Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia webmail-Windows Live Mail-Lösenord slutar fungera


Mållgan

Rekommendera Poster

Tre gånger i rad med exakt ett dygns mellanrum har följande inträffat. För tre dygn sedan gick det plötsligt inte gått att öppna datorns (Windows 7) Windows Live Mail eller Webmailen på internet med det lösenord som fungerat under flera års tid. Jag gick in på Mina sidor hos Telia och beställde ett nytt lösenord, loggade in med det både i datorn och på webmailen, varefter jag på Mina sidor ändrade detta nya lösenord till mitt gamla. Mailen, både i datorn och webmailen på nätet fungerade då i bra precis ett dygn när samma inträffade igen! Jag genomförde samma procedur och allt funkade i exakt ett dygn och efter ett dygn inträffande samma sak igen igår kväll vid 23.30-tiden. Då genomförde jag samma procedur igen och det funkar nu sedan igår kväll vid 23.30-tiden.

 

Från Teliasupporten har jag inte fått någon vettig tänkbar förklaring (än) utan de yrar om att de inte supportar Windows Live Mail men jag svarar med att det ju att det nog inte har att göra med epostprogrammet i min dator eftersom lösenordet slutar fungera även när jag ska logga in på deras webmail. Något måste rimlligen inträffa hos Telia som gör att det lösenord som finns registrerat där på Mina sidor slutar fungera. Vem ändrar den fungerade lösenordet där och hur går det till? Jag gör ju inte det.

 

Eländet inträffar förmodligen nu igen i kväll vid 23.30-tiden då jag ju måste genomföra samma procedur igen, dvs beställa ett nytt lösenord. Då ska jag logga in med det men nu tänker jag inte ändra det sedan till mitt ursprungliga utan till ett aldrig tidigare använt lösenord i den enfaldiga förhoppning att inloggningen ska fungera inte bara ett dygn framöver. Mitt ursprungliga lösenord kanske är "hackat" på något sätt?

 

Någon med idé om vad detta kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget egentligt svar däremot fråga.

 

När du fått att du inte kan logga in. Har du nån av gångerna väntat till nästa dag för att se om det har rättat till sig av sig självt. För jag har själv vid några tillfällen förut fått i datorns epostprogram att man måste logga in, men jag har bara väntat för jag har utgått ifrån att det är nåt fel på telias sida vid det tillfället och nästa dag har det funkat som vanligt igen utan att jag gjort nåt.

 

Och tittar man på telias sida så har dom haft en del störningar på sista tiden. Exakt vad som påverkats vet jag inte. Senaste tiden har jag haft problem med att besöka telias sida har dock inte märkt nåt på mailen.

 

Jag tror inte att det är hackat, för för mig låter det konstigt att den som i så fall hackat ändrar vid samma tid varje gång. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte väntat till nästa dag för att se om det ordnar till sig av sig självt.

Men det måste ju vara något konkret som händer på "Mina sidor" hos Telia, där ändring av lösenordet kan göras, e d. Orsaken till att lösenordet slutar funka kan ju inte komma från himlen. Jag har framfört detta till Telia och jag tycker att det borde framgå av logguppgifter e d vad som exakt har hänt och gjort att lösenordet slutar funka, och nu tre gånger i rad med ett dygns mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen aning om vad Telia gör, och jag upplevde det inte när jag hade ett Telia-konto, men det kan t ex vara så att de kör en backup klockan 23.30 och då svarar inte servern under några minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om Telia kör en backup kl. 23.30 bör/skall inte detta medföra att mitt lösenord blir ogiltigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska kontakta supporten igen, och be om hjälp, eftersom du tydligen också har problem med Telias webbmail.

Men också testa igen med ett helt nytt lösenord, kan vara det som krånglar, nu har jag för mig att man kan använda samma igen och igen, men man vet ju inte hur dom har det inställt, det ska dom kunna upplysa om i alla fall.

Mig veterligen kör dom ingen sådan backup vid nämnda klockslag heller, som skulle kunna störa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om Telia kör en backup kl. 23.30 bör/skall inte detta medföra att mitt lösenord blir ogiltigt.

Hur länge har du väntat innan du har prövat igen om lösenordet fortfarande är giltigt?

Om du ändrar lösenord på en gång går det ju inte att veta om det är ett tillfälligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa så har jag ibland haft problem. Men jag i och för sig aldrig provat deras webbmail när det varit problem utan jag har bara utgått att deras webbmail har legat nere vid tillfället. 

 

Det har även hänt med tele2 att mailen har slutat funka, men även det har rättat till sig av sig självt.

 

När det gäller tele2 så brukar deras vanliga hemsida funka att komma åt, men däremot kommer jag inte åt webbmailens sida.

 

Så jag är inne på samma som cecilia att telia gör nån sorts backup eller nåt annat då det sker vid samma tid. Sen har dom haft en hel del störningar den senaste veckan så kan vara så att dom lagt ut lösningar på olika problem. Men vem du ska prata med på telia för att få svar på det vet jag inte.

 

Att jag inte märkt nåt nu kan bero hur jag tar hem mailen. Jag har den inställd på att kolla efter ny mail var 30 min. Men jag gör ju även manuell hämtning så det kan vara så att jag hämtat mail före eller det klockslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För två dagar sedan bytte jag till nya, fräscha, lösenord för både Mina sidor och webmailen och därefter har allt funkat och inga skumma mail har ramlat in i webmailens inkorg. Telia undersöker också nu vad som har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...