Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korrupta filer kan ej lagas/Program kraschar


Eweinwonderland

Rekommendera Poster

Eweinwonderland

Har postat om problemet i Firefox Support, men tänkte nämna det här med ifall det är relevant info. Firefox fryser direkt när jag startar upp. Spelar ingen roll vilken webbsida jag går in på, eller om jag startar "blankt". I felsäkertläge händer samma sak.

 

I alla fall, problemet jag inte får svar på är detta:

 

När jag öppnar ett dokument i Word kraschar programmet direkt. Felmeddelandet: C:\Windows\SYSTEM32\mscms.dll

 

Så nu kan jag varken söka på nätet eller skriva i Word. Vet inte om problemen är relaterade till varandra, dock möjligt att de uppstod ungefär samtidigt.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Kan öppna filer i "Skyddad vy" i Word 365, men så fort jag väljer så att jag kan redigera texten, eller bara öppnar filen normalt så kraschar programmet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iochmed att du har två skilda program som kraschar undrar jag hur din dator mår i övrigt?

Några andra problem som seg uppstart, tar lång tid att starta program osv?

 

Firefox, kan du starta det programmet i sitt felsäkra läge?

https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-firefox-issues-using-safe-mode#w_how-to-start-firefox-in-safe-mode

 

men som sagt, andra program (excel, utforskaren, epostprogram...) fungerar de som de ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Så, återigen stött på ett problem. Vilket kom helt plötsligt utan uppdateringar gjorda innan osv.

Firefox fryser direkt när Flash content körs (dvs i princip alla sidor). IE kan inte köra Flash heller.

 

Men, samtidigt som detta problem kom så började det komma felmeddelanden som detta (se bifogad bild). Dock gäller felmeddelandet olika program, alltså inte bara det program som i bifogade bilden. Felmeddelandet är alltid detsamma dock.

 

Körde systemfilsgranskaren som hittade korrupta filer, men vissa kunde den inte reparera.

Har öppnat CBS-loggen, men den kan jag inte tyda ju :)
 

Någon som kan hjälpa med det här felmeddelandet i alla fall? Och vilka korrupta filer det är? CBS-filen även bifogad.

Har redan fått återställa datorn en gång på uppmaning av HPs support, och datorn är knappt 1 månad gammal... <_<



 

post-116699-0-83404100-1396553483_thumb.png

cbs-filen.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Iochmed att du har två skilda program som kraschar undrar jag hur din dator mår i övrigt?

Några andra problem som seg uppstart, tar lång tid att starta program osv?

 

Firefox, kan du starta det programmet i sitt felsäkra läge?

https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-firefox-issues-using-safe-mode#w_how-to-start-firefox-in-safe-mode

 

men som sagt, andra program (excel, utforskaren, epostprogram...) fungerar de som de ska?

 

Den mår säkert skit! Har redan första veckan i min ägo fått återställa den på uppmaning av HPs support då den betedde sig väldigt konstigt.

Nu har jag haft den knappt 1 månad och detta har uppstått.

 

Fått många olika tips i FF-support forumet, och har provat felsäkert läge. Funkar inte, fryser i alla fall. Genom uteslutningsmetoden visar det sig att så fort Flash content körs på en sida så fryser Firefox. Flash fungerar inte heller i IE.

 

De program jag märkt har problem är IE, Firefox, Word och ja, gick inte att köra Adobe Flashs test-grej tidigare heller, då man behövde ladda ner något för det. Då dök ytterligare felmeddelande upp...

 

Skrev precis detta ämne

//eforum.idg.se/topic/345148-korrupta-filer-kan-ej-lagas/

 

Som du ser är det tydligen större fel på den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi slår ihop dina trådar och så flyttar vi dem till, ja den hamnar i Win 8/8.1 för stunden.

 

Jag misstänker att din hårddisk är kaputt, på väg att krascha.

Det är ungefär samma sannolikhet att en hårddisk ska krascha första dagen den används som efter fem år...

Om ny datorn, en bärbar? De har ofta diagnosverktyg i BIOS ladda annars hem program från tillverkaren av hårddisken och kör igenom den

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

du kan även kolla med HD Tune om det finns varningar i SMART

http://hdtune.com/

 

Om du hittar fel, reklamera hos HP.

