Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket Linux skall jag installera?


Skrotnisse

Rekommendera Poster

Jag skulle rekommendera Linux Mint. Har använt det själv i några år nu och som en "van Windowsanvändare" fann jag det perfekt. Jag gillar personligen Linux Mint MATE som kanske ser lite tråkig ut (tills man snyggat till det lite) och, tycker jag, påminner om Windows 2000. Tråkig men fungerande.

Finns de som menar att Linux Mint Cinnamon är mer lik Windows men det tycker inte jag. Har dock Cinnamon på en dator.

Linux Mint KDE är väl i så fall "snyggast" om man är ute efter det men KDE är mer resurskrävande och jag har upplevt fler/mer problem med KDE de gånger jag prövat.

Det går ju att testa de olika varianterna på ett LiveUSB. Dock då på Engelska.

Man kan även installera från ett LiveUSB-minne till ett annat USB-minne och köra hela operativet från USB-minnet.

 

Mitt råd är att undvika 64-bitars varianterna även om datorn skulle klara det. Det är aningen krångligare med vissa saker som ex. skrivare och BankId osv. i 64-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Linux Mint är bra skulle jag nog rekommendera Elementary OS. Precis som Linux Mint är det baserat på Ubuntu, men har annan skrivbordsmiljö och lite andra förinstallerade program. I min mening lättanvänt, snyggt designat och fungerar bra. Kan tillägga att jag nog i alla fall inte under senare tid stött på någon distro med bättre språkstöd för svenska. Ladda ner och testa på ett USB-minne skulle jag rekommendera: http://elementaryos.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för användargränssnitt i Elementary OS, eller mer viktigt hur krävande är det?

En Atom-processor är svag så det är ju viktigt att OS:et inte kräver för mycket av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Linux Mint är bra skulle jag nog rekommendera Elementary OS. Precis som Linux Mint är det baserat på Ubuntu, men har annan skrivbordsmiljö och lite andra förinstallerade program. I min mening lättanvänt, snyggt designat och fungerar bra. Kan tillägga att jag nog i alla fall inte under senare tid stött på någon distro med bättre språkstöd för svenska. Ladda ner och testa på ett USB-minne skulle jag rekommendera: http://elementaryos.org/

 

Jag är ju(?) lite såld på Mint men blev nyfiken på elementary OS.

Installerade den virtuellt och där, i den miljön, märker jag att den är ganska resurskrävande.

Men jag gillade vad jag såg. Några högerklicksalternativ jag saknar men de kanske går att fixa till. Borde tilltala användare av OS X :thumbsup:

 

Jag tänkte, eller såg framför mig, detta OS på en liten bärbar dator.

 

Kommer nog att kika mer på detta, kanske installera det skarpt någonstans, kanske kommer elementary OS bättre överens med min TV än vad Mint gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

@ Mikael63,

Gränssnittet eller skrivbordlayouten har mindre betydelse, funktion går före utseende. Den version av Mint som är minst resurskrävande är den som är mest intressant för mig så jag antar att det är MATE jag skall titta närmare på.

Minst resurskrävande är nog Mint Xfce i så fall. Ser ut som MATE men är alltså en "light".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag Mageia på min Aspire One. Som fönsterhanterare har jag LXDE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kranis-97

Vad är det för användargränssnitt i Elementary OS, eller mer viktigt hur krävande är det?

En Atom-processor är svag så det är ju viktigt att OS:et inte kräver för mycket av datorn.

Skrivbordsmiljön kallas Pantheon och är nog inte det mest resurssnåla. T.ex. är ju LXDE och XFCE betydligt resurssnålare. Å andra sidan verkar inte kraven hos Elementary var allt för höga:

 

http://elementaryos.org/docs/user-guide/technical-specifications

 

Men bara för att det går att köra behöver det inte betyda att det rullar på fint, men man kan ju alltid pröva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Ubuntu med Unity, Gnome (compiz), Gnome (metacity), KDE, LXDE och XFCE samt ElementartyOS på en gammal dator med en AMD Turion X2 processor.

Det mest resurskrävande av dessa var utan diskussion KDE och minst resurskrävande var LXDE och XFCE, jag märkte ingen större skillnad mellan dem.

ElementaryOS och Unity kändes lika snabb, Gnome(compiz) något bättre och Gnome (metacity) ytterligare något snabbare.

 

Installationen av Ubuntu gjordes rakt av utan några extra inställningar och allt fungerade direkt, inklusive trådlöst nätverkskort (Broadcom).

