Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spotifylaptop


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en laptop med Windows XP som enbart används att strömma Spotify, kopplad till min ljudanläggning. Min fråga är: 1/ Bör jag nu, av säkerhetsskäl, installera ett annat operativ, eller kan jag fortsätta använda XP? Har förstått att från 8/4 kommer inte längre några säkerhetsuppdateringar från Microsoft, men man har viss säkerhet från antivirusprogrammet (i mitt fall F-Secure). Kan någon hacka sig in i mitt Spotify, ta mitt lösenord och min e-postadress och jag blir av med x antal månaders betald prenumeration för jag inte kan logga in i Spotify? (Antar att vad som helst kan hända.)

 

2/ Skulle ett alternativ vara att installera Linux Mint? (Laptopen har inte så mycket utrymme.) Finns Spotify för ett sådant operativ? Behövs antivirus, antispyware osv?

Tipsa mig gärna. Tycker, efter ett försök för länge sedan, att det var lite krångligt med Mint, men jag försöker gärna igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här - Spotify på Mint.

 

Hjälp med Mint kan man ju få här på eforum.

Vi är ju några som kör just Mint och sedan finns det ju experter på Linux i allmänhet.

 

Hjälp med Mint kan man också få på Linux Mints Svenska forum

http://linuxmint.se/forum/

Dock kan man inte räkna med snabb respons.

 

Antivirus - Jag körde en tid med Kaspersky på Mint 14 MATE.

Tog kanske lite mycket resurser, tog lång tid att stänga av datorn.

Plockade bort det och kör nu bara med ClamAV.

Ja, den inbyggda brandväggen är också igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar! Lite problem blev det trots allt i natt när jag fajtades med att få ner Spotify. Jag gjorde såhär: Tog ner en Mintversion, tror den hette Cinnamon, men minns inte nu när jag skriver detta på annan dator om det var version 14 eller 15. Jag gjorde en ny partition på datorn, behöll alltså Windows XP, men bootar nu i Mint. Från Mint skulle jag gå ut och hämta Spotify, som jag ju har ett konto i. Försökte logga in med mitt användarnamn och lösenord, men det gick inte. Trodde inte att jag skulle behöva skaffa ett nytt konto och betala en gång till, nu när jag redan har Spotify? Sen hade jag svårt att hitta stället i Mint där man skall skriva in textsträngar. Mitt Mint är på svenska, guiden är på engelska  för Ubuntu i länken. Vet inte riktigt vad jag nu skall göra. Kan du hjälpa?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ingen annan hinner före med svar kollar jag detta under kvällen. Du behöver inte pilla i någon fil.

Cinnamon är en av 2(3) skrivbordsmiljöer av Linux Mint och finns för flera olika versioner. Du bör ju ha hämtat hem Mint 16 Petra - Cinnamon. (32- el. 64-bitars)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

TACK! Linux Mint 14 Cinnamon rev.266 ser jag i Alla Program i Windows. 32 bitar är det, eftersom det är en mycket gammal laptop med XP. Såg inget om "Petra" dock.

 

Jag avvaktar ditt svar!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. 14 alltså = Nadia (14:e bokstaven i alfabetet, 16 = Petra)
Jag har 14 MATE men det torde se ungefär likadant ut där.
Starta Pakethanteraren
Inställningar
Förråd
Övrig programvara
Lägg till
Skriv
deb http://repository.spotify.com stable non-free
post-52940-0-76594900-1395938387_thumb.png
 
Lägg till
Stäng
Läs om
Skriv spotify i Snabbfilter
 
Kolla om du kan hitta spotify-client och markera för installation, verkställ
 
Annars får vi testa med steg #3 & #4 här:
https://www.spotify.com/se/download/previews/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nej inget av detta fungerade. Första sättet visade bara vad jag skrivit in i "Programvarukällor" i "Programhanteraren".

Steg #3 och #4 gavs inga möjligheter att "add", vilket gjorde att jag inte kom någonstans. För det skulle väl också skrivas in i "Programvarukällor"?