HP kan även de har diagnosverktyg de tycker du ska köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Tror vi slår ihop dina trådar och så flyttar vi dem till, ja den hamnar i Win 8/8.1 för stunden.

 

Jag misstänker att din hårddisk är kaputt, på väg att krascha.

Det är ungefär samma sannolikhet att en hårddisk ska krascha första dagen den används som efter fem år...

Om ny datorn, en bärbar? De har ofta diagnosverktyg i BIOS ladda annars hem program från tillverkaren av hårddisken och kör igenom den

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

du kan även kolla med HD Tune om det finns varningar i SMART

http://hdtune.com/

 

Om du hittar fel, reklamera hos HP.

HP kan även de har diagnosverktyg de tycker du ska köra.

 

Ok, värdelöst. Blir att ringa HP igen då. Fick prata i 3 timmar sist.....

Hade min bärbara dator (XP) i 9 år. Den funkar bra än idag. Men den här kan åka i sopkorgen sen dag 1, haha.

 

Däremot fattar jag inte HD Tune-programmet. Health Status står iaf som "OK"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ge oss en skärmdump av Health-fliken. Även om allt okej där innebär det inte att hårddisken är frisk. Lite som att ta tempen på en sjukling, man kan vara ordentlig sjuk utan ett gnutta feber.

 

men ladda hem program från tillverkaren av hårddisken, sidan jag länkade till är ett bra ställe att starta, och kör ett komplett yttest. Om du inte vet tillverka, ta Hitachis Drive Fitness test, det brukar fungera bra.

 

Det kan givetvis vara något annat än hårddisken som spökar men låt oss eliminera eller bekräfta den som misstänkt innan vi tittar efter annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

ge oss en skärmdump av Health-fliken. Även om allt okej där innebär det inte att hårddisken är frisk. Lite som att ta tempen på en sjukling, man kan vara ordentlig sjuk utan ett gnutta feber.

 

men ladda hem program från tillverkaren av hårddisken, sidan jag länkade till är ett bra ställe att starta, och kör ett komplett yttest. Om du inte vet tillverka, ta Hitachis Drive Fitness test, det brukar fungera bra.

 

Det kan givetvis vara något annat än hårddisken som spökar men låt oss eliminera eller bekräfta den som misstänkt innan vi tittar efter annat.

 

Och jo, tar Hitachi. Det är en hårddisk av deras märke.

post-116699-0-26495900-1396592237_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

ge oss en skärmdump av Health-fliken. Även om allt okej där innebär det inte att hårddisken är frisk. Lite som att ta tempen på en sjukling, man kan vara ordentlig sjuk utan ett gnutta feber.

 

men ladda hem program från tillverkaren av hårddisken, sidan jag länkade till är ett bra ställe att starta, och kör ett komplett yttest. Om du inte vet tillverka, ta Hitachis Drive Fitness test, det brukar fungera bra.

 

Det kan givetvis vara något annat än hårddisken som spökar men låt oss eliminera eller bekräfta den som misstänkt innan vi tittar efter annat.

 

Finns det någon guide på svenska hur man använder Hitachi Drive Fitness test?... Jag fattar inte :) När jag startar programmet så dyker det aldrig upp någon enhet som jag kan välja att testa, utan det är bara vitt där det ska dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den version som länkas från sidan ovan, den måste brännas ut på en CD eller liknande som du sedan startar datorn från.

De har en modernare på sin hemsida

http://www.hgst.com/support/downloads#DFT

som går att köra direkt i Windows-miljö.

 

Ingen indikation på någon skada från HD Tune.

 

och ja, innan du kör ett yttest, skapa en backup av allt du inte vill riskera förlora. Det stressar alltid en hårddisk att testa den, det skadar inte att vara säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Den version som länkas från sidan ovan, den måste brännas ut på en CD eller liknande som du sedan startar datorn från.

De har en modernare på sin hemsida

http://www.hgst.com/support/downloads#DFT

som går att köra direkt i Windows-miljö.

 

Ingen indikation på någon skada från HD Tune.

 

och ja, innan du kör ett yttest, skapa en backup av allt du inte vill riskera förlora. Det stressar alltid en hårddisk att testa den, det skadar inte att vara säker.

