Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte aktivera Nätverksidentifiering Windows 7


MvS

Rekommendera Poster

Hej någon nätverkskunnig därute!

 

Jag har ett problem att få mitt hemmanätverk att fungera! Har en burk med W7 stationärt LAN-kopplad, en LapTop W8.1 WLAN-kopplad. Jag kan accessa internet på både LAN och WLAN men när jag vill sy ihop alla enheterna i ett hemmanätverk så fungerar inte det! Har prövat att surfa runt och hitta svar men går bet! I min stationära dator med W7 kan jag inte ändra "Aktivera Nätverksidentifiering" av någon anledning. Varje gång jag försöker ändra till aktiv så sparas inte inställningen. Har skapat en hemgrupp i denna (stationära) men kan heller inte konfigurera denna eller ta bort hemgruppen.

Min utrustning är följande:

 

Hårdvara

  • Stationär dator med Windows 7 LAN-kopplad
  • LapTop med Windows 8.1 WLAN-kopplad
  • Skrivare Canon MP640 LAN
  • Bredband via Comhem med deras kabelmodem (automatisk IP)
  • Switch med LAN-portar
  • WLAN-router D-Link (Go DSL N-150) Kablad mot switchen

Mjukvara

  • Zone-Alarm brandvägg + AV på stationära datorn
  • Avast AV + Windowsbrandvägg på LapTop
  • IoBit Advanced System Care som jag kör regelmässigt på den stationära

Så här har jag kopplat

 

post-61415-0-06199500-1396002563.png

 

Tror jag hamnat i ett läge där det är en eller flera huvudparametrar som inte är rätt inställda spå jag har hållit på och skruvat både här och där men misstänker att jag med mina begränsade kunskaper i nätverkshantering har strulat till det ännu mer!

 

-Anybody...?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka IP-adresser har de två datorerna fått?

Med en router mellan dem är det risk för att de har hamnat i två separata undernät.

 

IoBit Advanced System Care kan ha optimerat bort något så att Nätverksidentifiering inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för svar.

Jag försöker tilldela dem ip-nummer (192.168.1.2 osv.) via nätverkskortets egenskaper men eftersom Comhem tillämpar automatisk tilldelning så slutar bredbandsuppkopplingen då att fungera! Har bara Googles DNS-servrar fast definierade i IPv4 (8.8.8.8 resp 8.8.4.4)!

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus!

 

De ska stå på automatisk tilldelning av IP-adress.

Vad blir det då för IP-adresser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus!

 

Tror jag hamnat i ett läge där det är en eller flera huvudparametrar som inte är rätt inställda spå jag har hållit på och skruvat både här och där men misstänker att jag med mina begränsade kunskaper i nätverkshantering har strulat till det ännu mer!

 

 

Varför använder du en switch? Vad jag kan se så har din Go DSL N-150 router 4 st lan portar. Borde inte denna lösning vara enklast?

 

post-340-0-48230200-1396141292_thumb.png

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus!

 

De ska stå på automatisk tilldelning av IP-adress.

Vad blir det då för IP-adresser?

Den IP-adressen varierar ju eftersom det handlar om automatisk tilldelning, eller?

Helst vill jag tilldela alla tre enheterna fasta IP och sedan låta routern kommunicera med Comhem-modemet med automatisk tilldelning och dela ut till de tre enheterna med fasta IP! Som det är nu verkar datorerna ignorera router-funktionen och bara använda den som switch mot modemet! 

Det är min stationära burks nätverksinställningar som verkar krångla med att inte tillåta ändring i hemgruppen jag skapat! Den sparar inte inställningen om jag försöker att ändra i "Avancerade delningsinställningar"!

post-61415-0-03684500-1396172317_thumb.png

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus!

 

 

Varför använder du en switch? Vad jag kan se så har din Go DSL N-150 router 4 st lan portar. Borde inte denna lösning vara enklast?

 

attachicon.gifpost-61415-0-06199500-1396002563.png

 

Thomas

 

Hej Thomas och tack för ditt svar!

 

Jag har prövat båda varianterna och även provat olika providerordning: (Modem - Router - Switch - Noder/Modem - Switch - Router - Noder) men jag misstänker att felet sitter djupt i nätverksinställningarna på min stationära... Se mitt svar till Cecilia!