 

Sen testade jag återigen att logga in med mitt användarnamn och lösenord i Spotify och då kom jag in! Men när jag ville ladda ner Spotify fick jag beskedet att det inte finns stöd för Linux, bara "under Wine" eller kunde jag kolla "Spotify for Linux preview".

Rundgång således. Har jag fel version av Mint? Eller gör jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gör jag fel?

Ja, du gör nog fel.

 

Men när jag ville ladda ner Spotify fick jag beskedet att det inte finns stöd för Linux, bara "under Wine"

 

Du behöver INTE köra detta under Wine, även om det går. Man kör då Windowsversionen av Spotify.

 

Du ska INTE ladda ner Spotify från Spotifys hemsida.

 

eller kunde jag kolla "Spotify for Linux preview".

Ja, det är den länken jag lade in i mitt förra inlägg.

 

Vi får ta detta lite utförligare men i skrivande stund har jag inte tid.. tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack i alla fall!

 

Jag är amatör v.b. alternativa operativsystem och inte så erfaren vad gäller terminologin. Hoppas du har tid igen så jag kan köra Spotify i Mint före 8/3....

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej vi testar.

Jag hämtar in text från https://www.spotify.com/se/download/previews/ och klistrar in här så att vi har det på samma ställe:

 

So how do you get it? We've packaged it for Debian Squeeze/Ubuntu.

Debian
# 1. Add this line to your list of repositories by#    editing your /etc/apt/sources.listdeb http://repository.spotify.com stable non-free# 2. If you want to verify the downloaded packages,#    you will need to add our public keysudo apt-key adv --keyserver hkp://keyserver.ubuntu.com:80 --recv-keys 94558F59# 3. Run apt-get updatesudo apt-get update# 4. Install spotify!sudo apt-get install spotify-client

 

För steg #1 vill jag helst inte pilla i någon konfigurationsfil, om det går att lösa på annat sätt.

Det är här min egen text i tidigare inlägg kommer in:

 

 

Starta Pakethanteraren
Inställningar
Förråd
Övrig programvara
Lägg till
Skriv
deb http://repository.spotify.com stable non-free
 
Lägg till
Stäng

Ovanstående ska motsvara steg #1

Om du gör dessa steg, enbart, vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej, det funkar inte. Har följt dina instruktioner hela vägen, men jag får inte in något Spotify. Sorry!

 

Kanske skullen testa med din version av Mint? Kan du länka? Eller har du nån annan idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Något tjatig, men skulle väldigt gärna vilja lösa detta. Jag har nu tagit bort den Mintversion jag hade och sparat in samma version du har -  Mint 16 Cinnamon Petra 32 bit. Är det möjligen lättare att guida mig då? Vet att jag är tämligen okunnig, så kanske är det svårt att få mig att förstå. Kanske finns det någon annan i detta forum som har möjlighet att hjälpa mig?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, det funkar inte. Har följt dina instruktioner hela vägen, men jag får inte in något Spotify. Sorry!

 

Hela vägen? Jag tror du rusar fram lite för fort..

Om det krånglar och man inte är riktigt säker är det bättre att ta instruktionerna steg för steg..

 

 

Jag har nu tagit bort den Mintversion jag hade och sparat in samma version du har -  Mint 16 Cinnamon Petra 32 bit.

 

DU hade ju redan Cinnamon. JAG trodde du hade 16 (eftersom den är den senaste, även om nästa är på gång)

Jag har på min stationära Mint 14 Nadia - MATE men jag kan köra Mint 16 Petra - Cinnamon virtuellt.

 

Eftersom det tycks knasa sig, någonstans, kanske det då ändå är bättre att köra alla stegen från https://www.spotify.com/se/download/previews/ fullt ut?

 

Jag startar upp min 16 Cinnamon och testar där.

Skriver nytt inlägg om hur det ser ut där, senare.

Ber samtidigt moderator att dela denna tråd, nu handlar det ju om Linux..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, jag tyckte att jag följde dina instruktioner hela vägen. Men kanske gick nåt fel. Hur som helst, jag laddade hem två versioner - 14 och 15. Installerade 14. Det var till denna länken pekade. Jag såg ingen 16 förrän jag senare började utforska hemsidan. Må vara att jag har lite bråttom, men jag försöker följa råden från de i detta forum som kan bättre. Finns ingen bättre hjälp!

