Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfplatta råd tack


marim

Rekommendera Poster

Vet inte om detta kanske skulle varit i den andra kategorin mobilt.

 

Jag ska köpa surfplatta både till mig själv och mina föräldrar så jag har en väldigt begränsad budget och jag har ingen aning om vad man ska titta på när det gäller plattor. 

 

Vi kommer använda plattorna ganska lika antar jag. Surfa lite, låna hem böcker från biblioteket, spela lite spel och lösa lite korsord. För mammas del så blir det även betala räkningar. Mamma har ingen dator sen förut så helt trådlöst är uteslutet så måste ha 3G, helst inbyggt simkort. Kommer ju vara jag som hjälper båda ifall det är nåt så även jag kommer ju behöva ha 3G på min så jag kan ta den med mig. Så kommer köpa likadan till oss alla.

 

Den jag har tittat på är denna lenovo från dustin. Har även tänkt köpa penna som finns med där på sidan. Är det en bra platta. Men om jag förstår specifikationen rätt så finns inget USB uttag. Är USB nåt man behöver ha på platta. Finns det ev adapter att köpa till så man kan använda usb till denna lenovo i så fall.

 

Jag kommer ta hem appar för ESET och malwarebytes anti-malware.

 

Finns det nåt annat jag ska tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den där har USB. Alla Android-plattor har micro-USB för att ladda batteri via och även ansluta dator om man vill.

 

Vad tänka på? Tja, budget givetvis en viktig detalj. Användningsområde ett annat. 10" kan vara lite stor att bära kring på (utan en väska) men annars en bra storlek.

Lite stor för att använda som e-bok i sängen, lite för tung tycker jag.

 

Nästa är hur stryktålig den ska vara, exempelvis Sonys senaste (de ser fina ut!) ska tåla lite regn och rusk.

Och som alltid, hur bra skärm, hur mycket minne osv man behöver. Den du länkat till har stöd för minneskort.

 

3G/4G - tja, det senare dyrare i inköp men kan ge bättre prestanda på internet/uppkopplingen.

 

Om tight budget finns det lite äldre plattor från exempelvis Samsung som kan duga, lite sämre prestanda kanske, kanske lite sämre skärm än nya.

 

för fler att välja mellan

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s166867636

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om flera ska ansluta till internet på samma ställe kanske det är billigare med en 3G/4G-router med ett simkort än att varje apparat behöver sitt eget abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Börjar bakifrån, gemensam router går inte att ha då vi bor på olika ställen. Och jag räknar med att vid ev sjukhusvistelse att dom ska kunna ta med den. Fast på sjukhus kanske det går att koppla upp trådlöst, det vet jag inte, men då behöver dom troligen hjälp med det.

 

Det med USB när jag vill flytta nåt från min dator så tar jag ju bara ett usb minne och lägger på och sen tar med mig. Men det är det att jag vet inte om man gör så med plattor att det är tänkt att lägga saker på dom från andra håll eller tvärtom ta saker från dom. Men det kanske finns adapters så man kan koppla ihop vanligt usb minne till plattan om det behövs. 

 

Tyngden, jag har inte hållit i så många så där kan jag inte säga nåt hur de är i jämförelse med en bok. 

 

Dom kommer mest använda i hemmen så hur stryktålig den behöver vara har jag inte tänkt på.

 

Det med minne vet jag inte hur mycket som kommer krävas. Det jag tänker kan dra minne är väl böcker. Men dom får man ju avinstallera när dom är färdiglästa. Samtidigt är det bra att ha bra med minne redan från början.

 

Nackdelen att köpa via nätet är att man inte kan hålla i dom och kolla upp tex hur bra skärmen är. Och ingen affär i närheten har denna utan i princip det som finns är samsungs och ipads.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...