Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Missing operating system


Pit1957

Rekommendera Poster

Har en äldre Stationer dator med Win7 installerat. Nyligen har slutat starta och visar Missing operating system på svart skärm.

Har Googlat nu i flera timmar testade med cd skivan med USB boot men efter att jag startar installationen händer ingenting bara svart skärm. Kan inte göra nåt från Command promt eftersom den kommer inte upp. Funkar inte Felsäkert läget heller.I Bios ser jag de två HHd så de finns.Har testat med startprogram utan att lyckas. 

  Så mina idéer tar slut här , är det nån som har nåt bättre eller HHd-n är helt kass ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att koppla in diskarna i en annan dator?

Om du har den möjligheten kan du genom Utforskaren se om du kan läsa diskarna. Finns informationen på diskarna kan du rädda den. I så fall är det sannolikt att startfilerna blivit skadade och inte kan återställas.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt är hårddisken med systemet på trasig.

 

Du kan kanske rädda informationen på datorn genom att boota mot en Linux Live-CD och kopiera filerna till en annan extern disk eller USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret det enda jag ser är att innan bios skärmen kommer upp får fram detta svarta startsida.jag tror också att disken är trasig.

post-16394-0-51953900-1399616114_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eller att boot prioriteten för diskenheterna har ändrats i BIOS Setup kanske pga. dåligt CMOS batteri?

 

Kontrollera i BIOS setup hur det ser ut med detta, för samma meddelande kan ju komma om den försöker att boota från fel enhet.

Nu verkar din dator ha en del år på nacken,så jag vet inte vilka boot-val det går att göra inifrån BIOS, men kontrollera i alla fall detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Du har en USB-enhet påkopplad på datorn vid uppstart. Testat att koppla ur den och därefter starta upp datorn? Äldre datorer kan vara lite kinkiga med att ha usb-enheter påkopplade och om usb-enheten inte är konfigurerade med ett boot-spår så kan datorn få för sig att inte försöka kolla hårddiskarna för boot-information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...