Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående speedfan


DumBurken

Rekommendera Poster

DumBurken

Hallå

Temp 3 -128 C måste  väl vara en felläsning. GPU 0 C är väl också lite konstigt. Vågar man lita på speedfan? Vilket är det bästa gratisprogrammet för denna typ av övervakning annars?

 

speedfan_zps800d6569.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är inte helt ovanligt att temperatur-sensorn visar galet och då spelar det ingen roll vilket program man använder för avläsning.

 

Sedan när det gäller processorn så finns det normalt en temperatursensor och denna mäter temperaturen alldeles under kylplattan och brukar ibland kallas Package temperature.

Att sedan olika temperaturprogram visar olika temperaturer för alla 4 kärnorna som ett exempel, är för att dessa beräknas fram genom en algoritm inbyggd i processorn och det går har jag för mig via BIOS samt med hjälp av package temp sensorn. Med reservation för att dom allra senaste processorerna har lite annorlunda uppbyggnad.

Är det en sådan temp på 128 grader du har, så kan det helt enkelt vara galet med just denna beräkning eller hur temperaturprogrammet tex. Speedfan tolkar datat som kommer in.

 

Speedfan är jag ingen större fan av - hehe.

Men du kan ju prova HWmonitor som är gratis och jag använder det själv.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html Obs! Ta inte Pro versionen, den kostar.

 

Eller Speccy Free som egentligen visar datorns ingående delar, men även temperaturerna på dessa.

http://www.piriform.com/speccy

 

  • Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen som du inte vill ha in på din dator.

Apropå BIOS Setup, om du går in där och avläser, vad visar det då för temperaturer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Tack för svaret. Kollade i bios och där var inget oroväckande. Så här ser det ut i ett av de programmen du rekommenderade och där är väl inget att oroa sig för.

 

hwmonitor_zps03432660.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det ser bra ut.

 

När det gäller HWMonitor programmet:
Nuvarande temp vid avläsningstillfället avläses i kolumnen Value
 
Vad du också bör göra är att starta ett krävande program tex. videoredigering eller krävande spel, samtidigt som du har temperaturprogrammet HWmonitor i gång i bakgrunden; efter 5 minuter så kan du avsluta den programkörningen eller spelet - men läsa av temperaturerna i HWmonitor i kolumnen Max (längst till höger) så skall det komma fram vilka dom högsta temperaturerna som CPU, grafikkort och annat nått upp till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Det ser bra ut.

 

När det gäller HWMonitor programmet:

Nuvarande temp vid avläsningstillfället avläses i kolumnen Value

 

Vad du också bör göra är att starta ett krävande program tex. videoredigering eller krävande spel, samtidigt som du har temperaturprogrammet HWmonitor i gång i bakgrunden; efter 5 minuter så kan du avsluta den programkörningen eller spelet - men läsa av temperaturerna i HWmonitor i kolumnen Max (längst till höger) så skall det komma fram vilka dom högsta temperaturerna som CPU, grafikkort och annat nått upp till.

 

Tack än en gång. Jag skall kolla när jag redigerar video. Fick varning från bios sist att processorn blev för het men då hade jag hållit på en hel dag.

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Har nu videoredigerat och det ser ju skumt ut på processortemperaturen. Kan det verkligen stämma att den har varit uppe i 255 grader? vad kan detta i så fall bero på och vad bör man göra åt det?

 

hw1_zps1cd07427.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vet du; jag har en idé:

 

Din processorkylare har kommit ur läge helt enkelt.

 

Ta och tvätta av denna från all gammal kylpasta; med isopropanol både processors kylkropp samt kylarens sk. kylplatta.

Därefter lägger du på en liten vertikal sträng av kylpasta - inte större än ett riskorn och sedan monterar du CPU-kylaren igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Vet du; jag har en idé:

 

Din processorkylare har kommit ur läge helt enkelt.

 

Ta och tvätta av denna från all gammal kylpasta; med isopropanol både processors kylkropp samt kylarens sk. kylplatta.

Därefter lägger du på en liten vertikal sträng av kylpasta - inte större än ett riskorn och sedan monterar du CPU-kylaren igen.

 

Hmmm..........Borde den inte vara uppeldad om den har varit 255 grader varm? Får fundera på ditt förslag. Kylaren ser ut att sitta som den skall men det kanske är värt ett försök i alla fall. var köper man isopropanol?

//Lars

 

Ps// Fick två svar av dig på mail men kan bara se det ena här. Tog du bort det igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, ja tog bort det ena; eftersom jag ansåg att det finns en möjlighet att du kan ha problem med din CPU.

 

Isopropylalkohol köper man på Kjell & Company eller på Apoteket i små flaskor.

Men du måste samtidigt köpa kylpasta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men visst, jag kan lägga tillbaks mitt förra inlägg;

 

Det där är ett typexempel på att temp sensorerna ger fullständigt galna data tillbaks som olika temperaturprogram sedan skall tolka.

 

Var inte orolig alls, däremot om det larmar från BIOS som du tidigare sade, så blir det besvärligare.

Inte för att tempen nu är något att oroa sig över, men om BIOS firmware anser att den är det så kommer CPU att nedklocka sig för att till sist stängas av - eftersom tempen in till BIOS anses vara för hög.

Gå in i BIOS Setup och sätt om gränserna så att detta inte sker.

Höj CPU temp där.

Jag kan inte direkt svara på vad som orsakat detta men det verkar i iallafall hel klart att din dator mår bra och har dom temperaturerna som är helt normala i övrigt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Har en fråga till. Hur vet man vad maxtempen får vara för de olika datorkomponenterna innan de tar skada?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...