Installationen av ElementaryOS gjordes likadant men det trådlösa nätverkskortet fungerade inte out-of-the-box.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snuddar väl på att börja bli OT men några fler jämförelser mellan Mint & Elementary:

 

Jag testade att installera elementary på en gammal Toshiba Satelite.

 

Efter boot väljer jag inte "Prova på" utan "Installera".

Här dyker då en varning upp om att "internet saknas".

I Mint tror jag inte man kommer vidare i det läget, om inte de tre villkoren är uppfyllda.

 

Backar tillbaks och väljer "Prova på".

Fruktansvärt ryckigt och segt!!

Valet att härifrån välja att Installera finns inte. Detta finns i Mint.

 

Startar om och väljer åter att installera. ignorerar varningen och i nästa moment får man fylla i uppgifter om nätverket. Sedan rullar det på.

 

Har nu ElementaryOS sida vid sida med Windows 7.

Fungerar finfint.

Som tidigare nämnt saknar jag högerklicksalternativen kör/öppna som administratör, Öppna i terminalfönster, Öppna i terminalfönster som administratör.

 

Filhanteraren som verkar heta Files men ändå inte. Kanske heter den Filer med Svensk språkpaket?

 

Ja, språkpaketet är inte komplett och Svenska är inte med men så är det i Mint med, att man får komplettera lite.

 

Utan att ha använt elementary "i praktiken" gillar jag att det bara(?) finns en version, nu ElementaryOS Luna (fint namn) att välja mellan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kranis-97

Snuddar väl på att börja bli OT men några fler jämförelser mellan Mint & Elementary:

 

Jag testade att installera elementary på en gammal Toshiba Satelite.

 

Efter boot väljer jag inte "Prova på" utan "Installera".

Här dyker då en varning upp om att "internet saknas".

I Mint tror jag inte man kommer vidare i det läget, om inte de tre villkoren är uppfyllda.

 

Backar tillbaks och väljer "Prova på".

Fruktansvärt ryckigt och segt!!

Valet att härifrån välja att Installera finns inte. Detta finns i Mint.

 

Startar om och väljer åter att installera. ignorerar varningen och i nästa moment får man fylla i uppgifter om nätverket. Sedan rullar det på.

 

Har nu ElementaryOS sida vid sida med Windows 7.

Fungerar finfint.

Som tidigare nämnt saknar jag högerklicksalternativen kör/öppna som administratör, Öppna i terminalfönster, Öppna i terminalfönster som administratör.

 

Filhanteraren som verkar heta Files men ändå inte. Kanske heter den Filer med Svensk språkpaket?

 

Ja, språkpaketet är inte komplett och Svenska är inte med men så är det i Mint med, att man får komplettera lite.

 

Utan att ha använt elementary "i praktiken" gillar jag att det bara(?) finns en version, nu ElementaryOS Luna (fint namn) att välja mellan!

När jag testat Elementary OS har det svenska språkpaketet varit väldigt bra. Kan vara så att man behöver gå till Systeminställningar > Språkstöd och kontrollera att språkstödet är komplett. När hela översättningen är nedladdad skulle jag säga att även om man då och då kan stöta på något engelskt ord så är det svenska språkstödet mycket bättre här än i ex. Ubuntu, Mint, Fedora.

 

Kan även tillägga att en ny version namngiven isis ska släppas ett litet tag efter Ubuntu 14.04 som nyligen släppts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller som bäst på att ladda med ISO-filer av de olika distarna, har lite annat att syssla med också men har inget akut behov att få igång Acern så det får ta sin lilla tid.

Någon som kan rekommendera ett enkelt och lättbegripligt verktyg för att skapa ett bootbart USB-minne? Tittar på UNetbootin men det kanske finns bättre?

Och fortsätt gärna diskutera de olika Linuxinstallationerna, det är intressant att få ta del av andras erfarenheter.

 

Du tänker fixa USB.stickan i Windowsmiljö antar jag?

Då är UNetbootin bra men med YUMI kan du lägga till fler distributioner på samma sticka, förutsatt att de ryms alltså.

http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

 

Här en annan, men det är samma stuk som på de övriga:

http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägesrapport,

 

Jag har nu testat att köra Mint och Elementary från ett USB-minne och första intrycken är att Elemantary blir det OS jag kommer att testa först i skarpt läge, alltså en full installation.

Ah! Bra! Återkom gärna med synpunkter, positiva som negativa. Kan underlätta för nästa person som funderar i samma banor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...