Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator saknar ljudutgång...


Hans  Peter

Rekommendera Poster

Skratta inte. Det är faktiskt sant. :(  Det är en nyinköpt Dell Inspiron 15. Nu är goda råd dyra. Därför behöver jag ett tips på hur man ansluter yttre högtalare till en dator som saknar ljudutgång. Hoppas att någon vet.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna dator, eller? http://www.dell.com/se/p/inspiron-15-3521/pd

 

Enligt specifikationerna för datorn ser det ut att finnas ljudutgång (3.5 mm Tele). Om det inte funkar för dina högtalare får du skaffa ett externt ljudkort som ansluts vi USB. Möjligtvis kan du annars få ut ljud från HDMI med någon omvandlare men jag skulle inte se det som optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det låter konstigt! Exakt vilken modell (artikelnummer) är det?

 

På de bilder jag hittar ser det ut som att det finns ett uttag längst ned (från skärmen sett, eller närmast dig) på vänster sida.

post-3164-0-53255500-1398872949_thumb.png

 

Om det verkligen inte finns något uttag så är väl bluetoothhögtalare ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ansluta externa högtalare genom Blåtand (Bluetooth).

Vad jag får fram skall din dator vara utrustad med BT 4.0.

 

Länken som Kranis-97 har plockat fram är exakt densamma som jag hittade. Kranis-97 var dock lite snabbare än jag.

 

Här hittar du högtalare med BT

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=363#rparams=l=s170768880

 

Åge

 

P.S. Till moderatorerna: Klistra in länkar med användning av IE11 fungerar inte. Jag har hållit på i 10 minuter utan att lyckas. IE11 används tillfälligt bara. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skäms å det gruvligaste.  :wub:  Också solen har fläckar.

Tack alla!

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Till moderatorerna: Klistra in länkar med användning av IE11 fungerar inte. Jag har hållit på i 10 minuter utan att lyckas. IE11 används tillfälligt bara. D.S.

Det är ett välkänt problem med alla forum som baserad på IP Boards forumprogram. Man kan gå över till visningsläget "Källa" genom att klicka på knappen längst till vänster i övre raden innan man klistrar in en länk. Ett klick på knappen igen återställer till WYSIWYG-läget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ansluta externa högtalare genom Blåtand (Bluetooth).

Vad jag får fram skall din dator vara utrustad med BT 4.0.

 

Länken som Kranis-97 har plockat fram är exakt densamma som jag hittade. Kranis-97 var dock lite snabbare än jag.

 

Här hittar du högtalare med BT

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=363#rparams=l=s170768880

 

Åge

 

P.S. Till moderatorerna: Klistra in länkar med användning av IE11 fungerar inte. Jag har hållit på i 10 minuter utan att lyckas. IE11 används tillfälligt bara. D.S.

Att strömma ljud via Bluetooth i Windows är inte helt enkelt eftersom Windows saknar stöd för A2DP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att strömma ljud via Bluetooth i Windows är inte helt enkelt eftersom Windows saknar stöd för A2DP.

Frågan var inte om att strömma ljud. Frågan var om att koppla in högtalare till en dator utan ljudutgång.

Med Blåtand är det inga problem. Jag har gjort detta med min bärbara och det fungerar fint, även när jag strömmar ljudet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var inte om att strömma ljud. Frågan var om att koppla in högtalare till en dator utan ljudutgång.

Med Blåtand är det inga problem. Jag har gjort detta med min bärbara och det fungerar fint, även när jag strömmar ljudet.

 

Åge

Kalla det vad du vill.

 

På tre datorer som jag kör Windows på, en med Windows7 32-bit med USB-Bluetoothadapter, en med Windows 7 64-bit med USB-Bluetoothadapter och en med Windows 8 med inbyggt Bluetooth.

 

Inte på någon av dessa fungerade det med trådlöst ljud från datorn till en Logitech Wireless Speaker adapter utan att installera separata A2DP-drivrutiner.

Däremot fungerar det direkt med Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skratta inte. Det är faktiskt sant. :(  Det är en nyinköpt Dell Inspiron 15. Nu är goda råd dyra. Därför behöver jag ett tips på hur man ansluter yttre högtalare till en dator som saknar ljudutgång. Hoppas att någon vet.

/hans peter

  

Kalla det vad du vill.

 

På tre datorer som jag kör Windows på, en med Windows7 32-bit med USB-Bluetoothadapter, en med Windows 7 64-bit med USB-Bluetoothadapter och en med Windows 8 med inbyggt Bluetooth.

 

Inte på någon av dessa fungerade det med trådlöst ljud från datorn till en Logitech Wireless Speaker adapter utan att installera separata A2DP-drivrutiner.

Däremot fungerar det direkt med Ubuntu.

Fråga om strömmat ljud kan jag inte finna i frågeställarens inlägg.

 

Jag har en Boss-högtalare med blåtand. För mig var det enbart att para ihop blåtand mellan min dator och högtalaren så kunde jag välja att spela upp ljud i blåtandsenheten. Parningen gjordes på liknande sätt som det görs med andra enheter, som headset (vilket jag också parat ihop med min dator utan problem).

Några drivrutiner i övrigt behövdes inte.

 

Min bärbara har Windows 8 och det fungerar klockrent med ljud strömmat till Boss-högtalaren via blåtand utan extra drivrutin.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...