Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Android HDMI Mini-PC TV-sticka


_carro

Rekommendera Poster

Hej!

 

För ett tag sedan köpte jag en Android 4.1 Mini PC Smart Stick, som enligt beskrivningen ska kunna användas för att föra över bild från dator eller Android till tv:n (Stickan sätts enkelt in i tv:ns HDMI-ingång dit den överför datorn eller surfplattans bild. Med stickan kan man därför exempelvis spela spel, prata över Skype, lyssna på musik och titta på YouTube-klipp i hög bildkvalitet på tv:ns stora skärm - samtidigt som man själv sitter på bekvämt avstånd. Stickan kan också, via USB, kopplas ihop med trådlöst tangentbord eller mus och den har även en port för externt SD-minneskort. I paketet medföljer en USB-sladd och manual på engelska.)

 

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska gå tillväga? Jag har kunnat ladda ner appar till tv-stickan då jag kopplade in en mus så fungerade den ungefär som en surfplatta. Problemet är dock att jag inte kan kolla på filmer genom varken tex Viaplay appen eller svt play då den saknar olika drivrutiner etc. Därför skulle jag vilja använda den som det står i beskrivningen, alltså att kunna sitta med surfplattan i soffan och sen skicka över bilden från den till tv-stickan, om jag har tolkat det rätt.

 

Vet någon hur jag ska göra för att det ska fungera? Vilka inställningar/appar måste jag aktivera på tv-stickan respektive surfplattan/datorn/mobilen? Bruksanvisningen som följde med var på en halv A4 och gav inte mer information kring detta...

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du måste lämna mer exakt information om vilken sticka just du har köpt.

 

När jag googlar lite så verkar det finnas sådana stickor som så att säga ersätter en surfplatta eller dator.

Ungefär som om du kunnat jacka in surfplattan till tv,n..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael!

 

Tack för svaret. Jag vet inte exakt vad den heter, utan jag köpte den från prylstore.se genom Groupon. Där står det bara "Android 4.1 Mini PC Smart Stick". Jag bifogar den instruktionsmanual jag fick med, ifall den kan förtydliga ytterligare. Jag är väldigt vilsen när det kommer till sånt här, hittills har jag bara pluggat in datorn till tv:n med HDMI-kabel, men vore ju smidigt att slippa det...

Android HDMI Stick.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad jag kan få fram så är denna sticka en liten dator som använder tv,n som skärm. Datorn/stickan kontrolleras med en USB-ansluten mus.

Man kan via WiFi kopiera innehåll från ex. en dator ansluten i samma nätverk.

Man torde också kunna se på en film som ligger på en dator/nätverksenhet utan att först kopiera filmen.

 

Man ska alltså inte se denna pryl som ett sätt att ansluta en surfplatta till TV,n utan som ett alternativ till just det.

Alltså:

då jag kopplade in en mus så fungerade den ungefär som en surfplatta

Det borde dock gå att installera ex. TeamViewer Quick Support på stickan och "rätta" TeamViewer på surfplattan och på så vis fjärrstyra stickan från plattan.

 

Edit: lagt till länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael! Jag ska försöka installera TeamViewer enligt ditt svar ovan och se om jag kan få det att fungera. Är det svårt att göra? Är det något speciellt jag bör tänka på för att få det att fungera? Kostar det något att använda?

 

Jag är som sagt endast intresserad av att föra över bild från surfplatta/dator till tv:n, och tycker att det känns krångligt att behöva installera andra appar på tv-stickan (tex viaplay) då de ju måste uppdateras med jämna mellanrum etc. Men om det går att föra över bild via TeamViewer verkar det vara exakt vad jag behöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det något speciellt jag bör tänka på för att få det att fungera? Kostar det något att använda?

 

Du MÅSTE ange att det endast är för personligt/icke kommersiellt bruk om den frågan dyker upp men jag har för mig att den dialogen bara dyker upp om du installerar TeamViewer på en ("riktig") dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TeamViewer fungerar mycket bra men jag tror att denna/ovanstående lösning kommer att bli aningen knölig. Har för mig att man måste - på "stickan" - godkänna anslutningen varje gång. Alltså att det är så med TV QS.

 

Borde finnas andra appar som fungerar bra i samma nätverk. Ska kolla lite.

(Med TeamViewer kan du fjärrstyra en annan enhet oavsett var dessa befinner sig, bara de båda har anslutning mot internet)

 

Edit:

Hittade dessa vid en snabbkoll:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tournesol.tabletremote

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.im.RemoDroid

 

OBS! Har inte själv testat dessa men kan göra det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mikael, tack så mycket, jag uppskattar all hjälp! Jag är som sagt nybörjare när det gäller detta. Jag trodde att det skulle vara väldigt enkelt när jag läste beskrivningen för TV-stickan som Groupon hade skrivit... Helst vill jag ju att det ska vara så snabbt och smidigt att man kan använda Viaplay, Film2Home och olika play-sidor ofta. Vi prenumerar på flera streamingtjänster istället för att ha fler kanaler i vanliga kanalutbudet, men det är som sagt irriterande att behöva koppla in datorn varje gång. Ska kolla in de andra apparna du tipsade om också, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kanske är det bättre att tänka bort tanken på egen surfplatta och istället använda stickan så som den är tänkt?

