Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hårdvara


jejo07

Rekommendera Poster

Jag har proplem med en dator där ibland bluescreen kommer upp ibland hänger den sig sen när man startar om kommer startup repair och den gör systemåterställning sen funkar datan en stund igen innan den börjar krångla likadant. Jag har gjort virustrategi och hft denna tråd i virus där Cecilia har tittat och inte hittat virus utan tror det är hårdvara troligen hårddisk.

För ett tag sen gick datorn sönder och den startade inte utan gav ifrån sig signal där det visade sig att ram minne var sönder vi bytte då och satt in ett från en gammal dator kan det vara detta som krånglar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag är så bortkommen men hur kan man se det

 

Jenny

Oj!

Jag trodde ni kunde se detta eftersom ni bytt ut minnesmodulen i datorn.

 

För att kunna se vilket fabrikat och modell det är på moderkort, minne, CPU och grafikkort är det bästa att öppna lådan och kika.

Se bara till att ESD-skydda datorn genom att använda ESD-armlänk. Statisk elektricitet är skadlig för elektronikkomponenter.

 

Ett alternativ att få fram fabrikat och modell på moderkort och CPU är med hjälp av programmet Belarc Advisor. Det visar dock inte fabrikat och modell på minnen och grafikkort, vilket är av betydelse i ditt fall.

 

På minnena sitter det ofta en påklistrad etikett med text på. Denna text avslöjar ofta fabrikat och modell.

 

Är det möjligt för dig att öppna lådan?

Vad du också kan göra är att köra programmet Belarc Advisor. Frågan är bara om det är lönt eftersom din dator stänger ned och startar om. Det är inte säkert att programmet hinner köra klart innan datorn stänger ned.

 

Är det du som bytt minnen i datorn?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moder kort: M2n68-la grafikkort asus c403hre

Minnen 3st Samsung 1gb 2rx8 pc2-5300u-555-12-e3 1annat

Minnet är på bilden. Jag har bara bytt ett av dem och det är den som sitter längst fram.

Cpu kunde jag inte se

Konstigt är att när jag har gjort systemåterställning kan det fungera 2-3 dagar annars funkar den inte fem minuter innan det blir. Blåskärm

post-69443-0-76608700-1397590116_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du har angett som grafikkort är inte grafikkort. Det är ett minne. Du har olika typ av minnen installerade. Det gamla ni har satt dit, tycker jag att ni ska plocka bort igen. Flytta sedan det minne som sitter längst ut till den platsen.

 

Jag tycker det verkar som om processorn är helt igengrodd av damm. År så fallet, kan det vara det som är problemet. Processorn får inte den kylning den behöver, vilket medför att stänger ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det som anges som grafikkort är ett grafikkort: grafikkort asus c403hre

 

http://www.techpowerup.com/forums/threads/what-asus-card-with-hdmi-is-this-one.125222/

 

 

I övrigt instämmer jag i vertpres inlägg.

 

Åge

Det beror på att inlägget är redigerat. Det stod inte så från början.

Då stod det: "Grafikkort Samsung 1gb 2rx8 pc2-5300u-555-12-e3"

 

Under tiden jag sökte på moderkortet och dess manual redigerades inlägget och det missade jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att inlägget är redigerat. Det stod inte så från början.

Då stod det: "Grafikkort Samsung 1gb 2rx8 pc2-5300u-555-12-e3"

 

Under tiden jag sökte på moderkortet och dess manual redigerades inlägget och det missade jag.

Det förklarar saken. :thumbsup:

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack jag ska åka och inhandla tryckluft idag och sedan flytta minnet. 

Behövs det inget fjärde då?

 

Mvh. Jenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack så jättemycket det verkar vara löst nu Datan har fungerat hela veckan......

Ok funkat nu i en månad men nu är ursprungst felet tillbaka igen datan startar inte bara piper en kort och en lång signal upprepade ggr vilket ska betyda fel med minnet därför jag bytte ut det ena minnet från början.

Vad kan jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare sagt, plock bort de gamla minnet som det står singapore på. Du kan också prova att ta bort det minnet som det står "made in china" på. Du måste inte ha alla platserna fyllda. Flytta sedan de andra minnena till plats 1 och 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack datan startade nu men behövs verkligen inte fler minnen vad är det som blir skillnad på?

Kan man köpa nya minnen isåfall vilka ska man köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 GB eller 3 GB gör ingen större skillnad. Sedan beror det på vad du har för Windows. Har du Windows 32 bit, är max. minne 4 GB. Om du har XP, Vista, Win 7 eller Win 8 har ingen betydelse.

Vill du ha mer minne, föreslår jag att du köper ett paket med 2x2 GB minnen. Men det betyder då att du inte kan använda dina gamla minnen. D.v.s. om du har Windows 32 bit.

 

Dessa minnen borde fungera med din dator. http://www.inet.se/produkt/5305489/corsair-4gb-2x2gb-cl5-800mhz-value-select

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...