Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook och Gmail - IMAP och Inställningar


PCsnubben

Rekommendera Poster

PCsnubben

Har installerat ett Gmailkonto på Outlook 2007.

Använder IMAP.

Det ser rätt rörigt ut ...

 

Flera skräppostmappar, flera inkorgar..mm mm

 

Varför skapas en undermapp som heter Gmail under kontomappen som heter samma sak som Gmailadressen ? ?

 

Varför finns "Personliga mappar " de används ju inte ..

Så dem vill jag inte ens se, eller så vill jag visa Gmailen under Personliga mappar istället för att Gmail har en egen mapp.

 

Hur får jag mailen att raderas direkt, som med POP ?

Som det  är nu får de bara ett streck (överstrykning) och försvinner först när jag tittat i en annan mapp.

Jag vill att de raderas direkt !

 

Och när ett mail är raderat, var hamnar det ?

Inte i papperskorgen allafall...

 

Jag har googlat på detta och har hittat en del lösningar, men inte på allt.

 

Just nu ser set ut som i bifogad fil.

 

 

 

 

 

post-9064-0-46892600-1399289551.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP är i stort sett en avbildning av hur mappar ser ut på e-postservern, dvs hur det ser ut när du loggar in på Gmail. I Gmail har du en Inkorg, Alla mail, Papperskorg osv, alltså det du ser under [Gmail] plus Inkorgen under det.

 

Outlook är förberett för att hantera många e-postkonton och då får de varsin uppsättning mappar som är en avbildning av varsin e-postserver. Personliga mappar är mappar där du kan placera e-post oavsett vilket konto de kommer från. Vilken Skräppost-mapp du ska använda beror på om de ska läggas i Gmail skräppost-mapp eller inte.

 

Står en del på slutet av guiden http://www.groovypost.com/howto/microsoft/outlook/use-outlook-2007-for-your-gmail-account-via-imap/

 

Raderad e-post: http://www.msoutlook.info/question/675 andra halvan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hittat en bra lösning på detta nu.

Först måste man gå in under Avancerat i Outlook och lägga till Gmails Rootmapp.
Man ska skriva exakt [Gmail] i den, inget annat. Inklusive hakparanteserna.
 

Sedan ska man logga in på sin Gmail och på fliken "Etiketter", välja vilka mappar som ska visas i IMAP.
Jag brukar bocka ur tex "Viktigt", "Stjärnmärkt", "Chattar", "Alla Mail", det är valfritt hur man vill ha det.

Sedan  tar jag bort alla favoritmappar i Outlook, för att få ett så "rent" utseende som möjligt.

Jag vill även att när jag öppnar Outlook ska hamna i inkorgen för Gmail automatiskt, inte den gemensamma inkorgen.
Detta ändrar man under .... Verktyg > Alternativ > Annat

Bläddra och välj Inkorgen för Gmail

 

En annan irriterande sak är att när man raderar ett mail får man bara ett streck över det, jag vill inte se det alls.
Man börjar med att ställa in i kontoinställningarna att mail ska tas bort direkt när man skiftar mapp.
Under Allmänt i e-postkontot, bocka i "Töm objekt vid växling av mappar i onlineläge"

Man måste även (för varje mapp, tex Inkorgen, Skickat osv) ändra läsinställningarna till att "visa inte borttagna mail"
När man gör detta försvinner av någon anledning inställningen för Läsfönster, så det måste man också därefter, gå in och ändra tillbaka, (tex om man vill ha läsfönstret till höger eller under)
Så då måste man göra några inställningar i flera steg.
(för varje mapp, börja med inkorgen)
Visa > Aktuell Vy

Välj "Dölj meddelanden som markerats för borttagning"
Sedan > Läsfönster, och välj nederkant eller högerkant

Ovanstående beskrivning är för Outlook 2007, det skiljer sig hur man gör detta i olika versioner av Outlook.

 

Välj bort Automatisk förhandsgranskning (Säkerhetsrisk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook 2007 är skräp när det gäller hantering av IMAP, de efterföljande utgåvorna 2010 och 2013 är klart bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga ang Gmail, varför finns ingen Utkorg ?
Kör man POP , så finns ju en utkorg, där man ser mail som ska eller är på väg att skickas. Men inte i Gmail med IMAP ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP-mapparna som syns på datorn är en kopia av det som finns på servern hos mail-leverantören. När du klickar skickat så påbörjas synkningen mot servern. Vad skulle en Utkorg-mapp ha för funktion här?

 

Det är likadant för samtliga IMAP-konton oberoende av leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...