Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Eweinwonderland

Korrupta filer kan ej lagas/Program kraschar

Rekommendera Poster

det något som är fundamentalt fel i din installation av Windows, det finns skadade systemfiler och det är med största sannolikhet pga av dessa fel som du ej kan installera Flash. Den DLL med den funktion som behöver vid installationen är helt enkelt skadad.

Jag har ingen bra idé om varför filerna skadats. Skadade filer brukar vara ett tecken på trasig hårddisk men den källan till fel ha vi i princip eliminerat. 

Klart är, du måste reparera dessa skadade filer på något vis.

Kanske

http://support.microsoft.com/kb/929833

kan hjälpa?

Eller en ominstallation.

Och om det, efter att du fixat alla fel, åter blir fel är frågan om du inte ska reklamera datorn.

ed: Det är den granskaren du kört tidigare i tråden ju, dåligt av mig.

Ja, om den inte hjälper, vad finns då kvar? Fast det vore ju bra om vi tar reda på vad som orsakar de korrupta filerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att återställa datorn är väl det enda kvar... Men något problem återkommer säkert igen, med tanke på allt hittills. Så ska ringa till Hp och få ärendet dokumenterat, så det finns "bevis".

Nämligen inte så lätt med HP märkte jag, när man köpt direkt av dem utan mellanhand.

Deras garanti började gälla över 6mån innan jag köpt datorn ens, vilket iaf jag tycker är konstigt!

Ja det hade varit bra att veta varför det blir såhär, men det är väl som det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Några förslag.

Avinstallera firefox och återställ IE. Jag vet att det ska gå att återställa IE, men vet inte hur man gör. Sen bara köra med IE och se om problemen dyker upp. Sen installera firefox igen och se.

Ett annat förslag är tvärtom om det nu ens går. Att avinstallera IE och bara köra med firefox och se hur det är. Att jag föreslår det är ju för att flash player i IE är väl den som ska vara standard och du kanske kan få en riktigt en om det blir en ny en. Fast det finns en liten hake, enligt bilden så har det ju nåt med en installer att göra så kanske inte går att avinstallera tack vare det.

Microsoft har ju en sida som heter fix it. Kanske kika på det under internet explorer och se om nån av fixarna där kan laga vad som nu är fel.

Sen WIn 8 har väl två olika lägen. Skrivbords läge och vad heter den andra touch läge. Har du provat båda lägen och sett om du har lika i båda. Nu kommer jag inte ihåg vilket fel det gällde, men det fanns bara i touch läge. Skrivbordsversionen funkade. 

Redigerad av marim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några förslag.

Avinstallera firefox och återställ IE. Jag vet att det ska gå att återställa IE, men vet inte hur man gör. Sen bara köra med IE och se om problemen dyker upp. Sen installera firefox igen och se.

Ett annat förslag är tvärtom om det nu ens går. Att avinstallera IE och bara köra med firefox och se hur det är. Att jag föreslår det är ju för att flash player i IE är väl den som ska vara standard och du kanske kan få en riktigt en om det blir en ny en. Fast det finns en liten hake, enligt bilden så har det ju nåt med en installer att göra så kanske inte går att avinstallera tack vare det.

Microsoft har ju en sida som heter fix it. Kanske kika på det under internet explorer och se om nån av fixarna där kan laga vad som nu är fel.

Sen WIn 8 har väl två olika lägen. Skrivbords läge och vad heter den andra touch läge. Har du provat båda lägen och sett om du har lika i båda. Nu kommer jag inte ihåg vilket fel det gällde, men det fanns bara i touch läge. Skrivbordsversionen funkade. 

Ja, det fungerar tyvärr inte att återställa IE. Blev ingen skillnad.. Att avinstallera IE helt vågar jag inte, då är det inte säkert jag kan installera det igen pga problemen, och då har jag ingen webbläsare som funkar och behöver jobba...

Jo, Fix IT-sidan hos Microsoft har jag kollat på. Men inga av deras lösningar fungerar heller. :(

Kör i Skrivbordsläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, en del filer är korrupta i dit system.

Primära är iofs att finna varför de blivit korrupta.

Hårdvarufel, virus?

Sekundärt är att få ditt system att fungera som det ska.

Om du från CBS-logen kan utläsa vilka filer den inte lyckats reparera, kan man kanske reparera dessa förhand? Dvs från installationsmedia manuellt hämta och kopiera in dessa filer på rätt plats?

