Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Lägg till skrivare" fungerar inte


Hookey

Rekommendera Poster

hej,

När jag ska installera en ny skrivare fungerar inte "lägg till skrivare". När jag i kontrollpanelen klickar på "enheter och skrivare" laddas den gröna "statusraden" (söker) långsamt, men sedan blir det helt tomt (den gamla skrivaren kommer inte heller upp). När jag sedan klickar på "Lägg till skrivare" händer ingenting alls.

Högerklickar jag på "Dator" eller på startknappen, låser sej utforskaren/aktivitetshanteraren och jag får vänta tills den frågar om jag vill starta om den.

Vad kan vara fel - hur löser jag det?

 

Många hälsningar och tack på förhand

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

För att det skall bli lite lättare för den som som skall försöka lösa ditt problem, så måste det fram lite mer information.

 

Dator: fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem: samt antal bitar (32 eller 64 bitars)?

Skrivare: Fabrikat och modellbeteckning?

 

Men det grundläggande när det gäller att installera skrivare, skanner och andra externa enheter; är att aldrig ha dessa inkopplade under installationen av dess drivrutiner och medföljande programvara.

 

Några tips i väntan på att du får mer råd från andra på forumet..

 

1. Koppla från skrivaren från datorn (datakabeln/USB etc.)

2. Gå in i Kontrollpanelen > Program och välj Avinstallera allt som har med skrivaren att göra

3. Starta om datorn.

4. Gå in i Kontrollpanelen > Program och kontrollera att det verkligen inte finns något kvar av skrivartillverkarens program etc.

5. Med skrivaren Ej inkopplad > starta nu installationsprogrammet från den medföljande CD/DVD skivan och följ instruktionerna.

6. Koppla in skrivaren - och detta görs först när uppmaning om detta ges under installationsfasen.
Detta är i särklass det viktigaste.

 

7. Slutför skrivarinstallationen och följ allt vad som står på bildskärmen.

8. Starta om datorn.

 

Hur fungerar det nu?

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

Tack för svar - jag inser att det var otydlig information jag gav.

Problemet handlar egentligen alltså inte om själva installationen, utan att jag inte ens kommer dit. När jag väljer "Enheter och skrivare" så blir det bara en tom vit ruta och menyraden grönfärgas sakta från vänster till höger (= söker ?) och sedan händer inget mer. 

 

Rent allmänt händer det ofta att om jag högerklickar på något, så kommer kontext-menyn inte upp, utan det låser sej. Om jag till exempel högerklickar på "Datorn" så ändras muspilen till "väntringen", sedan händer inget förrän datorn säger att programmet inte svarar.

Detta hände nu också, när jag skulle ta reda på fakta om datorn. Försökte då dubbelklicka på "Systemkonfigyration" i "Adminsitrationsvektyg" på kontrollpanelen - händer samma sak... Så jag kan inte tala om så mycket om datorn, det jag vet:

 

W7 64 bitars

16 GB RAM

Systemet på en SSD

Program o lagring på en HDD

 

Datorn används till videoredigering, så den är hyfsat kraftfull.

 

Många hälsningar,

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...