Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Speldator för halvgamla spel


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

En de har alldeles för många projekt, så här kommer ännu ett ;) .

 

I vart fall har jag börjat titta på komponenter för att ersätta min lappade och lagade Windows Vista dator. Det bästa vore att börja om på nytt, med ett nytt OS. Ska inte köra några tyngre spel utan nöjer mig med lite äldre och lite simulator liknande saker (se text). Har hittills tagit in 2 förslag men kan tänka mig att ta in fler förslag om det skulle behövas. Eftersom jag inte kan så mycket om komponenter så lägger jag ut förslagen här så ni kan säga ert om det hela. Byggstart är ännu inte bestämt men det blir nog inom en eller två månader. Bygget av shassit kommer att ta längre tid så därför bad jag om förslag på passande lådor också.

 

Mitt Email:

 

Hej.

Det här är nog lite tidigt, jag har inte spikat datum ännu men det kommer nog att bli ett bygge inom de närmaste månaderna. Får se om jag har tid och råd. I vart fall så tänkte jag att ni kanske skulle kunna ställa upp med lite tips om lämpliga komponenter. Om ni vill alltså...

I vart fall så tänkte jag byta ut min lappade och lagade Windows Vista dator och sätta upp något nytt med Windows 7 istället. Den gamla datorn kommer dock inte att slaktas så det blir till att köpa nya delar istället. Datorn ska som sagt köra W7 och jag tänkte använda den för spel samt lite "vanliga" uppgifter. Är dock ingen seriös gamer utan kör spel som Sims 2 (med expansioner) Euro Truck simulator och liknande så hårdvaran ska klara systemkraven för dessa med en god marginal. Vissa delar finns redan på hyllan men här är en lista på de delar jag behöver:

Moderkort - Gärna av typen ATX eftersom det kommer att få plats i det chassi jag ska använda till detta projekt. Samtidigt får jag plats till lite extra kort.
Processor - Har ingen koll men arbetar helst med AMD eftersom de är prisvärda och jag har god erfarenhet av dem.
Grafikkort - Kan inte marknaden alls men som ni förstår behövs inte den dyraste varianten.
Ljudkort - Finns på hyllan men jag får kontrollera det först.
Nätaggregat - Har ett Corsair TX650M över och om jag klarar mig med det så är det bra. Annars blir det ju över.
CD/DVD/Brännare - finns på hyllan
Chassi - Finns men det ska målas om. Under tiden räcker ett enkelt och billigt men bra chassi. Utseende kvittar.
Minne - Kan man inte få för mycket av. Tipsa på.
HDD - 2 stycken hållbara mekaniska hårddiskar (ej SSD tack. Litar inte på den nya sortens hårddiskar och dessutom är de dyra. Behöver 2 eftersom jag vill säkerhetskopiera också.
OS - Lite onödigt att fråga kanske men jag vet inte vilken variant av W7 Home Premium som är bäst, 32 eller 64 bitars. Tips tack.

 

Inet svarade:

 

Nu kommer utbudet och priserna se annorlunda ut längre fram så återkom gärna lite närmare köp så gör jag gärna nytt förslag.

 

Gjorde ett förslag nu och om datorn skall vara framtidssäker så är Intel mer prestanda så valde ändå att basera på Intel då jag inte hade någon uttryckligen budget i ditt e-mail.

 

Gällande Win 7 så är det Home Premium 64 svensk som gäller.

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6711428/2014-04-29

 

Tack för ditt mejl och ha en fortsatt bra dag.

 

Dustin svarade:

 

Hej!

Nedan följer lite förslag på delar ni kan handla till ett datorbygge

 

Chassi - http://www.dustinhome.se/product/5010620491/nzxt-tempest-210-atx-black/

Moderkort - http://www.dustinhome.se/product/5010756693/gigabyte-ga-970a-ud3p-am3-atx/

Processor  - http://www.dustinhome.se/product/5010655705/amd-fx-8350-be-8-core-4ghz-16mb-socket-am3-box/

Minne - http://www.dustinhome.se/product/5010621881/corsair-16gb-ddr3-xms3-pc12800-1600mhz-2x8gb/

Grafikkort - http://www.dustinhome.se/product/5010649493/asus-geforce-gtx-660-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Hårddisk - http://www.dustinhome.se/product/5010653153/wd-green-3-5-2tb-sata-600-64mb/

OS - http://www.dustinhome.se/product/5010585242/microsoft-windows-7-home-prem-sp1-64-bit-swe-dvdoem/

Ni behöver 64-bit OS för att kunna utnyttja mer än 4gb av ert RAM-minne.

