Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpa dator


Bittan

Rekommendera Poster

HP PRODESK 490 MT CI5 3.2 8GB/1000 W7P/W8P

Är det någon som kan ge mej tips ang. denna dator.

jag är ute efter att kunna bl a redigera amatör videofilmer, bilder, musik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det kan man säja att det är. jag funderar och funderar vilken dator jag ska köpa. Jag är inte nåt proffs på detta, det enda jag vet är att jag är i behov av en ny dator.

Är det viktigt för dig att du får med både Windows 7 Professional och Windows 8.1 Professional med köpet av dator? Är det viktigt att du får Pro-versionen?

Har du funderat på alternativet att "bygga" dator själv (jag tänker inte fysiskt utan mer att du väljer komponenter så bygger butiken datorn åt dig)?

 

Är det den här datorn du kikar på?

 

http://www.dustinhome.se/product/5010775199/hp-prodesk-490-mt-ci5-3-2-8gb-1000-w7p-w8p/?s=c&c=1#intcmp=con_con

 

Har du kikat på t.ex. den här datorn?

 

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827

 

Grundkonfigureringen kostar 4620 kronor.

 

Byt CPUn till identisk som hos HP-datorn, i5 4570.

 

Byt minnena till Crucial Ballistix Sport 8GB.

 

Byt primär lagring till Seagate 1TB hårddisk.

 

Ta bort tangentbordet som valt.

 

Ta bort högtalarna som valt.

 

Med Windows 8.1 64-bitarsversionen kostar datorn 5967 kronor inkl. frakt, montering och 3 års garanti.

Med Windows 8.1 Pro 64-bitarsversionen kostar datorn 6362 kronor.

 

Komplett-datorn ger dig ett bättre nätaggregat.

Jag tycker lådan är trevligare hos Komplett-datorn men det är en smaksak.

3 års garanti mot HP som ger dig 1 års garanti.

 

HP ger dig 2 operativsystem.

HP ger dig 3 minnesplatser ledigt (Komplett använder 2 av 4).

 

Bara en tanke.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det viktigt för dig att du får med både Windows 7 Professional och Windows 8.1 Professional med köpet av dator? Är det viktigt att du får Pro-versionen?

Har du funderat på alternativet att "bygga" dator själv (jag tänker inte fysiskt utan mer att du väljer komponenter så bygger butiken datorn åt dig)?

 

Är det den här datorn du kikar på?

 

http://www.dustinhome.se/product/5010775199/hp-prodesk-490-mt-ci5-3-2-8gb-1000-w7p-w8p/?s=c&c=1#intcmp=con_con

 

Har du kikat på t.ex. den här datorn?

 

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827

 

Grundkonfigureringen kostar 4620 kronor.

 

Byt CPUn till identisk som hos HP-datorn, i5 4570.

 

Byt minnena till Crucial Ballistix Sport 8GB.

 

Byt primär lagring till Seagate 1TB hårddisk.

 

Ta bort tangentbordet som valt.

 

Ta bort högtalarna som valt.

 

Med Windows 8.1 64-bitarsversionen kostar datorn 5967 kronor inkl. frakt, montering och 3 års garanti.

Med Windows 8.1 Pro 64-bitarsversionen kostar datorn 6362 kronor.

 

Komplett-datorn ger dig ett bättre nätaggregat.

Jag tycker lådan är trevligare hos Komplett-datorn men det är en smaksak.

3 års garanti mot HP som ger dig 1 års garanti.

 

HP ger dig 2 operativsystem.

HP ger dig 3 minnesplatser ledigt (Komplett använder 2 av 4).

 

Bara en tanke.

 

Åge

Hej, tack för ditt otroliga engagemang, jag är tacksam. 

Vilket skulle operativsystem skulle du föreslå?  Jag undrar vilket minne du skulle välja?  vilket CPU skulle du välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt otroliga engagemang, jag är tacksam. 

Vilket skulle operativsystem skulle du föreslå?  Jag undrar vilket minne du skulle välja?  vilket CPU skulle du välja?

Ja, nu frågar du en person som inte lyckats förlika sig med Windows 8. I min bärbara, som har Windows 8 har jag gjort vad jag kan för att få den att likna Windows 7 så mycket det går. Jag fixar inte Windows 8 och dess nya gränssnitt. På en dator är det ett misslyckat system enligt mig.

 

Det finns många som gillar Windows 8 och har inga "problem" med det. För mig, som jobbar mycket i systemet, är Windows 8 inte särskilt lyckat.

