Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn slocknar utan att jag verkar använda mycket prestanda, hjälp!


jakobwestberg

Rekommendera Poster

jakobwestberg

Hej! Jag vet att detta kanske är en long shot, och att problemet kan vara vad som helst men jag känner att det ändå kan vara bra att testa att fråga här.

Jag köpte ett begangnat alienware chassit i somras med 7 fläktar och till det köpte jag egna delar från Komplett.

Den består av:  

 

AMD FX black edition 6300, 3.5 Gzh

700 W nätagrigat

RADEON HD 7850

120 SSD, 1 TB Western Digital,

12 gb 1600 mhz ram.

 

Mitt problem är dock att nu efter lite mer än ett halv år, så börjar den slockna, bara dö helt enkelt och vill "återställa systemet". Jag gör inget speciellt som kräver  mycket prestanda, även fast jag tycker att delarna jag köpte borde palla de flesta spelen idag. Men jag kan liksom sitta vid netflix och även fast chassit har 7 fläktar, igång så bara slocknar den. Finns det någon som kan ha någon aning om vad som har hänt? Borde jag dammsuga innanför chassit, eller är det nåt fel på moderkortet? Snälla hjälp mig!

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakobwestberg

Hej!

 

Var väldigt försiktig med att dammsuga innanför chassit, det är bättre att använda tryckluft.

När din dator slocknar, startar den om sig eller måste du trycka på strömbrytaren för att starta igen?

Att systemet vill återställa sig beror på att operativsystemet troligtvis inte avslutas korrekt.

Kan du försöka att återge de felmeddelanden du får så exakt som möjlig?

Rent spontant låter det som att det är ditt nätaggregat spökar.

Okej, tryckluft, vad kan man köpa det då?

När den slocknar så måste jag sätta på den igen med "On/Off" knappen så att säga. Kanske det är drivrutiner som de kan vara fel på?

Och ifall nätaggregatet spökar vad finns det för åtgärder för mig att göra?

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakobwestberg

Hej!

 

Här i Eforum finns det en guide för hur man städar inuti datorn på ett bra sätt: //eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-station%C3%A4r-dator/

 

Har du kollat upp värmen med något temperaturvisningsprogram?

Allright, tack så mycket! Jag har inte kollat temperaturen med något temperaturvisningsprogram, har ni något bra förslag på något sådan program? 

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakobwestberg

Tryckluft på burk kan man köpa i välsorterade elektronikbutiker som tex. Clas Ohlson eller Kjell & Co. Finns också i många datorbutiker.

 

Att datorn stänger av sig helt kan bero på överhettning, kan tex vara att du inte lyckats montera kylaren riktigt och att den dammat igen med tiden tills det helt enkelt blivit för varmt.

Kan också vara nätdelen. Kan vara lite knepigare att åtgärda, dessutom borde du ha garanti kvar på den. Enda sättet att utesluta att det är nätdelen som orsakar krascherna är att testa med ett annat aggregat.

 

Men börja med att kolla temperaturerna, tidigare använde jag programmet Core Temp men det funkar inget vidare med AMD's Phenom och FX processorer så nu för tiden kör jag med Asrocks egna program, du kan ju kolla om ditt moderkort har något sådant program för att kolla temperaturer.

Annars finns det säkert andra bra gratisprogram som någon vänlig forumist kan tipsa om.

 

Okej, det konstiga är att jag har haft den i ett halv år och har inte haft problemet. Jag hade det problemet med min gamla dåliga dator, men då dog den endast när jag använde mycket prestanda, så som i att spela spel som krävde mycket på grafiken. Men den här datorn ska med lätthet klara av spel, och jag gör inget speciellt när den dör heller för den delen.

 

Jag ska testa med något bra temperatur program tills vidare, så skriver jag om det verkar lösa sig. Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...