Söker på nätet, att mscms.dll är skadad verkar inte vara helt ovanlig.

Ja, du kan alltid testa det enkla knepet att registrera om DLLn.

regsvr32 mscms.dll,

om 64 bit Windows, bäst att läsa här

http://support.microsoft.com/kb/282747

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte följt tråden från början, men om det finns korrupta/skadade systemfiler så kan ibland systemsfilsgranskaren hitta och byta ut dessa.

Man bör efteråt Starta om datorn, sedan köra Windows update och därefter starta om datorn igen.

http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

Men som Monshi säger så måste det finnas en orsak till att dessa blivit korrupta, kanske beroende på hårddisk som börjar att ge med sig, eller ibland kan det i.o.f. räcka med systemkrasch eller att datorn/Windows abrupt stängts av samtidigt som systemet hållit på med skrivning/läsning av systemfiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, en del filer är korrupta i dit system.

Primära är iofs att finna varför de blivit korrupta.

Hårdvarufel, virus?

Sekundärt är att få ditt system att fungera som det ska.

Om du från CBS-logen kan utläsa vilka filer den inte lyckats reparera, kan man kanske reparera dessa förhand? Dvs från installationsmedia manuellt hämta och kopiera in dessa filer på rätt plats?

Söker på nätet, att mscms.dll är skadad verkar inte vara helt ovanlig.

Ja, du kan alltid testa det enkla knepet att registrera om DLLn.

regsvr32 mscms.dll,

om 64 bit Windows, bäst att läsa här

http://support.microsoft.com/kb/282747

Verkar vara flera .dll filer som är skadade/korrupta. Just mscms.dll dyker upp flertalet gånger när det gäller  Microsoft-Windows-ICM-Base.

Får prova detta på länken du skickade.

Har sett flera som inte kunnat installera Flash på samma som jag har, och som haft problem med mscsm.dll - filen. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu har jag inte följt tråden från början, men om det finns korrupta/skadade systemfiler så kan ibland systemsfilsgranskaren hitta och byta ut dessa.

Man bör efteråt Starta om datorn, sedan köra Windows update och därefter starta om datorn igen.

http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

Men som Monshi säger så måste det finnas en orsak till att dessa blivit korrupta, kanske beroende på hårddisk som börjar att ge med sig, eller ibland kan det i.o.f. räcka med systemkrasch eller att datorn/Windows abrupt stängts av samtidigt som systemet hållit på med skrivning/läsning av systemfiler.

Får prova igen.

Men när jag provade det, startade om, körde Update så hände inget särskilt. Det var som innan. Och filerna kunde inte repareras.

Datorn har dock inte kraschat eller något annat problem när den stängts av. Något har ju dock hänt... Helt uppenbart.

Redigerad av Eweinwonderland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

UPPDATERING!

Ja, det är väl inte mycket till uppdatering, mer än att den nog snart ger upp trots att testerna inte visar något.

Märkte idag att den tickar svagt. Inget högt, men fullt hörbart. Först undrade varför den stod och laddade något, men när jag kom tillbaka lät det fortfarande och gör så nu med.

Det är inte fläkten, utan tickandet hörs genom "fläktens andning". Den har inte heller tickat förut, så det bådar inte gott. ;-)

Den liksom tick, tick-tick, tick, tick-tick.

Som sagt, låter inte alls högt men precis som en klocka.  Den gamla stationära hårddisken tickade den med, och dog någon dag senare så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kan ju lyssna hur det låter med olika typer av fel och på olika hårddiskfabrikat och kanske du känner igen något av ljuden som stämmer in på ditt fabrikat tex. där det står "clicking sound"

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Haha ja, men det går inte att spela upp ljudfilerna via webbläsaren... ;) Inga sådana ikoner syns nämligen.

edit; sprang och fick tag i en annan mobil och den som låter mest likt är "IBM/Hitachi laptop drive with bad heads making clicking sound"

Fast det är inte lika klart ljud.

Redigerad av Eweinwonderland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmh, tickande hårddisk är som en tickande bomb. Snart exploderar den i den mån att den kommer att ge upp mycket snart.

Konstigt att test av disken inte gett utslag för ett fel som detta borde synas både i SMART och yttest.

Om du kör ett prestandatest i HD tune, vad får du då ut av din disk?

Iofs om det är bekräftat att det är disken som tickar är det bara att reklamera till HP. Det är ett klart fall för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...