Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer detta bli en bra balanserad speldator?


Robbe1

Rekommendera Poster

Det är svårt att få till ett bra paket men här är mitt försök, kommer denna dator att fungera bra när man spelar?

Länk till inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6665140/2014-04-09

 

I korthet:

 
             

 

      1902484_5.png ASUS Z87-A ATX 1 290 kr 1 st   1 290 kr   4304584_0.png Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB 2 199 kr 2 st   4 398 kr   4304945_1.png 2TB WD Black 7200rpm 64MB 1 390 kr 3 st   4 170 kr   5310069_0.png Intel Core i7 4771 3,5 GHz (Haswell) 2 660 kr 1 st   2 660 kr   5410099_3.png ASUS GeForce GTX 780 Ti 3GB DirectCUII OC + Daylight+ T-shirt 6 290 kr 1 st   6 290 kr                     6110027_0.png Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO GULD 1 549 kr 1 st   1 549 kr   6321009_0.png ASUS Xonar Phoebus Solo 1 090 kr 1 st   1 090 kr   6911798_0.png NZXT H440W Silent Ultra Vit 1 089 kr 1 st   1 089 kr   7100130_0.png ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail 229 kr 1 st   229 kr   9120874_1.png ESET Smart Security 499 kr 1 st   499 kr   9122366_0.png Windows 8.1 Svensk 64-bit OEM 849 kr 1 st   849 kr

 

  • Jag kommer att komplettera senare vid behov en 1TB SSD när ena SSD blivit för liten.
  • Jag kommer att ha de 3 "vanliga" hårdiskarna var för sig.
  • Jag kommer inte att överklocka datorn, därför kommer jag i första hand använda medföljande fläkt men låter den allt för mycket kommer jag att byta ut den senare.
     
  • Jag har ingen aning om vilket nätagg jag ska välja. Krav: 80+ Platina.

Så. Vad tycker ni om denna dator setup?  :unsure:

Detta kommer bli min sista dator jag kommer köpa på väldigt länge så väljer helst "bra" komponenter.

Det går inte att köpa en dator som ska vara framtidssäker. Vill ha en dator som är bra idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hittar inget nätaggregat i din lista. Enligt specifikationerna på grafikkortet rekommenderas ett på minst 600W. Dock brukar dessa vara tilltagna i överkant så ett på 600W skall garanterat räcka.

Eftersom det finns lika många åsikter om vilken nätdel som är den bästa som det finns nätdelar avstår jag från att rekommendera något särskilt. God tumregel kan dock vara att välja ett som har +80 certifikat eftersom de är energisnålare och detta i viss mån borgar för att det är lite bättre kvalite' på komponenterna eftersom de måste uppfylla vissa specifika krav.

 

 

Hej.

 

Det där med nätagg är inge lätt å välja och inte heller det viktigaste komponenten i sig, utan fokuserar just nu på övriga komponenter för att få en bra dator. Som jag nämnde längre ner i texten så har jag som krav 80+ platina. :) 

 

Vad tror du om valet av komponenter utöver nättagget.. kommer detta paket att fungera ypperligt?

Budgeten är flyttade och inte något jag följer slaviskt utan koncentrerar på komponenterna istället just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nätagg så sneglar jag på be quiet´s utbud. http://www.inet.se/produkt/6909760/be-quiet-dark-power-pro10-850w-80-platinum-modular

 

Har haft korsar 800W 80+ som nätagg på förra datorn men vill prova något nytt denna gång.

 

Angående minnen så vill jag ha ett par finare, eftersom jag kommer ha plexiglas eller vad det är för glas på lådan. Sen verkar det vara bra kvalité. :)

 

Som CPU-kylare kommer jag enbart att kolla vad Noctua har att erbjuda för passande.

Då kanske det är som du säger mer passande med lågprofils minnen, likt http://www.inet.se/produkt/5316287/kingston-16gb-2x8gb-cl10-1600mhz-hyperx-fury-vit

För att matcha lådan. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fina delar du har plockat ihop. Jag skulle vilja nämna sak dock. Om du byter CPU kylare kan du få problem med att minnena tar i kylaren, speciellt om du senare skaffar mer minnen och använder alla platserna. Eftersom du inte har tänkt överklocka kan du lika gärna köpa Vengeance låg profil minnen. Då kommer du inte att ha det problemet.

 

Vad det gäller nätaggregat, har Fractal Design kommit ut med en serie som heter Newton R3. Dessa har fått väldigt bra omdöme i tester. Du kan läsa om det på Sweclockers.

 

600 W borde räcka, men med tanke på att du har 5 hårddiskar och extra ljudkort plus många fläktar kanske deras 800 W aggregat är bättre. När jag kollade upp teoretiskt vad din rigg skulle dra, hamnade det på strax över 500 W. Upp till dig hur stor marginal uppåt du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också ett ca. 600w borde räcka, hittat 680w i be quiet fabrikat.

 

Nu tror jag att den fulländade speldatorn är skapad. Fulländad å fulländad men en bra dator iallafall. Synd att alla delar inte finns i lager än.  Kör på samma CPU-fläkt som jag haft tidigare, bra erfarenhet av den iallafall.

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6666750/2014-04-10forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-6666750-00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med D-14 så hade jag den + chassi fläktar kopplat till fläktkontroll. Så kan faktiskt inte säga om den har PWM-styrning.  :unsure:

 

Men eftersom jag uteslutande har använt mig av ASUS så kanske man borde fortsätta med det,

hittade en annan kylare som har PWM, http://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-rock-pro-2 be quiet. Då är PSU och CPU-kylaren av samma märke. Och när jag jämför spec så ska denna vara betydligt tystare än D-15, 0.3 dB.  :thumbsup:  Sen skiljer det hela 60gram i vikt.. Så 2st fördelar med be quiet. :)

 

Visst är detta lite väl dyrt system även för mig men man måste unna sig själv ibland. Övrigt folk köper nya skotrar för betydligt större summor och kan endast bruka någon månad om året. Man måste hitta sätt att övertala sig själv ibland.  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja skärm får avvaktas i väntan på tester på olika 122hz / 144hz.

Har en benq 22" liggandes iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...