Vi får börja om från början. En fråga: Spökar det för att jag har valt att lägga Mint på en partition i Windows - även om jag sen bootar i Mint? Vore det bättre att bränna Mint och göra en ren installation och därmed ta bort Windows XP? Visserligen lite rädd för det, om det inte skulle funka med Mint, så har jag XP kvar - om än oskyddat.

Ja, det tenderar väl att handla mer om Linux, men som sagt, jag har alltjämt XP på laptopen....

 

 

Kikar in ikväll, så får vi se.

 

MVH

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber samtidigt moderator att dela denna tråd, nu handlar det ju om Linux..

Tråden är nu flyttad från Windows XP eftersom det enda som tycks handla om XP är hälften av det första inlägget.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja att med filhanteraren leta åt mappen /etc/apt/ men öppna inte apt genom att dubbelklicka utan högerklicka på den och öppna som root.
 
post-52940-0-18042400-1396029759_thumb.png
 
Öppna sedan sources.list med den textredigerare som föreslås.

(eftersom mappen apt som filen låg i öppnades som root så är inte längre filen skrivskyddad)
 
post-52940-0-85556000-1396029757_thumb.png
 
och lägg till hela raden
deb http://repository.spotify.com stable non-free
på slutet
 
post-52940-0-55796200-1396029756_thumb.png
 
Spara filen och avsluta textredigeraren.
Öppna Terminalen och skriv in
sudo apt-key adv --keyserver hkp://keyserver.ubuntu.com:80 --recv-keys 94558F59

 

post-52940-0-09455600-1396029755_thumb.png
 
När detta är klar bör det stå:
 
post-52940-0-58837400-1396029754_thumb.png
 
När detta är klar, skriv in:
sudo apt-get update

 

post-52940-0-75716200-1396029753_thumb.png
 
När detta är klart, skriv in:

 

sudo apt-get install spotify-client

 

post-52940-0-14402800-1396029753_thumb.png
 
Svara J på att du vill fortsätta
 
post-52940-0-44569500-1396029752_thumb.png
 
När detta är klart
 
post-52940-0-61123600-1396029751_thumb.png
 
kan du stänga terminalen och kolla i Menu
 
post-52940-0-53599500-1396029765_thumb.png
 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En fråga: Spökar det för att jag har valt att lägga Mint på en partition i Windows - även om jag sen bootar i Mint?

Nej!!

 

Edit och lite OT:

 

Jag tycker personligen att MATE (inte Cinnamon alltså) påminner mer om Windows så som det såg ut "förr i tiden", dvs. 95/98/2000.

 

Tidigare kunde man, åtminstone i Linux Mint Debian Edition (LMDE) ha både Cinnamon & MATE samtidigt, man fick välja utseende när man loggade in. Jag ska kolla lite om detta går att få till med lite trix.

(OBS! Detta har ingenting med Spotifyinstallationen att göra!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack!

 

Jag hade gjort helt fel, precis som du skrev. Trodde att jag hade installerat Mint 14 igår, men så var förstås inte fallet. Jag vet att jag satt och funderade över ikonen på skrivbordet "Installera Mint"....Jag hade bara öppnat Mint i den virtuella spelaren i Windows, inget annat. Inte konstigt jag inte fick in Spotify. Ursäkta min dumhet/okunskap!

Så idag gjorde jag ett nytt försök, som efter att jag läst dina instruktioner för Spotifyinstallation, blev framgångsrikt. Hittade även en användbar pdf om Mintinstallation - tror att den också fick det att "klicka" i min hjärna. (ABC.se och sen en pdf om installation av Mint som var riktigt tydlig.).

Nu testar jag detta efter att vi riggat vår ljudanläggning (har evakuerat från vårt hem tillfälligt under stamrenovering, PUH!). Känns skönt att kunna lyssna på musik på riktigt igen. Också mycket spännande att sätta sig in i Mint.