 

Hade jag kunnat välja hade jag valt Windows 7, trots att jag vet att Windows 8 är nyare. Det här är väldigt personligt och råda dig i valet är knepigt.

Jag säger Windows 8 för att det är nyare och därmed sannolikt att Microsoft kommer att ge support på det senare i tid än Windows 7.

 

Windows 7 säger jag för att det fungerar smidigare på en dator.

 

Fördelen med HP-datorn är att du får med både Windows 7 och 8. Du kan därmed byta operativsystem om du vill. Du kan till och med installera båda och välja medan du använder datorn vilket av dem du vill komma åt.

 

Du kan, om du vill, skapa en virtuell miljö och i den installera ett av Windows-systemen. Då har du en "dator i datorn" och växlar lätt mellan dem. Hur du skall göra detta kan vi gå in på vid ett senare tillfälle om du väljer HP-datorn.

 

Har du inget behov av två Windows-versioner skulle jag byta ut CPUn i Komplettdatorn till Intel Core i5 4670K för 90 kronor extra. Det är en något bättre CPU än 4570 men marginellt. Eftersom jag vet hur man överklockar denna CPU i BIOS skulle jag se till att den kan jobba lite mer när det behövs. Det gör skillnaden lite större.

 

Mycket minne är alltid bra, i synnerhet när man jobbar med film och bilder (även ljud). För min egen del skulle det inte gör något om det var 2x4GB-minnen. Inte i och med att det finns 4 platser för minnen och 2 är lediga. 8GB minne är mycket minne och 16GB är ännu mer. Det kan du få med ytterligare ett par på 8GB tillsammans. Det går också att köpa ett par på 16GB tillsammans vilket skulle ge dig 24GB minne. Så mycket mer än det behöver du sannolikt inte idag eller inom ett par tre fyra år, beroende på vad du tänker göra.

 

Det är dock en fördel med en modul på 8GB istället för 2 på 4GB vardera, under förutsättning att du kommer att populer samtliga platser med minst 8GB per plats.

 

Frågan är också hur snabbt minnet är. 1600MHz är busshastigheten. Minnet har också en väntetid, Cas Latency, CL, som påverkar den totala hastigheten. Ju högre CL-värde desto längre väntetid har minnet.

 

Väntetiden är den tid som processorn får vänta på att få "prata" med minnet när den behöver det.

 

Det finns säkert fler som kan ge sin syn på denna sak och på så sätt göra att du får en mer objektiv bild av det. Nu får du en subjektiv bild eftersom jag ger dig min syn på saken.

 

Komplett har 6-timmars-rea ikväll. Kanske det dyker upp något som kan intressera dig. Stressa bara inte. Är du osäker sparar du mer på att avvakta än att köpa något som du sedan ångrar. Då blir det dyrt istället.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu frågar du en person som inte lyckats förlika sig med Windows 8. I min bärbara, som har Windows 8 har jag gjort vad jag kan för att få den att likna Windows 7 så mycket det går. Jag fixar inte Windows 8 och dess nya gränssnitt. På en dator är det ett misslyckat system enligt mig.

 

Det finns många som gillar Windows 8 och har inga "problem" med det. För mig, som jobbar mycket i systemet, är Windows 8 inte särskilt lyckat.

 

Hade jag kunnat välja hade jag valt Windows 7, trots att jag vet att Windows 8 är nyare. Det här är väldigt personligt och råda dig i valet är knepigt.

Jag säger Windows 8 för att det är nyare och därmed sannolikt att Microsoft kommer att ge support på det senare i tid än Windows 7.

 

Windows 7 säger jag för att det fungerar smidigare på en dator.

 

Fördelen med HP-datorn är att du får med både Windows 7 och 8. Du kan därmed byta operativsystem om du vill. Du kan till och med installera båda och välja medan du använder datorn vilket av dem du vill komma åt.

 

Du kan, om du vill, skapa en virtuell miljö och i den installera ett av Windows-systemen. Då har du en "dator i datorn" och växlar lätt mellan dem. Hur du skall göra detta kan vi gå in på vid ett senare tillfälle om du väljer HP-datorn.

 

Har du inget behov av två Windows-versioner skulle jag byta ut CPUn i Komplettdatorn till Intel Core i5 4670K för 90 kronor extra. Det är en något bättre CPU än 4570 men marginellt. Eftersom jag vet hur man överklockar denna CPU i BIOS skulle jag se till att den kan jobba lite mer när det behövs. Det gör skillnaden lite större.

