Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur blir jag av med meddelandet att "Saved Games" saknas?


mbgtmari

Rekommendera Poster

Detta är enbart ett kosmetiskt problem i Anteckningar och i Meddelandefältet på skrivbordet i min HPdator (Windows 7) men jag hoppas ändå att jag kan bli av med det, kanske genom någon ändring i registret.

Klickar jag på den vita flaggan (Åtgärdscentret) i meddelandefältet står det sedan ett halvår tillbaka: "Lös datorproblem: 1 meddelande".

Jag klickar på flaggan och får upp: Kontrollera säkerhetskopieringsresultatet Öppna Åtgärdscenter. Klickar jag då på 1. Kontrollera resultaten för säkerhetskopiering får jag fram "Säkerhetskopieringen slutfördes, men några filer ignorerades." 2. Visa ignorerade filer. Då visas den enda ignorerade filen: 3. Programnamn: Anteckningar Verifierad utgivare: Microsoft Windows. 4. I Anteckningar står det följande "Ett problem uppstod under säkerhetskopieringen av filen C:\Users\mittnamn\Saved Games. Fel:(Det går inte att hitta filen. (0x80070002))"

Till saken hör att jag under hösten 2013 plockade bort alla HP-games inklusive sparmappen Saved Games, som jag aldrig utnyttjat. Jag var tvungen att ta bort spelen ett efter ett online, eftersom de inte fanns i Program och funktioner och jag därmed inte kunde avinstallera dem på normalt sätt i Kontrollpanelen. Denna borttagning gick bra, trodde jag, och jag var glad över att vara av med detta bloatware. (Microsofts förinstallerade games kan man dock inte ta bort. De kan bara avaktiveras.) Men nu när jag skriver "games" i startrutan ser jag att jag har kvar genvägarna till HPs fyra games: All Casual Games (= wildtangent, förmodligen den onlinesida där jag avinstallerade programmen det ena efter det andra), All MMO Games, All Enthusiast Games, All Kids Games.  

När HP i min dator i oktober 2013 startade en extra säkerhetskopiering (jag har redan automatisk säkerhetskopiering på en intern HD en gång i veckan) till en extern HD (som jag inte hade) avbröt jag detta genom att välja det enda valet: att gå tillbaks till en tidigare version. Förutom att jag då fick upp gamla oönskade dokumentversioner, som jag hade slängt permanent, måste jag då också ha fått upp denna hänvisning i Anteckningar till "Saved Games".

Jag har NoteTab Light som mitt standardtextredigeringsprogram /min texteditor, så ett meddelande i Anteckningar stör mig inte så mycket. Emellertid har jag inte vågat radera meddelandet, om det nu skulle vara möjligt.

Jag tänker inte återställa datorn till en återställningspunkt mer än ett halvår tillbaka, om det nu skulle vara möjligt, för detta är, som sagt, bara ett kosmetiskt problem. Mitt problem är alltså att jag vill bli av med referensen till Saved Games. Finns det någon som har ett tips på hur jag blir av med den?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

"Ett problem uppstod under säkerhetskopieringen av filen C:\Users\mittnamn\Saved Games. Fel:(Det går inte att hitta filen. (0x80070002))"
 
Hittar detta http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_7-files/säkerhetskopieringsfel/20b9177c-34d7-4d7f-adf4-d14fed8771e0?msgId=95e879ff-6bf4-4825-adae-2dfad0c32a62
 
Visserligen en annan mapp och program som saknas, men metoden kanske fungerar även för dig?
Alltså, enligt lösningen som jag citerar byter du ut till dom namn (sökvägar och skapa mappnamn) som gäller hos dig:
 

Testa att skapa en Outlook mapp i sökvägen där backup programmet inte fungerar:
 
C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local\Microsoft\Outlook
 
Testa sedan att köra backupen igen.


För det verkar efter lite sökning som just den felkoden kommer när Backupprogrammet förväntar sig något vid en särskild plats som nu inte längre existerar (som du redan konstaterat) och genom att återskapa denna plats så skulle det då kunna komma vidare utan felkod.
 

Men det är klart att informationen om denna sökväg fortfarande finns kvar i registret...någonstans... ;)

Alt. 2 Registerstädning med CCleaner Free http://www.piriform.com/ccleaner/download

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e partsprogram som du inte vill ha på din dator.

