Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"LETAUPP" - fungerar ej trots samma formel i olika doc.


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

Vore mkt tacksam för hjälp.

Har ett dokument med följande info bla

NAMN -  FÖRETAG - BEFATTNING - MAILADRESS

har två flikar med denna information, i den ena fliken saknas mailadresser på vissa personer, medans de finns i andra fliken. Har därför använt mig av funktionen LETAUPP med följande formel; =LETAUPP(B8;Blad2!B:B;Blad2!F:F)

där B8 är en cell där NAMN återfinns, blad 2 är fliken där mailadresserna finns, Kolumn B är är där NAMNEN står och F där mailadresserna står. Funkar perfekt.

 

Använder samma princip i ett annat dokument. =LETAUPP(A2;validering!A:A;validering!E:E)

där A2 är en cell där NAMN återfinns, validering är fliken där mailadresserna finns, Kolumn A är är där NAMNEN står och E där mailadresserna står. Funkar inte.

Värdet som returneras är förvisso en mailadress, men inte från aktuell rad ex 2, utan rad 2 hämtar från rad 18, rad 3 hämtar från rad 195, rad 4 hämtar från 200. Alltså helt "random" som det verkar.

Jag måste ju förstås gjort något fel, men vad? Är MYCKET tacksam för hjälp!

Tack på förhand!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letaupp är en funktion jag inte brukar använda. LETARAD eller paret PASSA-INDEX brukar fungera bättre/enklare.

 

LETAUPP har kravet att tabellen du söker i måste vara sorterad, någon man oftast inte kan uppfylla. De ovan nämnda funktioner fungerar även på osorterade tabeller.

Testa istället med

=LETARAD(A2;validering!A:B;2;FALSKT)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letaupp är en funktion jag inte brukar använda. LETARAD eller paret PASSA-INDEX brukar fungera bättre/enklare.

 

LETAUPP har kravet att tabellen du söker i måste vara sorterad, någon man oftast inte kan uppfylla. De ovan nämnda funktioner fungerar även på osorterade tabeller.

Testa istället med

=LETARAD(A2;validering!A:B;2;FALSKT)

Hej, Jag har oxå använt mig av LETARAD tidigare, men hittar inte den funktionen nu, när jag söker får jag endast fram LETAUPP, HTSÖK och OM. Är någon av  dessa samma som letarad? Använder excel 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv =leta i formelfältet så kommer förslag upp på olika formler, jag får upp Letakolumn, Letarad och Letaupp om jag skriver =leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har oxå använt mig av LETARAD tidigare, men hittar inte den funktionen nu, när jag söker får jag endast fram LETAUPP, HTSÖK och OM. Är någon av  dessa samma som letarad? Använder excel 2010.

Är ditt Office-paket uppdaterat som det ska? har ett svagt minne av att HTSÖK var ett temporärt namn för någon av Leta-funktionerna en tid innan Excel uppdaterades. En miss av dem att döpa om ett antal funktioner fixades då.

Sökning på google ger träff här på Eforum, HTSÖK = LETAKOLUMN, VTSÖK= LETARAD

 

men uppdatera din installation av Office!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ditt Office-paket uppdaterat som det ska? har ett svagt minne av att HTSÖK var ett temporärt namn för någon av Leta-funktionerna en tid innan Excel uppdaterades. En miss av dem att döpa om ett antal funktioner fixades då.

Sökning på google ger träff här på Eforum, HTSÖK = LETAKOLUMN, VTSÖK= LETARAD

 

men uppdatera din installation av Office!

Hej, tack för hjälp och info. Sent svar från min sida - datorn hängde sig sist och sen kom det lite sjuka barn emellan. Nu till problemet.

Tune: När jag skuriver in "LETARAD" så kommer bara INDEX, LETAUPP, RAD, HTSÖK, REGR, ADRESS, VTSÖK, upp. Så det kanske är som du skriver Monshi, excel ej uppdaterat. Får kontakta min helpdesk. Iaf var detta orsaken till att jag ist valde funktionen LETAUPP. Men ska alltså VTSÖK vara samma som LETARAD? Det som jag dock inte får ihop, är varför min formel med LETAUPP fungerar i ett dokument men inte i ett annat. Hur menar du Monshi med sortering? A till Ö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för hjälp och info. Sent svar från min sida - datorn hängde sig sist och sen kom det lite sjuka barn emellan. Nu till problemet.

