Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trista drivrutiner, hur lösa?


.M

Rekommendera Poster

Jag har lagt frågan under grafikkort för detta är relaterat till grafikkortet trots att det är ljudproblem.

 

Jag har i min media-pc ett Intel G43 grafikchip som styr grafik och ljud via HDMI och i Windows 8 så är det en fördröjning på ungefär två sekunder innan ljudet kommer igång när man ska se film och youtube och liknande. Detta pga att Windows standard drivrutiner för HDMI har denna fördröjning i sig.

 

Lösningen är oftast att ladda ned drivisar från tillverkaren hemsida och använda dessa. Dock så vägrar dom nya drivisarna att installeras då jag har Windows 8 och dom envisas med att vilja köras på Windows 7 enbart.

 

Jag har sett att det ska finnas ett program som löser detta genom att spela upp ett ljud som inte hörs i bakgrunden hela tiden, men jag hittar inte tillbaka till hemsidan där det fanns.

 

Någon som har någon lösning på detta? Kan jag tvinga in nya drivisar på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du provat detta? Intel Driver update Utility Graphics? http://www.intel.com/p/en_US/support/detect/graphics

Alt. kan du också köra enbart Intel Driver Update Utility  http://www.intel.com/p/en_US/support/detect?wapkw=intel+driver+updat

 

Kom ihåg att du måste tillåta en insticksmodul i Web browsern och sedan klicka ja på nån fråga för att tillåta Husdawg, LLC och därefter Ja på frågan från UAC kontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Och den berättade artigt att den inte kan köras korrekt på mitt operativsystem, men att jag borde kunna ladda hem nyare drivisar på downloadsidan. Och downloadsidan har inte något val för Windows 8 för mitt grafikkort. Och laddar jag ned och kör Windows 7 versionen så säger installationsprogrammet ifrån.

 

Antagligen pga jag kör Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu måste jag ta chansen och ifrågasetta detta. Hur kommer det sig att Softpedia har drivisar från 2013, när Intels hemsida bara har ifrån 2012.

 

Vart kom dessa nyare drivisar ifrån? Och varför erbjuds dom inte från Intel?

 

Nähäpp, det där är visst drivisarna som kommer från Windows update. För det är samma som jag har installerade redan. Jag tror till och med att det kan vara äldre än de som jag har installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sååå... jag har åtminstone tillfälligt löst det genom att först skriva ett litet program som skapade en wav-fil som innehåller en sekunds tystnad. Och sen ett program som spelar denna fil på loop. Och det verkar ha löst problemet.

 

Återstår att se om jag träffar på något annat problem, som en minneslucka eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...