Programmet är gjort för att "städa skonsamt".

 

Du klickar på knappen "Registret" sedan "Sök efter problem". Om du vill kan du ju innan du går vidare med knappen "Reparera valda problem" gå igenom listan och se om Saved Games finns med.

Efteråt skall Windows startas om.

 

Rekommenderar att först Skapa en systemåterställningspunkt.

Om något mot förmodan skulle gå fel med registerstädningen kan man återställa datorn från återställningspunkten.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du försöker hjälpa mig! När det gäller CCleaner så har jag det programmet sedan länge tillbaka även om jag sällan använder det för rensning. Använder det mest som en extra informationskanal. Därför vet jag också att något Saved Games, som inte kan lokaliseras, inte finns eller funnits bland Problem. Kollade nämligen där redan när jag stötte på felmeddelandet i oktober 2013.

Så nu återstår alltså den andra metoden. Jag har därför skapat en återställningspunkt och även gjort en tom mapp med namnet Saved Games. Frågan är bara vart och hur jag ska skicka den. Där är jag osäker. Eftersom den ignorerade filen som saknas heter C:\Users\mari\Saved Games borde jag ju rimligtvis skicka mappen till mappen C:\Users\mari. Eller borde jag skicka den till C:\Program (x86)\HP Games\Game Explorer Categories – genres, dvs. den plats som står angiven som provider för All Casual Games?

När jag högerklickar på min nyskapade tomma mapp får jag bara fram följande "Skicka till alternativ": Dokument, E-postmottagare, Faxmottagare, Komprimerad mapp, Skrivbord (skapa genväg), Skype, DWD-RW-enhet (F:)
Hur ska jag få mappen till rätt plats? Ska jag dra och släppa? Och vilken är den rätta platsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Users\mari är rätt plats för i C:\Program ska bara själva programmet finnas medan sparade spel ska finnas i användarkonton så att olika konton kan ha olika sparade spel.

 

Dra och släppa är utmärkt och det går också att skapa mappen direkt där den ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda två! Det fungerade. Åtgärdscenterflaggan visar nu: Det finns inga identifierade aktuella problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

:thumbsup:

 

Hur är det med det övriga?

 

Men nu när jag skriver "games" i startrutan ser jag att jag har kvar genvägarna till HPs fyra games: All Casual Games (= wildtangent, förmodligen den onlinesida där jag avinstallerade programmen det ena efter det andra), All MMO Games, All Enthusiast Games, All Kids Games.

 

 

Nu sitter jag inte vid min Windows 7 dator så jag kommer inte ihåg hur det ser ut i Startmenyn, men där finns väl på högra panelen (där också Skrivare och Kontrollpanelen etc. återfinns) något som heter Spel/Games.

Start > Spel => i den nya menyn ser du då dessa genvägar?

I så fall prova med att högerklicka på dessa och se om valet att ta bort finns.

 

Annars skall det gå att högerklicka på Start och välja Egenskaper eller vad det står, men nånstans skall man få upp en filutforskare i Start > Program mappen och där skall man kunna se genvägar till alla installerade program o.dyl.

Se om du kan hitta igen detta och möjligen via den vägen plocka bort dessa.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja när jag skriver "games" i Startmenyn kommer det upp ikoner för 5 HP spel faktiskt: All Casual Games, All Family Games (glömde skriva den i tidigare inlägg), All Enthusiast Games,  All MMO Games,  All Kids Games. Hovrar man över dem står det samma för alla:  "Plats: Provider (C:\Program (x86)\HP Games\Game Explorer Categories – genres)" 

 

Man kan högerklicka på dessa ikoner och välja "Ta bort" men det vågar jag inte göra. Då kan det gå för mig som för Snow i den här tråden:
//eforum.idg.se/topic/345144-hur-tar-jag-bort-oönskade-filer/
eller också lär det väl komma felmeddelanden om att dessa filer saknas.

 

Jag är nöjd med att ha blivit av med felmeddelandet och störs inte så mycket av detta förinstallerade bloatware, som bara är genvägar till online spel som man kan prova på för att sedan köpa och som inte intresserar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...