Tune: När jag skuriver in "LETARAD" så kommer bara INDEX, LETAUPP, RAD, HTSÖK, REGR, ADRESS, VTSÖK, upp. Så det kanske är som du skriver Monshi, excel ej uppdaterat. Får kontakta min helpdesk. Iaf var detta orsaken till att jag ist valde funktionen LETAUPP. Men ska alltså VTSÖK vara samma som LETARAD? Det som jag dock inte får ihop, är varför min formel med LETAUPP fungerar i ett dokument men inte i ett annat. Hur menar du Monshi med sortering? A till Ö?

 

Letaupp är en funktion jag inte brukar använda. LETARAD eller paret PASSA-INDEX brukar fungera bättre/enklare.

 

LETAUPP har kravet att tabellen du söker i måste vara sorterad, någon man oftast inte kan uppfylla. De ovan nämnda funktioner fungerar även på osorterade tabeller.

Testa istället med

=LETARAD(A2;validering!A:B;2;FALSKT)

Har nu testat med VTSÖK ist, formel så här

=VTSÖK(A66;validering!A:F;5;0) får svar #saknas#

eller om jag ändrar till ordet falskt ist för 0 i slutet av formlen;

=VTSÖK(A66;validering!A:F;5;FALSKT) får svar #namn#

vad är felet? Hjälp mottas tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, är ditt Excel/Office uppdaterat? VTSÖK fanns bara en kort period och ska inte finnas kvar om du inte sitter med en gammal, icke uppdaterade version av Excel 2010.

Jag rekommenderar dig å det varmaste att uppdatera, installera de säkerhetspaket som Microsoft släppt.

 

Öppna Windows Update på din dator, klicka på Ändra inställningar och bocka för Hämta uppdateringar för Microsoftprodukter och sök efter uppdateringar. det är inte bara LETARAD-funktionerna som har konstiga namn i den version av Excel du har.

Se

//eforum.idg.se/topic/220956-letarad-borta-i-excel-2010-ersatt-av-vts%C3%B6k/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat med VTSÖK ist, formel så här

=VTSÖK(A66;validering!A:F;5;0) får svar #saknas#

eller om jag ändrar till ordet falskt ist för 0 i slutet av formlen;

=VTSÖK(A66;validering!A:F;5;FALSKT) får svar #namn#

vad är felet? Hjälp mottas tacksamt!

 

ÄNTLIGEN fick jag till det. Hade filter och låsta fönsterrutor. Testade att ta bort detta, markerade båda flikarna och ställde in allmän på cellformat. Formeln =VTSÖK(A9684;validering!B:F;5;0) funkade då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, är ditt Excel/Office uppdaterat? VTSÖK fanns bara en kort period och ska inte finnas kvar om du inte sitter med en gammal, icke uppdaterade version av Excel 2010.

Jag rekommenderar dig å det varmaste att uppdatera, installera de säkerhetspaket som Microsoft släppt.

 

Öppna Windows Update på din dator, klicka på Ändra inställningar och bocka för Hämta uppdateringar för Microsoftprodukter och sök efter uppdateringar. det är inte bara LETARAD-funktionerna som har konstiga namn i den version av Excel du har.

Se

//eforum.idg.se/topic/220956-letarad-borta-i-excel-2010-ersatt-av-vts%C3%B6k/

Tack för tips. Är min jobbdator (nytt jobb) och många funktioner är låsta. Ringde Helpdesk och mycket riktigt kan jag inte ändra detta själv. De ska titta närmare på om SP är installerat eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du löste det

Men din IT-avdelning, de har inte skött sig. In med uppdateringar på datorn på bums. Det är inte vara funktionernas namn som ändras i uppdateringarna utan även säkerhetshål rättas.

 

Excel kanske inte är största problemet, risken finns ju att Word (oftast värre) och Outlook inte heller är uppdaterat. Eller IE även för den delen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...