivit mycket bättre med åren. I början städade programmet för mycket och kunde skapa kaos.

Själv använder jag inte Advanced System Care. För mig räcker CCleaner.

 

När det gäller deras program för startmeny i Windows 8 och 8.1 fungerar det mycket bra. Jag har inga problem med programmet och har använt det i mer än 1 år nu.

 

När/om du installerar Start Menu 8 från IOBIT, se till att bocka av installationen av Advanced System Care. Gör du inte det får du med programmet och "tvingas" avinstallera det själv.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, Åge. Så kan det vara med iobit. Även jag använder CCleaner, det fungerar bra för mig.

 

Sen vet man inte vad man ska tro om alla larmrapporter om Windows 8.1 update , som exempelvis den i dagens IDG.se. Man kanske ska sluta läsa? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, har inte beställt ännu, för mig tar det lång tid att komma från tanke till handling.

 

När det gäller iobit så har jag något som spökar i bakhuvudet, köpte ett "städprogram" vill jag minnas ,för ett par år sedan som ställde till med kaos i min gamla XP - inte det enda program som har gjort det, faktiskt. Har för mig att sedan avinstallerade det bara. 

Men om du; Åge, har bra erfarenhet av dem så litar jag på dig.

Som Åge skrev tidigare finns det många likartade program och jag har sett att många personer rekommenderar Classic Shell: http://www.classicshell.net/

Om du nu helst undviker IObit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ny dator är äntligen beställd och är på väg. Några leveransproblem - som Stud ovan - har jag inte upplevt. Beställde torsdag kväll förra veckan och hade kunnat få hemkörning idag men var tvungen att skjuta upp den till fredag. 

Men det är några andra saker som skaver lite. För ett år sedan hade Dell en chatfunktion där man kunde ställa frågor före beställning, den finns inte kvar. Man måste klara att hitta och tolka all information själv, gör man inte det så får man väl handla någon annanstans.

Men lite snopet känns det när det i datorpresentationen anges  att utvärderingsversion av Microsoft Office 2013, MUI-version ingår, men när jag klickat färdigt min beställning så står det att inget Office ingår. 

Liksom det står Windows 8.1 i presentationen men Windows 8 i beställningen. Så visst undrar jag vad det är jag får. 

Kan det webbaserade Open Office läsa mina word-dokument producerade i Office 97, tror ni? Jag måste snabb som ögat kunna läsa in alla mina sparade dokument.

 

Lika snabbt måste jag komma ut på nätet men jag grubblar lite över hur det går till. Till min nuvarande gamla dator köpte jag en Netgear grunka , den lär jag väl inte behöva, men är det så att när jag startar datorn första gången så börjar den automatiskt söka efter mitt  trådlösa modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbaserat OpenOffice känner jag inte till men vanliga OpenOffice som man installerar i datorn ska inte ha problem med dokument producerade i Office 97.

 

Om det bara är installerat Windows 8 i datorn får du installera Windows-uppdateringar och sen hämta 8.1 i Store-appen.

 

Trådlöst nätverkskort för anslutning till router med trådlös funktion (WLAN, WiFi) ingår, men kan vara smart att ansluta datorn med nätverkskabel till routern till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, såg att jag tänkte lite fel, Open Office ska man ju installera i datorn så då är det problemet löst till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...