 

Mycket minne är alltid bra, i synnerhet när man jobbar med film och bilder (även ljud). För min egen del skulle det inte gör något om det var 2x4GB-minnen. Inte i och med att det finns 4 platser för minnen och 2 är lediga. 8GB minne är mycket minne och 16GB är ännu mer. Det kan du få med ytterligare ett par på 8GB tillsammans. Det går också att köpa ett par på 16GB tillsammans vilket skulle ge dig 24GB minne. Så mycket mer än det behöver du sannolikt inte idag eller inom ett par tre fyra år, beroende på vad du tänker göra.

 

Det är dock en fördel med en modul på 8GB istället för 2 på 4GB vardera, under förutsättning att du kommer att populer samtliga platser med minst 8GB per plats.

 

Frågan är också hur snabbt minnet är. 1600MHz är busshastigheten. Minnet har också en väntetid, Cas Latency, CL, som påverkar den totala hastigheten. Ju högre CL-värde desto längre väntetid har minnet.

 

Väntetiden är den tid som processorn får vänta på att få "prata" med minnet när den behöver det.

 

Det finns säkert fler som kan ge sin syn på denna sak och på så sätt göra att du får en mer objektiv bild av det. Nu får du en subjektiv bild eftersom jag ger dig min syn på saken.

 

Komplett har 6-timmars-rea ikväll. Kanske det dyker upp något som kan intressera dig. Stressa bara inte. Är du osäker sparar du mer på att avvakta än att köpa något som du sedan ångrar. Då blir det dyrt istället.

 

Åge

Jag får tacka så mycket för all hjälp jag får. Bra tips och idéer, jag ska åter fundera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka så mycket för all hjälp jag får. Bra tips och idéer, jag ska åter fundera. :)

Jag har tänkt mycket på datorn 4620 kr och sedan konfigurera den som jag vill. jag har tittat på konf. du gett på förslag, men då funderar jag på minnet: finns det plats att öka på från 8GB till 16GB t ex? jag undrar också: inget grafikkort är angivet.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt mycket på datorn 4620 kr och sedan konfigurera den som jag vill. jag har tittat på konf. du gett på förslag, men då funderar jag på minnet: finns det plats att öka på från 8GB till 16GB t ex? jag undrar också: inget grafikkort är angivet.

Tacksam för svar.

Ja, det går att ändra till 16GB från början.

Under rubriken "DDR3-minnen" kan du välja följande:

 

Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile med ett tilläggspris på 919.85 kronor.

 

Du kan också välja dessa, som är dyrare men som inte ger dig något extra egentligen. Det som skiljer mest är CL-värdet, som är 9 för dem mot 10 för ovanstående.

CL är Cas Latency som i sin tur är väntetiden som processorn får när processorn skall "prata" med minnen. I ditt fall gör det inget med CL10-minnen.

 

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB med tilläggspriset 1420,85 kronor.

 

Det finns ytterligare en variant av Corsair Dominator som ger dig 16GB minne och tilläggspriset 1479,85 kronor.

 

Längre ned i listan hittar du följande minnen som ger dig 16GB:

 

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB med tilläggspriset 929,85 kronor.

 

De fem sista raderna hanterar Kingston-minnen. De ger dig också 16GB minne i lite olika varianter. Ett par av kiten innehåller 4 stycken 4GB-minnen och resterande innehåller 8GB-minnen.

 

Eftersom Corsair och Crucial är de som har lägst pris tycker jag du kan kika på dem i första hand. De övriga minnena är lite mer än vad du egentligen har behov av.

Själv använder jag både Corsair Vengeance som Patriotminnen. En av mina äldre datorer (har några stycken) sitter det Crucial-minnen i och i en annan äldre maskin är det Kingston-minnen.

Huvuddatorn jag använder är dock bestyckad med Corsair Vengeance och för mig fungerar de utmärkt. Datorn jag använder för tillfället för att rensa ut virus och annat otyg från mina bekantas datorer är den som har Patriot-minnena. Tanken är att jag skall använda den som en andra-dator så snart jag installerat om en av de äldre datorerna. En av de äldre kommer att bli en dedikerad antivirus-maskin. :)

 

Beträffande grafiken så sitter det integrerad grafik i CPUn och moderkortet som är förvalt har kretsar som ser till att denna grafikkrets används. Du behöver således inte något extern grafikkort (extra grafikkort) om du inte vill. Det är identiskt med hur HP-datorn du tittat på fungerar.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...