 

Har redan sparat det lilla jag hade på datorn. :)

 

Men jag laddade ner från deras hemsida, och i den user-guiden ska man köra den direkt i Windows, vilket jag gör. Men det dyker inte upp någon enhet att testa, utan är helt vitt med tomma rader...  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiskt, du kör den med admin-rättigheter? Den ska fråga efter det ivartfall.

 

Mmh, tja, du kan ju alltid köra de test HD tune har. Vet inte hur bra dessa är och det finns även andra program som kan testa din disk, det är inte så noga vilket egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Mystiskt, du kör den med admin-rättigheter? Den ska fråga efter det ivartfall.

 

Mmh, tja, du kan ju alltid köra de test HD tune har. Vet inte hur bra dessa är och det finns även andra program som kan testa din disk, det är inte så noga vilket egentligen.

 

Ja, som admin, och det bara typ knarrar till en snabbis, sen händer ingenting alls.

 

Provar Seagate SeaTools. 

 

SMART Check  är grönt/ok.

Short Drive Self Check är grönt/ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, då verkar det som att disken är frisk...

 

Var vi ska leta då vette tusan.

Kanske memtest86? Tja, skadar inte att låta det köra över natten

http://www.memtest.org/

Fast nu famlar jag efter halmstrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag famlar också men alla dessa program använder ju grafik...

 

Hur ser det ut med drivers där? Har HP några nya? Har chipsettillverkaren några nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inte här att göra i denna tråd för win 8 har jag ingen aning om hur den funkar. Visste inte heller vad flash content är. Kollade på nätet och det har tydligen nåt med flash player att göra om jag fattat det rätt. Så några tankar.

 

Om jag förstår rätt så är flash player inbäddad i IE i win8. Men betyder det att den inte går att avinstallera. Om den inte går att avinstallera så kanske det går att inaktviera den och då även i firefox och prova (om det inte redan gjorts) hur datorn beter sig. Om den går att avinstallera göra det och sen installera en ny.

 

Sen felmeddelandet. Jag sökte på det och det ska ha nåt med color matching system att göra. För mig verkar det som det ev fattas nån fil i det systemet. Jag har dock ingen aning om vad man ska kolla för att se om det är nåt fel på det.

 

Lägga till en sak. Sökt på det som finns i bilden. FP_AX... och den sida jag tog upp på google så har det med adobes produkter att göra. Men den säger ju inget om själva felet utan bara mer att det hör till adobe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Jag famlar också men alla dessa program använder ju grafik...

 

Hur ser det ut med drivers där? Har HP några nya? Har chipsettillverkaren några nya?

 

Hur vet jag vilken chipsettillverkare det är?

 

Har två grafikkort.

När det andra problemet med datorn fanns skulle jag uppdatera båda dessas drivrutiner, men det var väldigt skumt med Radeons.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Jag har egentligen inte här att göra i denna tråd för win 8 har jag ingen aning om hur den funkar. Visste inte heller vad flash content är. Kollade på nätet och det har tydligen nåt med flash player att göra om jag fattat det rätt. Så några tankar.

 

Om jag förstår rätt så är flash player inbäddad i IE i win8. Men betyder det att den inte går att avinstallera. Om den inte går att avinstallera så kanske det går att inaktviera den och då även i firefox och prova (om det inte redan gjorts) hur datorn beter sig. Om den går att avinstallera göra det och sen installera en ny.

 

Sen felmeddelandet. Jag sökte på det och det ska ha nåt med color matching system att göra. För mig verkar det som det ev fattas nån fil i det systemet. Jag har dock ingen aning om vad man ska kolla för att se om det är nåt fel på det.

 

Lägga till en sak. Sökt på det som finns i bilden. FP_AX... och den sida jag tog upp på google så har det med adobes produkter att göra. Men den säger ju inget om själva felet utan bara mer att det hör till adobe.

 

Jag kan inget om sån't här ;-) Men jag tror inte att den Flash Player går att avinstallera, eller så är jag blind, inte hittat hur man avinstallerar/uppdaterar den i alla fall.

