Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Vikkan

LÖST Ominstallation - datorn startar inte längre

Rekommendera Poster

Så stor problem, jag hade för mycket skräp på min dator så jag beslutade mig för att installera om Windows 7.

Jag botar med installationen från en USBsticka, väljer att formatera disken och sedan installera Windows under förloppet

extacting files får jag blåskärm, minns inte vad det stod för fel, typ kanske unexpected stop, sedan dog datorn.

jag startar upp den ett par gånger gör samma procedur och får samma fel tills datorn helt plötsligt inte vill starta mer

fläckar och grejer går igång, me inget händer ingen startskärm ingen chans att gå in i bios.

Vad kan de vara?

och vad ska jag göra?

uppskattar alla tips!

jag kan vara i fel tråd om det är hårdvarufel

post-125380-0-43278000-1399050564_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja du, svårt att säga något om exakt vad som orsakar problemet, men en sak direkt - oj vad processorkylarens och grafikkortskylarens kylflänsar är igensatta med damm. :o

Det första du måste göra är att få bort allt damm, detta kan vara rotorsaken också eftersom kylningen inte fungerar som den skall och då kan något sluta fungera, eller i värsta fall gå sönder.

Se denna guide:Ta bort damm i en stationär dator

Förövrigt är bilden ett praktexempel på hur det ser ut när kylflänsarna för både processor och grafikkortet är totalt igensatta av damm och därmed hindras luftgenomströmningen från fläktarna som har till uppgift att kyla processorn. Många processorer har ju en inbyggd skyddsfunktion som dels klockar ned dessa vid för höga temperaturer och blir det alldeles för högt så stängs processorn helt enkelt av.

Detta skiljer sig på olika processormodeller, men livslängden förkortas också pga. onormala temperaturer och kan leda till att elektroniken går sönder.

För hög värme under lång tid skadar all elektronik inuti datorn, inte enbart processorn.

Men börja med rengöring enligt guiden ovan först och återkom med resultaten av detta, hur datorn uppför sig efteråt.

Fortfarande problem?

Ladda hem Nirsoft BlueScreenView se detta inlägg för mer info och instruktioner: http://eforum.idg.se...ost__p__1562233
Du kanske först måste ställa in Windows så att dessa minidump filer skapas.
Sedan så tar du en skärmdump av BlueScreen View - ifall den visar Blue Screen felkoderna och skriv gärna av dessa också.

Du kan också därefter köra en minnestest: Guide - Minnestest ifall det skulle vara problem med dessa.

Har du problem att hämta hem och följa instruktionerna i guiden pga. ideliga blåskärmar, så försök att använda en annan dator för att skapa det bootbara mediat som behövs, för sedan körs minnestesten direkt vid uppstart och utan att Windows är i gång.

Lycka till och fråga gärna om du har funderingar. :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja du, svårt att säga något om exakt vad som orsakar problemet, men en sak direkt - oj vad processorkylarens och grafikkortskylarens kylflänsar är igensatta med damm. :o

Det första du måste göra är att få bort allt damm, detta kan vara rotorsaken också eftersom kylningen inte fungerar som den skall och då kan något sluta fungera, eller i värsta fall gå sönder.

Se denna guide:Ta bort damm i en stationär dator

Förövrigt är bilden ett praktexempel på hur det ser ut när kylflänsarna för både processor och grafikkortet är totalt igensatta av damm och därmed hindras luftgenomströmningen från fläktarna som har till uppgift att kyla processorn. Många processorer har ju en inbyggd skyddsfunktion som dels klockar ned dessa vid för höga temperaturer och blir det alldeles för högt så stängs processorn helt enkelt av.

Detta skiljer sig på olika processormodeller, men livslängden förkortas också pga. onormala temperaturer och kan leda till att elektroniken går sönder.

För hög värme under lång tid skadar all elektronik inuti datorn, inte enbart processorn.

Men börja med rengöring enligt guiden ovan först och återkom med resultaten av detta, hur datorn uppför sig efteråt.

Fortfarande problem?

Ladda hem Nirsoft BlueScreenView se detta inlägg för mer info och instruktioner: http://eforum.idg.se...ost__p__1562233

Du kanske först måste ställa in Windows så att dessa minidump filer skapas.

Sedan så tar du en skärmdump av BlueScreen View - ifall den visar Blue Screen felkoderna och skriv gärna av dessa också.

Du kan också därefter köra en minnestest: Guide - Minnestest ifall det skulle vara problem med dessa.

Har du problem att hämta hem och följa instruktionerna i guiden pga. ideliga blåskärmar, så försök att använda en annan dator för att skapa det bootbara mediat som behövs, för sedan körs minnestesten direkt vid uppstart och utan att Windows är i gång.

Lycka till och fråga gärna om du har funderingar. :thumbsup:

tack för tipset de hjälpte, nu ska jag bara få i gång disken också

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup::D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...