Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte öppna CD/DVD skiva


Xp Home

Rekommendera Poster

Flytta gärna om det ligger fel i forumet

 

Hej har installerat W 7 (ren installation det fixade sig så småningom) tidigare X P Home

 

Men problemet är att när jag skall öppna den  ploppar det upp Window kan ej öppna en vet inte vilket program som skapat filen

 

Det är en DVD som jag sparat dokument på som inte funkar, dock så tar den en annan DVD som jag sparat mina bilder på ock övriga skivor

 

Förklara gärna detaljerat ,mycket tacksam för hjälp

 

Vänligen X P Home :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet inte om jag förstått saken rätt men du har bränt en skiva med dokument i Windows XP och när du nu vill läsa skivan i W7 så får du ett felmeddelande?

 

Om så är fallet verkar det som att brännarprogrammet du använde i XP skivan inte avslutade skivan, dvs att det inte skrev in de filer/info som behövs för att en läsare skall kunna hantera informationen på skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men problemet är att när jag skall öppna den ploppar det upp Window kan ej öppna en vet inte vilket program som skapat filen

Om filerna på skivan är skapat i t.ex. Microsoft Office eller något annat program så måste du installera programmet igen för att kunna öppna filerna.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet inte om jag förstått saken rätt men du har bränt en skiva med dokument i Windows XP och när du nu vill läsa skivan i W7 så får du ett felmeddelande?

 

Om så är fallet verkar det som att brännarprogrammet du använde i XP skivan inte avslutade skivan, dvs att det inte skrev in de filer/info som behövs för att en läsare skall kunna hantera informationen på skivan.

Hej ja bränt skivan med detta program http://cdburnerxp.se/ ifrån W xp

när jag nu öpnnar skivan i W 7 så vill den ha reda på vilket program som skapade skivan, vad vill den veta för program ? övriga brända skivor går att öppna

jag har bränt ifrån mina dokument,har även installerat XP Burner på W 7 och den läser in mapparna men dom är tomma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet inte om jag förstått saken rätt men du har bränt en skiva med dokument i Windows XP och när du nu vill läsa skivan i W7 så får du ett felmeddelande?

 

Om så är fallet verkar det som att brännarprogrammet du använde i XP skivan inte avslutade skivan, dvs att det inte skrev in de filer/info som behövs för att en läsare skall kunna hantera informationen på skivan.

 

Om filerna på skivan är skapat i t.ex. Microsoft Office eller något annat program så måste du installera programmet igen för att kunna öppna filerna.

 

Thomas

Bränt från mina dokument se även mitt svar från skrotnisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer som har tips o hjälp ??

Hur ser det ut om du startar Utforskaren och kollar därifrån på skivan?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej cecilia

 

Det står såhär " Det gick inte att öppna filen,eftersom fotovisning

inte stöder filformatet

 

Eller så har du inte installerat senaste uppdateringar för

fotovisning "

Bilder från Picasa är återskapande och visas utan problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ja bränt skivan med detta program http://cdburnerxp.se/ ifrån W xp

när jag nu öpnnar skivan i W 7 så vill den ha reda på vilket program som skapade skivan, vad vill den veta för program ? övriga brända skivor går att öppna

jag har bränt ifrån mina dokument,har även installerat XP Burner på W 7 och den läser in mapparna men dom är tomma

 

Har du installerat Cdburner Xp? Enligt hemsidan så skall det funka också i Windows 7. Jag är fortfarande inne på tanken att brännarprogrammet inte avslutat skivan du brände och att W7 därför behöver Cdburner Xp för att kunna läsa skivan, alternativt starta det för att avsluta bränningen.

 

När man bränner CD-R eller DVD R skivor så brukar brännarprogrammet vara inställt per default att avsluta skivan men vissa i brännarprogram kan man klicka ur den funktionen, min tanke är om det så är fallet även med Cdburner Xp.

 

Är det en CD-RW skiva så torde funktionen vara liknande, att man kan välja att "stänga" skivan att lämna den öppen för fortsatt bränning.

 

Nu är det så länge sedan man höll på med att bränna skivor så jag kanske minns saker fel, sedan beror det ju också på hur pass avancerat brännarprogram man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej cecilia

 

Det står såhär " Det gick inte att öppna filen,eftersom fotovisning

inte stöder filformatet

 

Eller så har du inte installerat senaste uppdateringar för

fotovisning "

Bilder från Picasa är återskapande och visas utan problem

Så från Utforskaren kan du se de olika filerna på skivan men inte öppna en enskild fil. Är det rätt tolkat?