 

 

Men som jag skrev tidigare, jag har laddat hem ett tillägg till Firefox som stoppar alla tillägg/script m.m. Har aktiverat ett tillägg åt gången -- När jag kör Flash så hänger sig Firefox direkt. Så med Firefox är det garanterat Flash Player som är problemet!

Likaså med IE -- trots att det står att det är senaste versionen av Flash Player så kan jag inte se videos/ladda upp material via IE, då den ber mig att "installera Flash Player".

 

 

Ja, jag har inte heller någon aning om  Color matching system, mer än det jag läst på internet och det har jag inte blivit klok på.

Att det har att göra med Adobe låter väl inte otroligt, eftersom det är något fel med Flash Playern. :( 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två grafikkort?

Två diskreta kort eller ett diskret kort och ett, på moderkortet, integrerat? Om det senare inaktivera det integrerade.

 

Kanske en länk till din dator hos HP, din modell?

 

Drivrutiner för chip  hittar du hos HP, det borde finnas verktyg från HP installerade på datorn. Verktyg som du kan använda för att uppdatera med drivrutiner från HP.

 

Apropå korrupta filer, har datorn stängts av/kraschat abrupt?

 

Och apropå hårddisk. Du har kört snabbtest. Skadar inte om du låter den köra ett extensivt test av hela diskens yta. tar några timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Två grafikkort?

Två diskreta kort eller ett diskret kort och ett, på moderkortet, integrerat? Om det senare inaktivera det integrerade.

 

Kanske en länk till din dator hos HP, din modell?

 

Drivrutiner för chip  hittar du hos HP, det borde finnas verktyg från HP installerade på datorn. Verktyg som du kan använda för att uppdatera med drivrutiner från HP.

 

Apropå korrupta filer, har datorn stängts av/kraschat abrupt?

 

Och apropå hårddisk. Du har kört snabbtest. Skadar inte om du låter den köra ett extensivt test av hela diskens yta. tar några timmar.

 

Har kört extensivt test också igår, på typ 4 timmar. Hittade inga fel.

 

Nej, datorn kraschar inte/stängs inte av abrupt.   Innan återställningen så hängde den sig och stängde inte av sig m.m. Men det sköter den normalt numera.

 

Hur vet jag vilket är det integrerade grafikkortet? Är det Intel HDs? 

 

Det verkar inte finnas något att uppdatera gällande chip.

 

 

HP Pavilion 15-n008so Notebook pc är det i alla fall.

 

 

** Ska tillägga att varit in på Adobes sida och kollat felsökning där på Flash Player-problem i Win 8, och med IE.

Men funkar inte trots att jag följer de instruktionerna där, allt är "som det ska", enligt de instruktionerna.

Likaså är senaste uppdateringen av Flash i IE. :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, det är en bärbar. Nä, då ska du inte röra grafiken/stänga av något kort. Den fördelningen, mellan vilket kort som används, det ska datorn hantera.

Vid skrivbordsgöra då vilar det snabbare kortet och tvärtom vid kraftig grafikbelastning.

 

 

men bra att hårddisken är kollad...

Men det låter som att du får göra en återställning av datorn igen nästan, du måste ju reparera de Windows-filer som idag är korrupta.

Flash, testat att avinstallera och installera om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Mmh, det är en bärbar. Nä, då ska du inte röra grafiken/stänga av något kort. Den fördelningen, mellan vilket kort som används, det ska datorn hantera.

Vid skrivbordsgöra då vilar det snabbare kortet och tvärtom vid kraftig grafikbelastning.

 

 

men bra att hårddisken är kollad...

Men det låter som att du får göra en återställning av datorn igen nästan, du måste ju reparera de Windows-filer som idag är korrupta.

Flash, testat att avinstallera och installera om?

Precis, den ska bara dra igång om det behövs.

 

Men, jag kan inte installera Flash Player. Går jag till nedladdningen med IE så säger den att det redan är inbäddat i IE och visar mig 3 alternativ för Trouble-Shooting istället. (Nåt som inte hjälpt heller).

 

 

Ja, men ska väl inte behöva återställa datorn 1 gång i månaden. Då borde det vara något fel någonstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Försöker jag installera Flash Player via Firefox med bara Javascript som körs kommer det meddelandet upp.

 

post-116699-0-37822900-1396708388_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...