Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minne


MrPeakon

Rekommendera Poster

Har en nyköpt dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6720358/dator

 

Känns som att jag har stött på ett problem angående minnet jag köpt, ska minnet alltid ligga på + 95% "arbetande" oavsett om jag spelar eller inte? För när jag väl spelar (Rome 2 tex) så laggar det konstant och laddningen mellan en "battle" och "campaign map" tar extremt lång tid. När jag väl började spela (ungefär en vecka sen) spelade jag på Ultra grafikinställningar och det gick hur bra som helst, nu har jag gått ner på "high" och det laggar mer än när jag spela på ultra. Visste inte vars ska skulle skapa detta inlägg så det blev hära. Är det grafikkortet som är "slut" eller måste jag utöka minnet?

 

(En bild kommer här under på min aktivitetshanterare när jag inte spelar eller nå)

 

Tack på förhand MrPeakon

post-134633-0-55895800-1399110391_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du har helt rätt.

Minnesanvändning på närmare 100% stämmer inte och tyder på problem!

Men inte nödvändigtvis med minnena...såvida inte ett eller flera av dessa har kommit ur läge.

 

Frågan är vad som orsakar detta?

 

Börja med att klicka på fliken minne så få vi se hur mycket minne som finns i burken och känns igen av operativsystemet.

 

Därefter:

Gör så här: I Aktivitetshanteraren så klicka på fliken Prestanda (2:a från vänster) > längst ned ser du då "Öppna Resursövervakaren"

Sortera kolumnerna enligt detta:

Sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser".

Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest intensivast och kanske låser upp datorn.

post-73434-0-53852100-1399112073_thumb.png

 

Utgråade processer är sådana som nyligen avslutats men visas ett kort tag.

 

Ex. klickar du på på kolumnen Processor (så den markeras) och sedan direkt på själva namnlisten så den lille pilen pekar nedåt.
Det betyder att du sorterar CPU användningen efter den process som arbetar mest med början från toppen, tar mest kraft från CPU (processorn).

 

Blir lite lättare då för den som skall hjälpa till.

Mvh

 

[Edit] Glömde säga att du skall naturligtvis posta nytt skärmklipp enligt ovanstående inställningar.

Återkom gärna om du har några frågor om detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt.

Minnesanvändning på närmare 100% stämmer inte och tyder på problem!

Men inte nödvändigtvis med minnena...såvida inte ett eller flera av dessa har kommit ur läge.

 

Frågan är vad som orsakar detta?

 

Börja med att klicka på fliken minne så få vi se hur mycket minne som finns i burken och känns igen av operativsystemet.

 

Därefter:

Gör så här: I Aktivitetshanteraren så klicka på fliken Prestanda (2:a från vänster) > längst ned ser du då "Öppna Resursövervakaren"

Sortera kolumnerna enligt detta:

Sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser".

Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest intensivast och kanske låser upp datorn.

attachicon.gifResursövervakaren Windows 8.PNG

 

Utgråade processer är sådana som nyligen avslutats men visas ett kort tag.

 

Ex. klickar du på på kolumnen Processor (så den markeras) och sedan direkt på själva namnlisten så den lille pilen pekar nedåt.

Det betyder att du sorterar CPU användningen efter den process som arbetar mest med början från toppen, tar mest kraft från CPU (processorn).

 

Blir lite lättare då för den som skall hjälpa till.

Mvh

 

[Edit] Glömde säga att du skall naturligtvis posta nytt skärmklipp enligt ovanstående inställningar.

Återkom gärna om du har några frågor om detta. :)

Eftersom att hela datorn laggade fast så jag inte ens kunde röra musen så startade jag om det och detta hände när den startade pånytt:

post-134633-0-57205500-1399114964_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att hela datorn laggade fast så jag inte ens kunde röra musen så startade jag om det och detta hände när den startade pånytt:

Väldigt märkligt kan jag tycka! Här kommer då lite nya bilder efter uppstart:

post-134633-0-43876600-1399115227_thumb.png

post-134633-0-72127000-1399115232_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm, av vad jag kan se så sker inget onormalt.

 

Klicka på fliken 'Översikt' och gör om alltihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alltså, jag menade att du skall klicka på fliken Prestanda > längst ned 'Öppna Resursövervakaren' > Klicka på fliken 'Översikt' => där gör du exakt som jag beskrivit ovan och sedan bifogar ett skärmklipp.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag menade att du skall klicka på fliken Prestanda > längst ned 'Öppna Resursövervakaren' > Klicka på fliken 'Översikt' => där gör du exakt som jag beskrivit ovan och sedan bifogar ett skärmklipp.

 

Mvh

Var det detta du ville se:

post-134633-0-78822200-1399145258_thumb.png

post-134633-0-55991000-1399145263_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bilder du har klistrat in under dagen visar en låg minnesanvändning jämfört med de 97% du började med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nästan...

Vad jag vill se är dessa flikar och kategorier.

Se till att du öppnar upp dessa och sorterar enligt vad jag tidigare skrivit.

 

post-73434-0-92939100-1399164881_thumb.png

 

Men som sagt, du verkar ju inte ha några problem alls?
Kom ihåg att om Windows update hållit på så tar det rent otroliga systemresurser i anspråk.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan...

Vad jag vill se är dessa flikar och kategorier.

Se till att du öppnar upp dessa och sorterar enligt vad jag tidigare skrivit.

 

attachicon.gifResursövervakaren Windows 8.1PNG.PNG

 

Men som sagt, du verkar ju inte ha några problem alls?

Kom ihåg att om Windows update hållit på så tar det rent otroliga systemresurser i anspråk.

 

Detta ville du se. Ja det kanske var Windows update som hade varit i farten, för har inte haft dom problemen något mer.

post-134633-0-53585200-1399214930_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

I din 1:a bild så ser man att du har "search protect by conduit" installerat...

 

Då jag använder IE 11 så kan jag inte klistra in länkar... Därför får ni Binga på det namnet och se om ni tycker att det är något att behålla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag använder IE 11 så kan jag inte klistra in länkar... Därför får ni Binga på det namnet och se om ni tycker att det är något att behålla!

Det går att klistra in om du först klickar på knappen "Källa" som finns längst till vänster i övre raden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...