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nödvändigt att datorn får sin IP-adress från en router eller liknande och inte från Comhem annars är det inget lokalt nätverk utan du försöker få till ett nätverk med alla som är anslutna till Comhems utrustning. Eftersom det tydligen inte finns någon routerfunktion i modemet måste routern sitta närmast modemet så att det är den som får en IP-adress från Comhem och alla datorer och liknande får sin IP-adress från routern. Det ska alltså se ut som Thomas1 ritade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nödvändigt att datorn får sin IP-adress från en router eller liknande och inte från Comhem annars är det inget lokalt nätverk utan du försöker få till ett nätverk med alla som är anslutna till Comhems utrustning. Eftersom det tydligen inte finns någon routerfunktion i modemet måste routern sitta närmast modemet så att det är den som får en IP-adress från Comhem och alla datorer och liknande får sin IP-adress från routern. Det ska alltså se ut som Thomas1 ritade.

Hej C.

 

Jag har som sagt prövat all tänkbara kopplingsvarianter utan framgång. Om jag ändrar mina IPv4 inställningar i burkarna till fixa IP-adresser och anger routerns IP så bryts bara internetförbindelsen. I routern har jag då angett korrekt IP samt markerat för dynamisk förhandling mot modemet. Jag har gjort så i andra nätverk jag tidigare jobbat med och då har det funkat. 

Har kommit så långt i mina funderingar att detta kanske handlar om någon dold inställning i registret eller så som hindrar min stationära att öppna upp mot nätverket. Jag hade f.ö. en stor krasch igår där jag fick återställa allt från en tidigare backup. Månde jag fått med någon gammal inställning som blockerar...

 

//M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att koppla enligt mitt förslag och att samtidigt återställa routern till fabriksinställningarna?
Det brukar finnas en knapp som återställer routern. Knappen ska vanligtvis hållas inne ca 10-20 sek. Vet inte vad som gäller med din router, men det borde stå i manualen.

Börja med att koppla bort alla nätverkskablar. Återställ routern enligt manualen. Koppla sedan tillbaka nätverkskablarna enligt mitt förslag när routern har startat om. Glöm inte att ange krypteringen till det trådlösa nätverket igen efter återställningen.

 

Glöm inte att först kolla inställningarna enligt bilderna i dina datorer innan du startar med återställning av routern.

 

post-340-0-72582100-1396180438_thumb.png

post-340-0-94618900-1396180808_thumb.jpg

 

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej någon nätverkskunnig därute!

 

Jag har ett problem att få mitt hemmanätverk att fungera! Har en burk med W7 stationärt LAN-kopplad, en LapTop W8.1 WLAN-kopplad. Jag kan accessa internet på både LAN och WLAN men när jag vill sy ihop alla enheterna i ett hemmanätverk så fungerar inte det! Har prövat att surfa runt och hitta svar men går bet! I min stationära dator med W7 kan jag inte ändra "Aktivera Nätverksidentifiering" av någon anledning. Varje gång jag försöker ändra till aktiv så sparas inte inställningen. Har skapat en hemgrupp i denna (stationära) men kan heller inte konfigurera denna eller ta bort hemgruppen.

Min utrustning är följande:

 

Hårdvara

  • Stationär dator med Windows 7 LAN-kopplad
  • LapTop med Windows 8.1 WLAN-kopplad
  • Skrivare Canon MP640 LAN
  • Bredband via Comhem med deras kabelmodem (automatisk IP)
  • Switch med LAN-portar
  • WLAN-router D-Link (Go DSL N-150) Kablad mot switchen

Mjukvara

  • Zone-Alarm brandvägg + AV på stationära datorn
  • Avast AV + Windowsbrandvägg på LapTop
  • IoBit Advanced System Care som jag kör regelmässigt på den stationära

Så här har jag kopplat

 

attachicon.gifkoppling_web.png

 

Tror jag hamnat i ett läge där det är en eller flera huvudparametrar som inte är rätt inställda spå jag har hållit på och skruvat både här och där men misstänker att jag med mina begränsade kunskaper i nätverkshantering har strulat till det ännu mer!

 

-Anybody...?

Hej!

Automatisk ip från Comhem innebär att din router erhåller en ipadress mot wan. Routern skall därför anslutas direkt till modemet via routerns wan-port. Routern kommer att fungera som standardgateway mot klienterna och dela ut lokala ip-adresser i ditt lan. Behöver du använda switchen skall den anslutas till en av routerns lan-portar.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar! Jag löste det hela genom att göra en ren installation av Windows 7!

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...