 

Förslaget på minne jag gav kan ni köpa två av om ni vill ha 32GB som moderkortet jag gav förslag på ska klara av. Annars tycker jag ni klarar er väl med 16GB.

 

Ha en fortsatt trevlig dag!

 

Har förstått att det är 64-bit som gäller men är osäker beträffande resten. Tror Inet var lite billigare här (räknade löst) och ärligt talat tyckte jag de hade stoppat med jättestora hårddiskar men det kanske inte finns mindre nu för tiden. Datorlådan behöver ni som sagt inte hänga upp er på, den ska bytas ut mot ett ommålat Aspire/Apevia X cruiser black. Nätagget vill jag helst återanvända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är frågan egentligen?

 

Tyckte frågan var glasklar men OK.

 

Citat: "Eftersom jag inte kan så mycket om komponenter så lägger jag ut förslagen här så ni kan säga ert om det hela".

 

Med andra ord: Vad tycker ni kunniga om de här paketen? Ska jag ändra något eller blir det bra datorer av dem? Vilket paket är bättre och kommer jag att slippa köpa nytt starkare nätaggregat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar överdrivet med 16 GB RAM, som Dustin föreslår, för det du tänker använda datorn till.

 

Visst finns det mindre hårddiskar men prisskillnaden är inte så stor mellan 500 GB och 1 TB som Inet föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att byggstart är först om en eller två månader.
Jag skulle föreslå att du avvaktar lite tills dess det blir aktuellt. Det kommer nya enheter och priserna förändras över tid.
En till två månader kan innebära nya enheter och kanske lägre priser.

Jag instämmer med Cecilia att 16GB minne verkar överdrivet till det du skall ha datorn till. Inets förslag på 8GB är mer rimligt.

Du vill helst ha en AMD-CPU eftersom de är prisvärda och att du har god erfarenhet av dem.
Inets paket innehåller en Intel-CPU.
Priset på den är 200 kronor mer än den AMD-CPU Dustin har i sitt paket.
Jag vill påstå att Intel-CPUn är väl värd de extra 200 kronorna den kostar extra. Den presterar så ofantligt bra.
Jag hade inte tvekat att välja Intel-CPUn istället för AMD-CPUn.

Ditt Corsair TX650M kan du behålla! Det klarar lätt båda paketen som är upptagna här. Ett ännu kraftfullare grafikkort än de som finns med i paketen klarar ditt nätaggregat utan problem.

Hårddisken som Dustin lagt in är ett dåligt val om den skall användas som systemdisk.
Den är långsam och är ämnad för lagring i första hand.
Inets val av disk är betydligt bättre om den skall användas för systemet (t.ex. Windows).

Inet lade med 2 stycken diskar om 1TB vardera. Dustin lade med en disk på 2TB.
Du skall säkerhetskopiera, skriver du. Jag skulle föreslå en extern disk för detta och inte en intern disk.

Precis som Cecilia skriver är prisskillnaden mellan en 1TB och diskar med mindre utrymme liten och inte något jag skulle bry mig om. Det rör sig om småpengar och diskar på 1TB är mycket mer prisvärda än de med mindre utrymme.

När du köper nytt OS bör du välja 64-bitarsversioner. Om du köper 32-bitars-Windows kommer du att kunna använda max 3,25GB av internminnet, oavsett hur mycket mer än så du har. Windows 32-bitars adresserar inte mer minne än 4GB och systemet i sig brukar ta ca. 0,75GB i anspråk.
Kvar till dig blir ca. 3,25GB att använda.

