Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bonet-feppel


halsnalle

Rekommendera Poster

så, har precis fått hem bonets adsl-paket, men kommer inte ut på nätet. jag har installerat prylarna enligt anvisningarna och har gjort inställningarna i tcp/ip. som jag förstår den knapphändiga installationsguiden är det allt som behövs. ändå funkar det inte.

 

* kör macos 9 på imac dv+.

 

* på bredbandsmodemet lyser alla lampor (power, modem, data), vilket jag antar betyder att det funkar och är inkopplat.

 

* när jag pingar mitt eget ip-nummer funkar det. tyder väl på att det inte är ethernetkortet som strular. (väljaren säger att filhanteraren går att nå lokalt. macping ger 0% dropped).

 

* när jag försöker pinga gatewayen från väljaren/appleshare rullar det på i ca fem minuter, sen får jag meddelandet 'inget svar. försök igen'.

 

* när bonets support försökte pinga mitt ip-nummer fick de inget svar.

 

* är inte säker på att jag hajat pingprylen. vad är det som ska hända om allt funkar? jag får ju liksom inga felmeddelanden eller annan information att analysera.

 

och utan felmeddelanden är det svårt att avgöra var felet ligger.

 

hårdvara? mjukvara? i filter, modem, telefonledning, ethernetkort, kablage, systeminställningar...? och vad kan jag göra för att hitta det?

 

tacksam för alla tips. det är frustrerande att äntligen ha prylarna hemma men inte kunna använda dem... ;)

 

bonets support är f ö hopplös. 'jag kan ingenting om mac' säger alla jag har pratat med -- varför sitter då i helpdesken som kostar 12.50 i minuten?! någon gav mig rådet 'prata med någon kompis som kan mac eller köp en pc' -- ska man behöva ta sånt när man betalar dyra pengar för tjänsten? :-(

 

mvh,

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej tyvärr, jag tror inte det.

 

funderade i o f s hur som helst på att skaffa en router/switch för att kunna dela på adsl-kopplingen. skulle det kunna vara en lösning? då är det väl routern som i första hand kommunicerar med bonet.

 

anyway, det bästa vore förstås att lösa problemet som det är. även om bonet i praktiken alltså inte tycks supportar macos, borde det väl gå att få igång uppkopplingen med bara en imac.

 

mvh,

 

/

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej tyvärr, jag tror inte det.

 

funderade i o f s hur som helst på att skaffa en router/switch för att kunna dela på adsl-kopplingen. skulle det kunna vara en lösning? då är det väl routern som i första hand kommunicerar med bonet.

 

anyway, det bästa vore förstås att lösa problemet som det är. även om bonet i praktiken alltså inte tycks supportar macos, borde det väl gå att få igång uppkopplingen med bara en imac.

 

mvh,

 

/

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad stöder modemet för nätverkshastigheter? Antagligen vill det att din mac ska snacka i tio MBit och med halv duplex. Det är väldigt vanligt. Jag (pc-kille) har en gång för inte så länge sen lyckats pilla fram dessa inställningar i macen. Naturligtvis har jag förträngt allt, men nånstans under äpplet låter väl rimligt?

 

Om jag inte minns helt fel är det flera saker som måste göras, stänga av appletalk och lite annat, samt ställa in hastigheten. Jag lyckades med hjälp av att söka på ethernet i macens hjälpsystem och klicka runt där tills jag blev klok på det. Du ska absolut köra den typ av dator du trivs med, bu för bonets support (att de tar betalt låter ju helt sjukt, det borde ju vara i deras intresse att deras kunder kan använda tjänsten, och därmed gilar bonet).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju tragiskt hur dålig support alla företag har...jag har aldrig stött på någon support där de anställda verkligen har kunnat något..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...