Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Molntjänst för förening?

PC-Novisen

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är nyvald sekreterare för en förening och vill nu skapa en central plats i "molnet" där vi kan placera våra dokument, medlemsregistret, budgetar och allt annat smått o gott som man har i en förening.

Tanken är att underlätta delning och samarbete samt att samla allt vårt digitala material på en central och säker plats.

Föreningen är inte så stor och alla funktionärer jobbar helt ideelt, så det ska vara enkelt och gratis.

Hur  inte full koll på vad som gäller för detta, så jag vill hjälp med svar på några frågor.

1. Skapar man ETT konto för föreningen, eller måste alla i styrelsen ha varsitt konto för att vi ska kunna samarbeta och dela dokument? 
  2. Är det OK ur juridisk synvinkel (PUL) att ha medlemsregistret i molnet?
  3. Har förstått att det finns minst två alternativ där man även får tillgång till begränsade Office-pgm: Google iDocs och Microsoft Onedrive.
    Går det att säga något om för- och nackdelar med dessa båda?
  4. Hur funkar det med Ms Office-filer i iDocs?
  5. Finns det fler leverantörer som erbjuder liknande tjänster? (Inte bara lagring som i Dropbox.)

Tacksam för all vägledning i att välja en bra tjänst för detta.

/ Villrådig sekreterare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.

Man kan dela dokument i molnet genom att man registrerar en viss email-adress för delning och skickar ut erbjudande om delning till denna email-adress. Man kan också välja att dela ut ett dokument till hela internet. Kan var bekvämt för vissa sidor som länkas från en hemsida och som ska vara åtkomlig för alla.

2.

Huvudsaken är väl att man inte lämnar registret åtkomligt för alla utom bara en viss bestämd grupp. Man måste ha en register-ansvarig enligt PUL.

3.

Det är väl en smaksak vilket som är bäst. Microsofts är ju mest likt det vanliga MS Office så egentligen föredrar jag det men ändå är det Google Docs som jag använder oftast.

4.

Lite svårtydd fråga. Det är väl bara att prova sig fram.

5.

Inga fler som jag provat. Finns gratisoffice som LibreOffice som fungerar bra och som installeras på datorn. Alltså inget moln-program.

I den förening jag är medlem i använder vi Dropbox gratiskonto som central lagring. Vi använder också webbhotellet Ones molntjänst för att lagra filer som används på våra stora tävlingar. Använder inte Googles och Microsofts webbvarianter av Office i någon större omfattning förutom Googles formulärtjänster.

Länk till kommentar

1. Tycker INTE man ska ha gemensamt konto! Om ex. hälften redan har ett konto får de då två att växla mellan. Om man ex. konfigurerar Chrome att synka bokmärken mellan enheter så kan det kanske bli lite strul..

3. Google dokument tycker jag är väldigt smidigt, använder detta själv för en del dokument som jag alltid vill komma åt utan behov av ex. Office. Funkar att vara flera samtidigt som jobbar med ett dokument.

4. Fungerar att konvertera till & från "riktiga" dokument. Macron och villkorsstyrda formateringar, VBA och sånt vet jag inte, har inte testat/haft behov av sånt.

5. Använder bara DropBox & Google Drive. Har visserligen konton för att köra Onedrive men aldrig ens testat.

Det kanske skulle vara mer praktiskt, för alla, om alla dokument samlades i antingen det ena eller andra molnet? I en särskild utdelad förenings-mapp.

EN person kanske kan göra backup till ex. DropBox eller One?

Länk till kommentar

1. Tycker INTE man ska ha gemensamt konto! Om ex. hälften redan har ett konto får de då två att växla mellan. Om man ex. konfigurerar Chrome att synka bokmärken mellan enheter så kan det kanske bli lite strul..

3. Google dokument tycker jag är väldigt smidigt, använder detta själv för en del dokument som jag alltid vill komma åt utan behov av ex. Office. Funkar att vara flera samtidigt som jobbar med ett dokument.

4. Fungerar att konvertera till & från "riktiga" dokument. Macron och villkorsstyrda formateringar, VBA och sånt vet jag inte, har inte testat/haft behov av sånt.

5. Använder bara DropBox & Google Drive. Har visserligen konton för att köra Onedrive men aldrig ens testat.

Det kanske skulle vara mer praktiskt, för alla, om alla dokument samlades i antingen det ena eller andra molnet? I en särskild utdelad förenings-mapp.

EN person kanske kan göra backup till ex. DropBox eller One?

I vår förening, SeniornetTäby gör vi på följande sätt:

Hos www.123.minsida.se har vi hemsidan www.sntaby.se som är allmänt öppen. Bl.a. ett Kalkylark som ligger i Googles doc. och som webmaster uppdaterar (Schema). Men vi har också en lösenordskyddat sida (Internt) där de enskilda handledarna kan komma in och ändra bl.a. i Kalkylarket, medlemslista etc.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...