Windows 7 Home Premium 64-bitars tillåter upp till 16GB minne. Det innebär att det inte är någon idé att installera mer minne än 16GB i en dator som använder Windows 7 Home Premium 64-bit.
Begränsningen ligger i Microsofts val att begränsa detta.

För Windows 7 64-bitars och versionerna Professional, Enterprise och Ultimate är gränsen 192GB minne.

Vill du kunna använda mer minne än 16GB och inte betala extra för Professional eller Ultimate (Enterprise är multilicens för företag) skall du välja Windows 8.

Windows 8 har en minnesgräns vid 128GB internminne och för Professional-versionen (liksom Enterprise) är gränsen 512GB internminne.

Att Dustin skriver att du kan installera 32GB minne senare och samtidigt erbjuder Windows 7 Home Premium innebär att Dustin nog inte har koll på läget. Du kommer att "se" 16GB minne som mest, även om du trycker i 32GB minne, om du använder Windows Home Premium. Med 32GB minne kastar du 16GB i sjön.

Alternativet är att du köper till 16GB senare och även ett nytt Windows. Det blir dyrt för att få tillgång till 32GB minne.

Välj istället Windows 8 om du skall ha mycket minne i datorn, eller Pro/Ultimate-versioner av Windows 7.

 

Mer om minneshanteringen i Windows kan du läsa här:

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778%28v=vs.85%29.aspx


Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar "Åge" för det uttömmande svaret. Får se om jag kan sammanfatta lite fint.

 

Jag läste svaret ett par gånger och får uppfattningen att Inets paket i det här fallet var bättre. Det innehöll visserliggen en Intel processor men den skulle vara värd merkostnaden. OK, jag är ingen "fan boy" så jag kan acceptera en Intel också.

 

Vidare skulle det räcka med 8 GB minne. OK, det låter bra.

 

Nätaggregatet räcker till. Bra, då slipper jag köpa ett nytt. Har nämligen fått  byta en del nätdelar under årens lopp (varje gång jag byggt om Vista datorn) och det är otroligt frustrerande. Jag har ingen nytta av de gamla nämligen.

 

Att jag tyckte hårddiskarna var stora berodde inte så mycket på priset utan svrårigheten att fylla dem. Sitter nu med en 500GB systemdisk och den har jag efter flera år inte lyckats fylla ens till hälften. Nå, en bättre dator kanske gör att jag spelar mera så jag kan leva med stora diskar. Ja, en extern disk verkar ju bättre med tanke på att det ska säkerhetskopieras. Får se vad de har för modeller på det.

 

Slutligen kan jag konstatera att ett 64-bitars system är ett bättre val. Jag är inte så bra på det här så jag kan ha missuppfattat vilket som är bättre och varför. nu vet jag hur det ligger till.

 

Allra sist vill jag förtydliga en sak gällande detta bygge. Jag skulle kunna beställa komponenterna lite när som helst men helst skulle jag vilja komma runt att köpa ett nytt chassi. Jag har ett som bara behöver lackas om men jag vet ingen i närheten (läs regionen Halmstad-Laholm) som för billig penning skulle kunna ställa upp och fixa detta. Om någon vet-tipsa! Därför svävade jag på målet när jag skrev tidpunkt för byggstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom du är inte jag heller något "fan-boy" till vare sig Intel eller AMD. Jag önskar för allt i världen att båda företagen överlever för konkurrensens skuld. De driver också på varandra när det gäller utvecklingen.

Jag har under många år kört med AMD av det skälet att de givit mest för pengarna. Detta ändrades rejält när Intel startade sin Core-serie. Priserna på i5:or är något högre än hos AMDs motsvarande CPU:er men det presterar bättre, i vissa fall mycket bättre utan att kosta någon hundralapp eller två mer.
På så sätt blir det lättare att föreslå en Intel istället för AMD, hur gärna jag än vill föreslå en AMD.
När det gäller de båda paketen är jag nödgad att berätta för dig vad som gäller. Det vore inte just av mig att föreslå AMD-paketet eftersom det inte är bättre än Intel-paketet.

När det gäller hårddiskar förstår jag dig.

Här är disken hos Inet:

http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-7200rpm-64mb

Priset är just nu 549 kronor.