Med ex. ett sånt HÄR tangentbord borde det bli en smidig lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är det jag hittills har försökt med när jag inte direkt kunde hitta någon smidig lösning att överföra bilden från datorn/surfplattan så som det stod i beskrivningen. Så jag har laddat ner apparna för Viaplay, Film2Home och Netflix, men tyvärr kan inte  tv-stickan spela upp några filmer eller tv-serier. Jag har fått installera extra plug-ins (tex widewine för film2home) men det har inte fungerat. I Viaplay-appen så kan den inte spela upp för att android-systemet är för gammalt tydligen. Även när jag sparade ner en film så laggade den enormt och gick inte att spela upp. Det är av den anledningen jag skulle vilja kunna sända över bilden trådlöst från dator eller surfplattan, då jag vet att filmer spelas upp okej på dessa enheter. Jag gav "bara" knappa 400kr för tv-stickan, men enligt Groupon ska den ha varit värd nästan 800kr, men det behöver ju inte betyda att kvaliteten är vettig... Tycker det känns dumt att man ska behöva krångla så här mycket, när det i beskrivningen stod att man bara skulle kunna använda den som en mottagare för bild från dator. Då trodde jag att det i princip bara var några knapptryck bort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. då kommer det ju inte att bli bättre enligt mitt inlägg #4

Möjligen då tvärtom...

 

Ingen möjlighet att uppdatera stickan heller antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om den går att uppdatera... Var kan jag se/göra det i så fall? Jag tror dock att kapaciteten på stickan är för dålig... Det är ju inte ens ett märke, kanske hade varit bättre om jag köpt tex chromecast. Känner du till om den fungerar som jag tänkte mig, dvs kunna föra över bild från dator/surfplatta? I så fall kanske det är bättre att jag köper en sån och provar istället.

 

Tråkigt att inte den här stickan fungerar som beskrivningen lovade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite..

Jag har en skapligt ny Samsung-platta och en ny Samsung telefon.

Finns något Samsung-jox för att dela skärm osv. men inget jag testat.

Installerade TV (TeamViewer) + TV QS på båda.

Av någon anledning får jag "Oförenliga versioner" när jag på mobilen har TV QS igång och från plattan vill ansluta med TV.

 

Tvärtom går dock bra och det är även det scenariot som mest motsvarar "sticka" + platta.

Alltså kör jag TV QS på plattan och sedan ansluter jag med mobilen (mostv. stickan då) till plattan.

Det jag gör på plattan visas samtidigt på mobilen fast tanken är egentligen tvärtom med programmen.

Om jag tittar på en bild i plattan visas den bilden på mobilen.

 

Så långt allt väl. MEN:

Om jag kollar på en film på plattan så visas bilden även på mobilen men ljudet överförs ju inte!!

Mobilen/stickan blir då värdelös i detta läget!

Då är vi tillbaks till omvända förhållandet, så som i inlägg #4.

Men eftersom stickan är för klen så... tyvärr.

 

Kanske försöka returnera som Cecilia är inne på och skaffa en OTG-kabel (om plattan har stöd för det) och ansluta TV,n den vägen.

 

Gör dock inte samma misstag som jag gjorde, köp den billigaste, som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, jag visste inte att man kan ha rätt att reklamera. Men måste jag då inte bevisa att den inte fungerar som utlovat? De kanske bara skyller på "handhavandefel", dvs att jag inte vet hur jag ska göra?

 

Stort tack också Mikael för att du provade TeamViewer. Jag fick inte heller det att fungera nu när jag försökte. Lyckades inte få teamviewer att fungera i stickan, men på surfplattan fungerade det.

 

Jag kanske ska prova med någon av de andra apparna som du tipsade om Mikael, ifall de kanske kan överföra ljud också? Annars är det ju som sagt värdelöst att försöka kolla på film...

 

Vet ni hur en Chromecast fungerar? För de över bild och ljud smidigt? I så fall kanske jag kan försöka byta ut den här mot en sådan. Huvudsaken för mig är ju att få en lösning som fungerar, och då får jag kanske se pengarna för den här stickan som "läropengar"/bortkastade pengar... Men det var ju så många som köpte den via Groupon och verkade vara ett bra erbjudande, men hur mycket jag än sökt både här på eforum.idg och på andra forum så hittar jag inte fler som har problem. Känns ju som att det inte bara bör vara jag som är missnöjd med att den inte fungerar så smidigt som utlovat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte de andra apparna fungerar annorlunda. Jag hittade en som heter RemoDroid och som nog är det du egentligen efterfrågar. Men för att den ska fungera måste enheten som ska streama, dvs. plattan i ditt fall, vara "rootad".

 

Har inte sneglat på Chromecast. Har själv en bärbar dator som fungerar som TV-dator.

