Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös räckvidd?


c.g.g

Rekommendera Poster

Har inkoppling via ADSL, Zyxel modem, D-link DIR 501 fifi, allt fungerar bra i hela huset, men jag skulle behöva koppla in en sändare i el-skåpet som är placerat på yttervägg av ett fristående uthus och dit når inte mitt trådlösa nätverk, har någon tips om åtgärd? Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Något i denna stil borde kunna vara till hjälp under förutsättning att skåpet inte har ett hölje i metall och det finns ett vägguttag i det.

Ett alternativ kan vara en större antenn som ökar räckvidden, t.ex denna.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skåpet har hölje av metall och sitter på murad vägg men innanför finns ett vägguttag som skulle kunna användas och i så fall skulle det första alternativet kanske fungera, men det är kanske värt försök med antennen istället, vad tror du? Tack för besväret att svara Jari.

/Georg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skåpet har hölje av metall

Metall avskärmar radiosignaler mycket bra och det blir mycket svårt att få fram den trådlösa signalen till/från en utrustning som sitter inuti ett metallskåp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledning till varför jag söker lösning till detta är att Eon gav ut en pkt. för kol lav energiförbrukning 100-koll, där sändaren sättes  skåpet och ett öga sänder signalen till en app via trådlös sändning där det går att via en smartplugg går att styra inkoppling i hemmet, det är ingen nödvändig utrustning för mig men kunde va kul att prova och finns en lösning utan för stora kostnader skulle jag göra de, tror du Cecilia att det är meningslöst göra försöket?

/Georg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nuvarande version av 100-koll, kopplar den in sig på det eventuella trådlösa nät du har i hemmet?

 

Ah kollar upp på Eon, ja det tycks som det....

 

Du behöver alltså förlänga ditt trådlösa nät dit ut, du har idag ett trådlöst nät från ett ADSL-modem.

Steg ett tror jag kan vara att du testar att flytta modemet närmre elskåpet.

Skarva telekabeln, bara för att testa. Du tappar i fart på ADSL-kopplingen men testa och se om du hittar din elmätare.

Steg två, om du hittar din elmätare, är att fundera på om det är värt investeringen som krävs.

 

Det du behöver är trådlös brygga som förlänger ditt nät.

 

ELLER, ser på bilderna på Eon, antennen på sändaren i elskåpet ser ut som den går att skruva loss, kanske EON har en lösning på detta redan?

Vad för avstånd pratar vi om? Elskåpet i sig är nog inte helt tätt om än det inte är den bästa miljön för trådlösa nät?

 

har du för övrigt en smart telefon eller surfplatta. Installera en app som Wifi Analyzer och kolla vilken styrka du har på ditt trådlösa nät vid elskåpet.

 

 

och till sist, jag råkar äga en trådlös brygga du kan få köpa för billig peng. Den samarbetar inte alls bra med min nya router, mycket långa pingtider, men för detta duger den nog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Skåpet har hölje av metall och sitter på murad vägg men innanför finns ett vägguttag som skulle kunna användas och i så fall skulle det första alternativet kanske fungera, men det är kanske värt försök med antennen istället, vad tror du? Tack för besväret att svara Jari.

/Georg

Hej!

Du har ett vägguttag på insidan av väggen som kan användas för en räckviddsförlängare. Det skulle kunna fungera tillsammans med en större antenn på din router. Det finns en hos Kjell & Co med 9 Dbi som är rundstrålande och inte påverkar täckningen inomhus på samma sätt som en antenn med riktverkan gör. Värt att prova. Jag skulle börja med att byta antenn och se hur mycket räckvidden ökar. Når signalen till uthuset men med låg signalstyrka skulle jag prova med en räckviddsförlängare i vägguttaget på insidan av väggen.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och på Kjell & Company tillämpar dom öppet köp med generösa villkor; om man frågar i butiken vid köp så har det enligt min erfarenhet aldrig varit några problem att få ta hem produkten, bryta förpackningen och prova och funkar det inte så lämnar man tillbaks produkten och får pengarna tillbaks.

 

Det känns ju enklast att börja med det som Jari föreslår ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar, ska här beskriva: ADSL ingången sitter i fel gavel för detta ändamål c:a 15 m till den andra som i sin tur har c:a 25 m till mätaren, sändaren är lös så även dess antenn, den har en koppling som sättes utanför det optiska ögat på mätarens diod vilken sänder förbrukningen, jag har en surfplatta som också är beroende av det trådlösa och där ser jag att räckvidden är för lång, den täcker i hela huset men ej utanför, din trådlösa brygga ber jag få återkomma om.

/Georg 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tips nu har jag några uppslag att prova, det är inte av absolut nödvändighet men jag tycker det är intressant att prova och jag är väldigt tacksam för alla som har engagerat sig, ni ska ha ett stort tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man säger ju att ADSL ska sitta i första uttaget. En sanning med modifikation, det går bra i vilket uttag som helst bara det inte finns en telefon eller annan utrustning i uttag innan ADSL-modemet. Samt givetvis att varje meter ledning som signalen måste färdas genom sätter ned prestandan.

 

Det jag vill säga är att du kan testa att temporärt flytta modemet till en mer optimal position för att nå elskåpet. Ett test.

 

25 meter borde inte vara något problem för Wifi i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Modemet kan sitta där den sitter i dag. Routern kan du flytta till den andra gaveln närmast uthuset med hjälp av "homeplug" som utnyttjar elnätet för distribuering av wan/lan. Du sätter en enhet i ett vägguttag nära modemet och ansluter nätverkskabeln som nu går till routern till "pluggen" i stället.

Den andra "pluggen" sätter du i ett vägguttag nära den plats du vill placera routern på och ansluter den till routerns wan-uttag med en nätverkskabel. Har du en övervåning kan du med fördel placera

routern där.

Jag har tittat närmare på Eon;s 100 koll. Finns det en tom kabelgenomföring i elskåpet kan den utnyttjas för att dra en kabel som gör det möjligt placera sändardelens antenn utanför skåpet. Kabeln i fråga finns i två längder, 1,5 och 3 m.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns det en tom kabelgenomföring i elskåpet kan den utnyttjas för att dra en kabel som gör det möjligt placera sändardelens antenn utanför skåpet.

Och finns det ingen tom kan man göra en ny..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har installerat Wifi Analyzer och kollat efter ha flyttat routern till en fri plats vilket gav anslutning till skåpet dock inte fullgott därför tänkte jag i första hand skaffa en ny antenn till routern, verkar vara ett billigt sätt att prova, i annat fall kan jag följa ditt råd Jari, men jag bor på landet så det tar lite tid att skaffa. Tack o ha de bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...