Bästa pris på en 500GB-disk jag kan hitta är den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1209482

Lägsta pris har Pixmania med 423 SEK inkl. frakt.

Näst lägsta pris på 500GB är den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1209482

Lägsta pris inkl. frakt har Pixmania på nytt med 475 SEK inkl. frakt. Inets pris är 476 SEK så du kan lika gärna ta den från dem.

Det som skiljer sig mellan de två 500GB-diskarna och den på 1TB som ligger i Inetpaketet är följande:

För endast 126 SEK (jämfört med den billigaste 500GB-disken) får du 500GB till.
De båda 500GB-diskarna snurrar med 5400 varv/min medan den på 1TB snurrar med 7200 varv/min. 1TB-disken är således snabbare än de på 500GB.

Den billigaste disken har endast 8MB cacheminne (förbättrar prestandan vilket ger snabbare skriv/läs-hastighet).
Den näst billigaste har endast 16MB cacheminne.
1TB-disken har hela 64MB cacheminne, vilket är avsevärt mer än de andra.
Cacheminne är dessutom fortfarande mycket dyrt minne.

Den billigaste disken med 500GB lagring och 7200 varv/min, som också har fler butiker än 3 stycken som säljer den, är den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=922484

Pixmania är åter billigast med priset 493 SEK inkl. frakt medan Inet tar 490 kronor före frakt.

Cacheminnet är på 16MB enbart vilket gör att den är långsammare än 1TB-disken.
Nu är prisskillnaden bara ca. 60 kronor och du får halva lagringsutrymmet.

Som du ser är det inte direkt smart av mig att föreslå en disk på 500GB när 1TB är så mycket bättre för så lite mer pengar.

Även om du inte lyckats fylla upp 500GB på en av dina nuvarande diskar vore det ett "tjänstefel" av mig att föreslå en sådan.
Nu har du ändå alternativet och du vet också vad det innebär. Väljer du 500GB så vet du i alla fall vad du gör. Mitt "tjänstefel" blir inte verkligt.

När det gäller 64-bitarssystem så är den stora fördelen att man kan använda mycket internminne. Nackdelen med 64-bitarssystem är om man har gammal hårdvara. Det kan vara svårt, om än omöjligt, att hitta drivrutiner till sådant.

Nu köper du ny hårdvara och då är detta inga problem.
32-bitarsprogram går nästan alltid att köra i 64-bitarssystem. Windows kan simulera 32-bitarsmiljö för detta, s.k. WoW (Windows On Windows).

Jag tycker inte du skall se på annat än 64-bitarssystem när du köper nytt.
Tänk också på de inbyggda begränsningar i Windows när du väljer minnesmängd.

Hoppas detta förtydligar det hela lite till för dig.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var tydligt. Jag ska fundera vidare på det.

 

Under tiden kan jag slänga ut en fråga här. Jag har nämnt det tidigare i tråden (så sent som den 5 Maj ser jag nu) och säkert någon annanstans också men jag upprepar det ändå: Var kan man få sitt chassi omlackerat för billiga pengar? Det ska inte vara någon komplicerad målning, bara två färger. Jag bifogar en bild på chassit och allt ska bli vitt utom det som är blankt som ska vara lila. Dessutom vill jag kunna måla en dekor på den ens sidan. Problemet är inte så mycket chassits storlek utan den mängd smådelar som det faller sönder i. Bara dörren i fronten har en mängd delar.

 

Jag har sökt på Eniro men allt jag hittar under lackering är billackerare. En grupp som inte brukar vilja lackera smådelar eftersom det inte ger så stora inkomster. Det finns i och för sig företag som målar om köksluckor men jag tror inte de är så intresserade av den här sortens arbete. Jag kan inte måla själv eftersom jag inte har någon erfarenhet/kunskap/utrustning. Roller och pensel kan jag hantera men sedan är det stopp. 

 

Söker som sagt firmor i området Halmstad - Laholm för denna uppgift. Eventuellt kan norra Skåne komma i fråga. Tips mottags tacksamt.

post-123285-0-09603900-1399798035_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...