Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W8.1 inloggnings


boowii

Rekommendera Poster

Ny dator med Windows 8.1

När jag startade operativsystemet fyllde jag i ett formulär för ett windows konto. Blev anmodad att

göra ett lösenord med 2stora och 2små bokstäver 2siffror och 2"tecken"

När allt nu är klart så måste jag skriva detta långa lösenord för att starta operativsystemet

När jag förut använde W7 var det lätt att ändra eller ta bort inloggningslösenordet med Ctrl +Alt +Delite

Det funkar inte nu

Hoppas det är någon som vet hur jag tar bort eller åtminstone ändrar till kort lösenord

boowii

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 8.x finns det två typer av konton, dels det du har gjort som är ett Microsoft-konto och dels lokalt konto. Lokalt konto motsvarar det som finns i tidigare Windows-versioner medan ett Microsoft-konto även är en e-postadress och knutet till OneDrive och alla andra Microsoft-tjänster.

 

När kontot är knutet till ens e-post bör man ha en starkt lösenord så att t ex den som stjäl datorn inte ska ha lätt åtkomst till ens e-post och innehåll på OneDrive. Om du inte normalt vill använda dig av Microsofts tjänster föreslår jag att du gör ett lokalt konto (antingen ett nytt eller konverterar det befintliga).

 

Microsoft-konton hanterar man på webbsidan https://account.live.com/ där man t ex kan byta lösenord.

 

Det finns möjlighet att ställa in att man blir automatiskt inloggad, precis som man kan göra i tidigare Windows-versioner, men det innebär sänkt säkerhet (särskilt om det är ett Micrsoft-konto). Guide för det finns på sidan //eforum.idg.se/topic/340810-guide-logga-in-i-windows-automatiskt-utan-att-ange-l%C3%B6senord/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

Det första alternativet med accont kommer jag till plats för att byta lösenord  Det skall vara de där långa med olika bokstäver siffror och tecken. Skulle helst vilja slippa lösenord då det är bara jag som använder datorn alternativt tex en boksav   men det går inte att göra där

Det andra alternativet är för svårt för mig

Du skriver om lokalt konto    Det är kanske ett alternativ   Men hur gör jag det och går det där att ta bort lösenordet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone ska det ju gå att till ett lokalt konto ha ett lösenord om bara en bokstav utan att säkerheten äventyras.

 

Använder du Microsoft-kontot för e-post, OneDrive etc?

Har du gjort mycket inställningar eller lagt in mycket filer i ditt nuvarande konto?

Jag frågar för att se om det är bäst att konvertera det nuvarande kontot eller skapa ett nytt lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone ska det ju gå att till ett lokalt konto ha ett lösenord om bara en bokstav utan att säkerheten äventyras.

 

Använder du Microsoft-kontot för e-post, OneDrive etc?

Har du gjort mycket inställningar eller lagt in mycket filer i ditt nuvarande konto?

Jag frågar för att se om det är bäst att konvertera det nuvarande kontot eller skapa ett nytt lokalt.

Använder Outlock för e post

Ej OneDrive

Datorn är helt ny så har inte kommit igång mycket med den ännu

Hur hittar jag platsen för att konvertera till lokalt konto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om datorn är ny så ska du snabbt fixa en återställnings-USB. Finns trådar på forumet som beskriver hur du ska bära dig åt. Glöm det inte bara! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hans  Peter

Du kan byta till en pinkod på Inställningar/Ändra datorinställningar/Konton/Inloggningsalternativ/Pinkod.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...