Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sälja saker utan företag


nillan76

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har sökt och hittat några gamla trådar om detta men inget uppdaterat eller som ger exakt svar på frågan.

 

Får jag, i vinstsyfte, köpa och sälja begagnade prylar på Blocket, Tradera och egen hemsida utan att starta företag. Självklart kommer jag att deklarera allt så att allt blir rätt med skatten.

 

Mvh

Nillan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om vad jag vet, hur mycket du tjänar på detta.

Går du över en viss totalsumma per år, så kan det räknas som att du har eget företag.

Men är osäker på exakt hur mycket förtjänsten ska ligga på för att räkna som företag skattetekniskt.

Men någonstans runt 25000-30000:- per år tror jag det är.

Kolla med Skatteverket, så kan du få mera exakt besked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även en möjlighet att bedriva verksamhet som Hobbyverksamhet om man bedriver verksamhet i mindre omfattning och då utan att vara registrerad som företagare (moms-registrerad och godkänd för F-skatt).

 

Gränsen som nämns i inlägg 2 (25000-30000) gäller inte längre utan det beror på vad det är för verksamhet som bedrivs och om man har bedrivit liknande verksamhet tidigare yrkesmässigt. I foldern om Hobbyverksamhet nämns ett belopp på 50 000 kr som gräns för om man ska vara registrerad som företagare men beloppsgränsen är en ganska flytande gräns.

 

Där är tre kriterier som bestämmer om en verksamhet är att betrakta som näringsverksamhet. Om en verksamhet bedrivs med vinstsyfte, varaktigt och självständigt är verksamheten en näringsverksamhet och då kan det vara aktuellt att registrera sig som företagare.

 

Om man bedriver Hobbyverksamhet så deklarerar man inte NE-bilaga utan man deklarerar på en bilaga som heter T2:

 

Folder om Hobbyverksamhet:

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

 

Folder om näringsverksamhet:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/295.4.39f16f103821c58f680007357.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...