Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker program för att skriva ut etiketter


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Skall klara:

 

  • Windows 7/8
  • A4 etikett ark bl.a.
  • Olika storlekar på etiketterna (men det är väl självklart).
  • Välja hur många etiketter som skall skrivas ut
  • Fortsätta på delvis använt ark t.ex. välja rad och kolumn
  • Självklart kunna skriva samma sak på alla, men framförallt olika text på enskilda etiketter så man slipper ladda om samma ark i skrivaren för varje ny etikett.
  • Välja fonter och textstorlek etc.
  • Bonus om det går att välja bakgrundsmönster och färg.

 

Jag har i.o.f. MS-Office 2010 och där bör det väl gå att få till något (tips?), men ett regelrätt etikettprogram är nog kanske bättre lämpat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inbyggd etikettfunktion i MS Word under flik Utskrift. Klarar inte att börja på rätt ställe på halvskriven A4 med etiketter.

 

Finns även inbyggd funktion för etiketter i MS Access. Har inte använt själv på flera år.

 

Herma som är en av de stora etikett-tillverkarna har en Onlinetjänst och även länk till nerladdning av mjukvara här: http://www.herma.co.uk/en/

 

Använder MS Word med lista för utskrift i MS Excel när det ska skrivas etiketter. Har inte letat seriöst på några år efter etikett-program eftersom jag har nöjt mig med funktionerna i MS Word. Funktionen att börja på första oskrivna etikett på A4-ark vet jag inte om den finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Jag har Libre office A4 ark med 3X8 etiketter. Har någon tips på mall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har Microsoft skapat nya metoder för etiketter och som jag testat med Microsoft Office 2016 och visserligen fyller det mina behov numera, även om inte allt jag efterfrågade i trådstarten (2014), men det kan jag leva med.

instruktion:
Microsoft: Skapa och skriva ut etiketter

 

I ditt fall Torparen med Libre Office kanske du skall testa?

https://help.libreoffice.org/Common/Creating_and_Printing_Labels_and_Business_Cards/sv

Andra kan ha tips också.

 

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade för en herrejösses massa år sedan SPCS' program "Etiketter" (och även "Visitkort"), i original-CD med fodral och allt.

Där kunde man göra allt som önskas i trådstarten och man kunde göra en "databas-koppling" mot ex. en "riktig" databas, Excel, textfil osv. för att skriva ut ex. adresser eller artikelnummer. Man kunde välja hur många av varje i en sådan serie osv.

 

Problemet med de programmen, och alla andra mallar i Word osv. var (då) att det gick åt flera ark med etiketter innan man trimmat in storlekar & marginaler för att det skulle lira bra.

 

På senare tid har jag laddat hem program som beskrivs ovan från de stora tillverkarna Avery och Herma beroende på vilket fabrikat av etiketter jag har att tillgå.

I dessa program kunde man också göra allt lika ovan och oftast med färre spill innan det såg bra ut.

 

Nu erbjuds dessa program online i stället och de erbjuder fortfarande bra funktionalitet men något torde vara avskalat, som ex. Ts önskan att kunna starta ny utskrift på ex. den 12:e etiketten uppifrån.

Senaste gången behövde jag dock inte ta hänsyn till var utskriften skulle börja.

 

Krångla inte till det i onödan!

(som GW skulle sagt)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...