Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera enskild uppdatering


Bloodgeyser

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har fått problem med min win 8.0 dator. Vid varje uppstart och vid de flesta försök att använda program så kommer ett felmeddelande upp som gäller uxtheme.dll (se bifogade bilder), och den försvinner aldrig från skärmen. Jag har hittat folk med samma problem på Microsofts community och där har det enligt inläggen varit en uppdatering för IE, KB2936608, som ställt till det och det ska räcka med att avinstallera och gömma den för att det ska bli bra igen. Mitt problem blir då att jag enligt uppdateringshistoriken har fått just den KB-filen installerad 2014-04-13 (se bifogad bild) och det är efter detta som problemen kommit. Jag hittar inte denna i installerade uppdateringar, och ingen annan IE-anknyten uppdatering heller för den delen. Hur gör jag för att få bort uppdateringen?

 

Tacksam för hjälp. Det börjar bli, minst sagt, irriterande nu.

post-66336-0-62535600-1398677192_thumb.jpg

post-66336-0-10199200-1398677205_thumb.jpg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du har skrivit en KB-nummer i din fråga men markerat ett annat KB-nummer i andra bilden. Vilket nummer ska det vara?

 

När det gäller den första bilden, sortera på datum genom att klicka på rubriken "Installationsdatum" så blir det lättare att se vilka uppdateringar det finns den aktuella dagen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Sorry. Mina fingrar som inte är med i hjärnans takt. Det ska vara den som är på bilden, KB2936068.

Jag har sorterat efter det också och den står inte med i listan. Ingen uppdatering gällande IE står med, ändå hävdar historiken att den finns. Jag är minst sagt förvirrad. Vad göra? Finns det något kommandofönster man kan få fram och skriva något? Typ som gamla DOS?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom uxtheme har att göra med att du har installerat något tema från någon annan än Microsoft föreslår jag att du avinstallerar allt som har med det att göra och sen ser efter om det finns någon nyare version som fungerar bättre ihop med Windows.

http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/UXTheme-MultiPatcher.shtml

http://customize.org/xpthemes/help/How_To_Install_UX_Theme_Multi_Patcher

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vadå för tema? Hur vet jag vilket program som orsakat nytt tema?

Jag provade ta bort det program som först felrapporterades (pokki) och sedan nästa som kom upp (firefox), och sen gick acrobat reader i samma bana. Enligt tråden på MS communityt har det inte hjälpt att avinstallera de program som poppar upp. En hel drös av .exe-filer blockeras och jag skulle satsa en stor hög pengar på att även patchen du länkat till kommer blockas. Jag måste ha bort uppdateringen, så åter till frågan, hur avinstallerar jag uppdateringen?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det förstår jag att det inte hjälper att avinstallera t ex Firefox eftersom det inte är där problemet finns.

 

Vad har du hittat för sidor som föreslår avinstallation av KB2936068 när man får felmeddelande om uxtheme.dll?

Jag försökte googla fram det men får inte upp en enda relevant sida.

 

Har du försökt med en systemåterställning till en tidpunkt innan du installerade månadens uppdateringar?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara något större problem i din Windows-installation men du kan pröva med det andra sättet att göra en systemåterställning som finns på sidan http://www.eightforums.com/tutorials/4692-system-restore-how-do-windows-8-a.html

 

Men det är ju inte så bra att vara utan uppdateringar.

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-performance/error-status-0xc000012f-keeps-popping-up-after/1f511f0f-b2a9-47a8-9da8-9e53cc51aa44

Rani R och KevinBoice blir av med meddelandet genom att uppgradera till Windows 8.1. Se även flera olika förslag från Sharief K.

 

Idé baserad på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c00234682 :

 

Spara SystemLook på Skrivbordet från:
http://jpshortstuff.247fixes.com/SystemLook_x64.exe

Dubbelklicka på SystemLook-filen för att köra den.

Kopiera alla rader i rutan

:filefind
uxtheme.dll
och klistra in i det stora textfältet i SýstemLook.
Tryck på knappen Look för att starta sökningen.
När det är klart så kommer Anteckningar upp med en logg, och den klistrar du in här. Om loggen inte kommer upp så finns den som SystemLook.txt på Skrivbordet.
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ranis grej om att uppdatera är det enda vettiga i hela den tråden. Man fick vara jäkligt enveten för det blev en helvetisk drös med misslyckade uppdateringar innan det gick igenom, men nu är det fixat. Får fortfarande något felmeddelande om en .dll-fil, som inte kommit upp tidigare, men den fuckar inte upp hela burken så nu kan man ju göra saker igen.

 

Tack för hjälpen, speciellt med trådlänken till Ranis svar.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att du fick till det till slut!  :thumbsup:

 

Om du vill ha ett bollplank för att lösa resterande felmeddelanden så är det bara att skriva.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...