Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Heelloo

Rekommendera Poster

Hej, behöver lite hjälp, är ganska off på det här.

tänkte dra bakgrunden lite snabbt. En dag så stod min Vaio och hävdade att den inte hittade någon hårddisk. Jag plockade loss den (den satt som den skulle) och tryckte dit den igen. Vid uppstart nu så hittade den disken men det tog ca 15 minuter innan den kom igång.

Väl igång så kopierade jag över bilder och filer som jag var rädd om till en extern hårddisk. Under denna tiden, då datorn väl kommit igång, så funkade allting som vanligt.

Jag prövade ett par gånger att låta den somna in, (det blir bara svart skärm igen), stänger av den den hårda vägen och kör igång, det tar 15-20 minuter för den att komma igång.

Eftersom jag inte hade några filer kvar jag var rädd om så testade jag att köra en recovery på den via Assist-knappen, alltså typ fabriksåterställning antar jag. Då går det otroligt långsamt och sedan så ställer den sig på 79% och står så i en dryg timma. Jag fimpar den igen och så klart kan den ju inte hitta något operativ då för att göra om en istallation av Win 7.

Nu kommer frågan, har jag hårdvarufel (hårddisken) eller skulle det funka att få hem win7 från nätet och testa att installera via USB eller nåt (jag antar att det borde gå).

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det verkar vara ett hårdvarufel på din disk.

Du kan hämta Windows 7 64-bit här:

 

http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

 

Här hittar du Windows 7 32-bit om det är det systemet du använder:

 

http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59271.iso

 

Du kan skapa en startbar USB-enhet och testa om det fungerar att installera från det media utan problem.

 

Om du tar bort filen ei.cfg ur ISO-filen kan du välja att installera den version du har så länge det rör sig om Home Basic, Home Premium, Professional eller Ultimate.

DIn licensnyckel gäller enbart för den version du har idag.

 

Båda länkarna ovan ger dig en svensk version av Windows 7.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, tyvärr så har din disk troligen gett upp på upploppet och jag håller med Åge.

Du kan om du vill köra http://www.hdtune.com/ men kom ihåg att en hårddisk som håller på att ge upp kommer att skadas ännu mer och göra all filräddning svårare om inte omöjlig sedan pga. att all läsning/skriving på denna kommer att skada disken ännu mer.

 

Se också till om du lyckas få kontakt med disken att först kopiera dina bokmärken samt epost- kontakter, e.post och övriga filer som du själv skapat.

 

Det är tyvärr otroligt många som trots alla goda råd att ta backup som överhuvudtaget inte lyssnar och gör detta.

 

En hårddisk kommer att ge upp, helt enkelt gå sönder och detta är inte frågan om, utan när.

Det kan ske i morgon, om en vecka eller om fyra år...

Hårddiskar i bärbara datorer och i USB/NAS-kabinett (undantag är sådana kabinett med fläktkylning) som konstant är inkopplade har generellt sett kortare livslängd än motsvarande i en stationär dator med bra luftgenomströmning; i huvudsak pga. av högre värme men även hur dessa hanteras.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan räddat allt jag ville, program o sånt skiter jag i. Men eftersom jag har avbrutit en ominstallation så ser den väl disken som formaterad nu, den hittar i alla fall inget operativsystem.

 

Om jag kör igång isofilen ni länkade till ovan via ett USB så antar jag att jag dessutom får en ren installation utan en massa vaio-program.

 

Nu är ju frågan om det är lönt att köpa en SDD eller bara lägga 300-400 på en standard intern. Vill man lägga 1200-1300 på en hårddisk om resten av laptopen är 4 år gammal, batteriet är förresten utbytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du får en "ren" installation om du använder ISO-filen som det länkas till.

Du får inga drivrutiner med som är anpassade till din dator. Du måste hämta dem själv på internet, om du inte redan har dem.

Du bör också uppdatera Windows efter installationen då ISO-filen innehåller SP1 och den är skapad för ett par år sedan.

 

Om det är lönt att köpa en SSD eller ej är något som du måste avgöra.

Uppskattar du snabbheten hos en SSD är det en sådan du köper. En SSD skadas inte lika lätt som en HDD vid slag eller om du tappar datorn.

Är priset avskräckande köper du en mekanisk hårddisk.

 

Jag kan inte råda dig i denna fråga.

Min egna uppfattning är att köpa en HDD. Jag är övertygad om att någon annan säkert säger SSD.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...