Några frågor:

1/ Måste jag logga in med lösenord överallt när jag skall administrera eller går det att ändra?

2/ Hittar varken antivirus eller brandvägg. Var letar jag efter det? Eller är det som jag läst på vissa sidor att det inte behövs?

 

Nu önskar jag en trevlig helg!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja. Nej. I den ordningen. Tror det finns en ganska aktuell tråd om just detta, ska kolla. Edit: hittar inte/kanske minns fel.

 

2. Antivirus. Öppna Programhanteraren. Sök clamav. Du bör då få en träff på clamtk.

Installera den, då installeras även själva programmet clamav.

Hittar den under Menu som ClamTk.

 

Jag har den men jag har inte riktigt kolla om det är realtidsskydd eller bara manuell/schemalagd sökning som gäller.

 

Funkar med ex Kaspersky mm men clamav är ju enkelt att lägga till via Programhanteraren.

 

Brandvägg.

I 16 Cinnamon verkar finnas något installerat som heter ufw.

För att lite enklare hantera ufw:

Öppna Programhanteraren. Sök gufw och installera det.

Hittas under Menu som Firewall Configuration.

 

 

Kolla upp inställningar för ljud bara så att du hittar om du skulle behöva. Jag har under fliken Hårdvara två enheter och ibland måste jag i fliken Utgång byta enhet. Har aldrig kollat upp orsaken, om olika program använder olika enheter eller vad det beror på.

Kör man Mint virtuellt kan man behöva mecka lite med, i mitt fall, inställningarna för vmware-maskinen.

 

Edit: trevlig helg själv!

 

Jag, har min virtuella Linux Mint 16(Petra) Cinnamon tillgänglig virtuellt. Har gjort en ny, ren sådan, kört uppdateringarna och nu endast lagt till Spotify, ClamTk och gufw.

Den maskinen bör ju vara ganska lik din, om det nu var samma version? Blev lite rörigt ett tag ;)

Och - jag har Svenska.

Är det något mer du funderar över kan jag ju enkelt testa på min maskin först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

1. Ja, det är en finess att man behöver ange lösenord för att administrera systemet. Det har funnits sedan 70-talet och är en av anledningarna till att den här typen av system (Unix/Linux) inte är lika sårbara för virus som Windows. Unix/Linux är från början byggt för att anslutas till nätverk/internet. Windows är konstruerat för att användas på PC, persondatorer, dvs datorer som används av en person och inte är anslutna till internet. Det är därför Windows behöver kompletteras med brandvägg/antivirus om man ska ansluta datorn till internet.

 

2. Du behöver inget antivirus. Clamav letar efter windowsvirus och är till för att skydda andra datorer i nätverket som kör Windows, exempelvis om du har Linuxdatorn som mailserver. Om du ansluter datorn direkt till internet kan du ha en brandvägg, men om du går via en router och har interna adresser (exempelvis 192.168.x.x) så behövs inte det, utan då sköter routern det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack!

 

Idag skall jag sätta upp hela min stora bildbehandlingsutrustning och kommer inte att hinna kolla upp de tips du gav. Men imorgon blir det ljudanläggningen och då skall jag testa och ställa in allt. Spännande!

 

Jag återkommer!

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har XP liggande på disken också, så jag får väl se. Men med så många rapporter om hackande efter 8 april då uppdateringar upphör, så vill jag inte riskera mitt Spotifykonto. Har även tidigare blivit utsatt för hackerattacker då Spotify varit igång, trots F-Secure Internet Security som alltid uppdateras. Och ett gäng spywareprogram rekommenderade av excellenta Cecilia i detta forum. Kändes bättre att ta tag i en Linuxinstallation och kolla hur det går.

Tack för engagemanget!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla som engagerat sig i mina frågor!

 

TACK!

 

Allt verkar fungera som jag vill. Mycket nöjd. Inga ljudproblem hittills. Tack även för utmärkt guidning kring frågan om antivirus och brandvägg T.T.!

 

Kör ett tag och återkommer säkert med frågor om Mint. Är så spännande att jag blir sugen att experimentera vidare....

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...