Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur skickar man in bilder till forumet utan att de blir för stora


MariaE

Rekommendera Poster

En undring hur skickar man in bilder till forumet? Jag har försökt men bilderna blir för stora :-( De blev för stora även när jag packade dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undring hur skickar man in bilder till forumet? Jag har försökt men bilderna blir för stora :-( De blev för stora även när jag packade dem...

Om dina bilder är så stora är det bäst att du förminskar dem med något bildredigeringsprogram först. Det är ju trots allt så att det är meningen att bilderna ska få plats inuti webbläsaren och därmed kan det vara bra att se till att deras storlek är mindre än ca 1000 x 1000 bildpunkter (pixlar).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får göra ett försök till. Men de bilder som jag har krympt blir oftast så små att man inte ser texten :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får göra ett försök till. Men de bilder som jag har krympt blir oftast så små att man inte ser texten :-(

Det gäller att göra bilderna på bara den intressanta delen av skärmen och inte hela ytan.

 

Jag kommer att flytta våra inlägg om hur man bifogar bilder till en ny tråd i forumet "Diskutera Eforum" eftersom de inte har något att göra med en dold återställningspartition.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum förminskar stora bilder men det går alltid att klicka på en bild för att få fram originabilden.

 

Hur stor en bild kan vara utan att skalas om vet jag inte dock, den som vill kan alltid testa här

//eforum.idg.se/forum/113-testh%C3%B6rnan/

och infoga bilder för att se hur stor den kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag brukar minska ner bilder till 1024x768 eller till 25%. Beroende på program. Utgångpunkten är foton med upplösning ca 5MB pixel dvs ca 3000 x 1500

Då ser de bra ut för mig med en skärm med upplösningen 1920x1080, 27".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara bilder med text i png-formatet, som har förlustfri komprimering. Texten i jpg-bilder blir oftast suddig och svårläst då små detaljer och skärpa  försvinner vid komprimeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hög upplösning har inte jag. Jag får inga bildskärmsglasögon.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hoppas du kan stanna kvar på Maderia och inte behöver åka hem till Sverige. Det kanske blir krig här sägs det :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hoppas du kan stanna kvar på Maderia och inte behöver åka hem till Sverige. Det kanske blir krig här sägs det :-(

Vad? Vilket krig pratar du om?

 

Sverige har inte på över hundra år varit inblandat i några krig mig veterligt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_krig

Och lär väl heller inte starta något nytt inom närmsta tiden heller.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog den gamla rysskräcken som blommat upp i och med Ukraina-konflikten. (Ryssen kommer! med slutsatserna: Vi måste gå med i NATO. Vi måste rusta.)

 

MariaE, läs gärna vad Helen Doktare har att säga om saken: http://helendoktare.se/?p=2470

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det går inte att klistra in nån länk men det verkar som om Sverige och Ukraina kommer att börja  kriga med varandra. Då gäller det att hålla sej undan från storstäderna. Mycket av den mat som vi äter idag kommer det nog att bli brist på :-(

 

Jag hittade en diskussion på flashback om det också. Det skrevs bara för några månader sen.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej det går inte att klistra in nån länk men det verkar som om Sverige och Ukraina kommer att börja  kriga med varandra. Då gäller det att hålla sej undan från storstäderna. Mycket av den mat som vi äter idag kommer det nog att bli brist på :-(

 

Jag hittade en diskussion på flashback om det också. Det skrevs bara för några månader sen.

/Maria

Snälla, tro inte ett endaste dugg om vad som skrivs på Flashback.

 

Jag garanterar på min heder från Jämtland att inte Sverige och Ukraina kommer att börja kriga med varandra nu.

Du behöver inte vara orolig och ens fundera på att hamstra.

 

Det enda som kommer att ske därborta och som vi här hemma kommer att märka av, är att ekonomin och oljepriserna i världen i övrigt påverkas negativt - kanske.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kamera spar alla bilder i Jpg-format. Jag tycker att de flesta blir bra annars så tar jag flera bilder på samma motiv och aderar de dåliga.  Men det gäller att ställa in avståndet rätt åtmnstone med min kamera.Min kamera n kodak Esy Share C613 makera med en rödhand om det är alltför dåligt. Gul hand är halvbra. Gn hnd är bra om det r rätt avstånd intallt när jag tog bilden. Dessuom ska ma tänka p att inte zooma för mycket om man måste zooma. Alla bilder jag får av andra är också i jpg-format. Jag tror inte att de sparar om bilderna från något annat format till jpg. Om det är dåliga bilder säger jag till dem att ta om bilderna om det är möjligt.

 

Detta skulle vara en kommentar på inlägg 7. Varför kom det inte under inlägg 7 då när jag kommnterade precis under detta inlägg ?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skulle vara en kommentar på inlägg 7. Varför kom det inte under inlägg 7 då när jag kommnterade precis under detta inlägg ? /Maria

Det beror på att inläggen kommer i den ordning de postas. Så funkar det i alla moderna forumplattformar. Som moderator kan man bryta ut de inlägg som inte har med ämnet att göra och posta dem i en ny tråd. Problemet med inläggen om krig, vilka förstås är utanför ursprungsämnet, är att man ju inte kan bryta ut fagerjas "Ort:Funchal, Madeira" ur fagerjas svar på din bildfråga. Ditt inlägg #6 var ju en reflektion över fagerjas bostadsort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...