Har även testat en Raspberry Pi men tyckte den var för klen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/gg-prylstore-19/32627280

 

Stickan sätts enkelt in i tv:ns HDMI-ingång dit den överför datorn eller surfplattans bild. Med stickan kan man därför exempelvis spela spel, prata över Skype, lyssna på musik och titta på YouTube-klipp i hög bildkvalitet på tv:ns stora skärm - samtidigt som man själv sitter på bekvämt avstånd. Stickan kan också, via USB, kopplas ihop med trådlöst tangentbord eller mus och den har även en port för externt SD-minneskort. I paketet medföljer en USB-sladd och manual på engelska.

 

Man har en länk till Prylstore och från

http://www.prylstore.se/produkt/Android-42-Google-TV-Stick:

 

The main function User interface Using the Android system interface style Browser Browse webpage Video Can be connected to the Internet, watching video online Audio MP3/WMA/APE/FLAC/AAC/OGG/AC3/WAV Music Can be connected to the Internet, listen to music online Picture Supports variety of image formats browsing(jpg png bmp..) Flash Supports flash 11.1 Storage Expansion MINI SD memory card and mobile hard disk expansion Interface definitions and specifications USB USB HOST 2.0 SD card MINI SD card HDMI Connecting high-definition TV, the output audio and video signals. Voltage parameters 5V-1.5A Appearance description Display Through the HDMI output display Product Dimension L×W×H(mm) 90mm*40mm*13mm

 

Det i fet stil i första citatet återfinner inte jag i det andra citatet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, jag visste inte att man kan ha rätt att reklamera. Men måste jag då inte bevisa att den inte fungerar som utlovat? De kanske bara skyller på "handhavandefel", dvs att jag inte vet hur jag ska göra?

Då ska de ge dig anvisningar för hur du ska få till den utlovade funktionen. Det är ett ursprungligt fel om en produkt inte har en beskrivning/manual som är tillräckligt bra för att det ska gå att använda produkten som avsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte de andra apparna fungerar annorlunda. Jag hittade en som heter RemoDroid och som nog är det du egentligen efterfrågar. Men för att den ska fungera måste enheten som ska streama, dvs. plattan i ditt fall, vara "rootad".

 

Har inte sneglat på Chromecast. Har själv en bärbar dator som fungerar som TV-dator.

Har även testat en Raspberry Pi men tyckte den var för klen..

Okej, då provar jag nog inte att installera dem heller. För en novis, vad innebär det att plattan ska vara "rootad"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska de ge dig anvisningar för hur du ska få till den utlovade funktionen. Det är ett ursprungligt fel om en produkt inte har en beskrivning/manual som är tillräckligt bra för att det ska gå att använda produkten som avsett.

Tack Cecilia, det kanske är värt att försöka reklamera den. Jag är dock osäker på hur man ska gå tillväga, har aldrig reklamerat på det här sättet förut. Är det Groupon eller Prylstore som jag ska kontakta tror du? Vad bör man uppge? Har endast reklamerat om en produkt är synligt trasig förut, och då har det ju inte varit några problem att hävda att den behöver reklameras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Jag har skickat ett meddelande till Groupons kundtjänst nu då det kändes mest rimligt att reklamera hos dem då det är deras beskrivning som känns felaktig. Stickan verkar ju uppfylla beskrivningen som prylstore.se angav. Jag får nu vänta och se vad de svarar.

 

Ifall jag kan reklamera och skicka tillbaka den här stickan, har ni några andra tips på alternativ som jag kan köpa? Eller är det smidigaste att man kopplar in datorn med sladd till tv:n? Min surfplatta har tyvärr inga uttag som jag tror jag kan använda, endast ett micro-USB och hörlursuttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min surfplatta har tyvärr inga uttag som jag tror jag kan använda, endast ett micro-USB och hörlursuttag.

Vilken platta är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfplattan är en "lågprismodell" från Maxi, en Denver TAC-70072. (Min mobil är en Samsung Galaxy Express 2, och datorn en Toshiba Satellite C855-2EU).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar webbläsaren Google Chrome på stickan så borde du kunna "skicka" sidor till stickan från din dator om du också har Chrome installerat där.

 

Viaplay finns som app på Google Play så den borde du också kunna installera och köra på din sticka?!
Men vilka drivrutiner som saknas talar du om? Kan man installera appen borde den ju köras, tycker man ju. Får du något felmeddelande?

 

Jag kör Chromecast hemma (som också är en HDMI-sticka) vilket fungerar bra. Min mobil /iPad fungerar då som fjärrkontroller och jag kan välja att spela upp Youtubeklipp eller Netflix på TV istället för telefonen/ipaden.

Även filmer på Google Play kan man spela på en ChromeCast.

Viaplay finns inte som app på chromecasten (ännu) men med en dator skulle man eventuellt kunna skicka webbsidan (viaplay.se) till ChromeCast får uppspelning där.
Läs mer här: http://www.google.se/intl/sv/chrome/devices/chromecast/apps.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...