Då gäller det inte själva skivan utan vilket program som har skapat en viss fil och kan öppna filen. Vad har filen för filändelse (.doc etc)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det som jag skrev lite om innan så går det att öppna med

Cdburner Xp.den kompilerar mappar men det finns inga filer i dom

 

Det står DXP-fil men kan det vara hela filändelsen?

 

Förtydligar om bilder som funkar men dom ligger på en annan DVD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDburnerXP är ett program för att bränna CD- och DVD-skivor men inte för att öppna filer.

 

Kan du bifoga en skärmdump (PrintScreen, Skärmklippverktyget) av hur det ser ut i Utforskaren när du tittar på skivan där?

Klicka på knappen "Använd fullständig editor" för att se hur du bifogar filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara filändelsen. DXP används av Cdburner XP. Lösningen är att byta till rätt filändelse, som troligen skall vara JPG om det är foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott:

Kan det vara så att CdburnerXP har bränt själva kompileringen, eller informationen om vad det är som ska brännas på skivan?

Man kan ju(?) spara den informationen om man senare vill bränna en likadan skiva.

(Menar då inte en image-fil av skivan)

 

Verkar antalet filer stämma med antalet bilder som bör finnas på skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det kan vara filändelsen. DXP används av Cdburner XP. Lösningen är att byta till rätt filändelse, som troligen skall vara JPG om det är foton.

Ja det är både foton och textdokument

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett långskott:

Kan det vara så att CdburnerXP har bränt själva kompileringen, eller informationen om vad det är som ska brännas på skivan?

Man kan ju(?) spara den informationen om man senare vill bränna en likadan skiva.

(Menar då inte en image-fil av skivan)

 

Verkar antalet filer stämma med antalet bilder som bör finnas på skivan?

Den har bränt alla mapparna men ingen innehåller filer,

och det enda ställe som jag kan se mapparna är att hämta dom med CdburnerXP

så hamnar dom i kopileringen igen

 

Sen har det krånglat till sig så att jag hittar inte skärmklippverktyget

det fanns ju från början och jag har använt det,har skrivet skärm mm i sökrutan men inget klippverktyg kommer upp

får jag tag i den som har snott det skall jag ta honom i örat ( det kanske blir mitt eget !!) men jag hopas någon kan tipsa var det blivit av

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd PrintScreen-tangenten då, lämpligen medan du håller nere Alt-tangenten så att bara det aktiva fönstret kommer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd PrintScreen-tangenten då, lämpligen medan du håller nere Alt-tangenten så att bara det aktiva fönstret kommer med.

Nu kanske det  kommer en fil har fått tillbaka klippverktyget

men det är allt som går att få fram   Det är dokument som kommer från XP burner och kapileringen.och det går inte att öppna med något annat som jag kan finna

 

post-123308-0-21987800-1396364397_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden visar egenskaper för en fil som ligger i mappen "Mina dokument", men det vore nog intressantare att se hur det ser ut i Utforskaren när du öppnar skivan. Ställ in Utforskaren för "Detaljerad lista" så kan man se rätt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden visar egenskaper för en fil som ligger i mappen "Mina dokument", men det vore nog intressantare att se hur det ser ut i Utforskaren när du öppnar skivan. Ställ in Utforskaren för "Detaljerad lista" så kan man se rätt mycket.

Det visar inget i utforskaren men man kommer till att öppna medoch det enda som jag kan öppna med är XP burner bifogar den kapileringen

post-123308-0-73189600-1396430263_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia Bifogar nya klipp

 

Det står såhär " Det gick inte att öppna filen,eftersom fotovisning
inte stöder filformatet
Eller så har du inte installerat senaste uppdateringar för
fotovisning

Denna text kommer när man öppnar fil som redan finns på skivan och fil som är klar att skrivas till skiva

 

Sen talar nog klippen for sig själv ,annars återkom 

 

"

 

post-123308-0-63924300-1396548718_thumb.png

 

(Det förra klippet på kapileringen visar tomma mappar) ??

 

Det är kanske inte möjligt att lösa detta,och det är ingen katastrof det viktigaste har jag sparat på papper

 

Det sägs  att en olycka kommer inte ensam  Den extra HD som jag oxå sparat på havererade ,just  vid

detta OP byte till W 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan varit uppe tidigare i tråden verkar det som att du inte har bränt dokumenten utan en sammanställningsfil, se inlägg 16 mm.

 

Verkligen otur du haft med dina säkerhetskopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...