Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning 3840 x 2160


Avicii

Rekommendera Poster

Jag är inne på att köpa en 4K skärm (Asus PQ321QE) och då behöver jag ett grafikkort som har upplösning 3840 x 2160.

 

Någon som har ett sådant grafikkort och kan dela med sig av erfarenheter?

Köper endast Nvidia.

Mitt moderkort har stöd för PCI Express 2.0 16 slots, men jag antar att ett PCI Express 3.0 grafikkort är bakåtkompatibelt.

Grafikkortet jag har nu, Gainward 8800GTX, tar upp två PCI platser så utrymme på moderkortet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var beredd på att skaffa en ny nätdel när du byter grafikkort som ska klara 4K

 

GeForce GTX 600 och 700 series supportar 4K genom displayport

Tack för svar!

 

Den PSU (Enermax EGA1000EWL) jag har, levererar 1000W med bl.a. 2 x 2 12V rails.

Borde klara ett 4K grafikkort.

Köpte nätagget för 7.5 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Oavsett om du skall spela eller inte, så kan det vara värt att kolla in olika tester samt köptips på slutet av artikeln av NordicHardwares Svenska grafikkortsguiden.

 

Det finns också länkat till flera sajters tester och rekommendationer. Tips - Grafikkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du skall spela eller inte, så kan det vara värt att kolla in olika tester samt köptips på slutet av artikeln av NordicHardwares Svenska grafikkortsguiden.

Tack, det blir en hel del att gå igenom.

Min fundering är inget hastverk, utan jag tänker ta tid på mig.

 

Om det räknas som att spela, att lägga patiens 1 gång på sin höjd vart tredje år, ja då spelar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det lutar åt ett Gainward GeForce GTX 760 4GB.

Det har PCI-Express 3.0 x 16, men det måste väl vara bakåtkompatibelt så att det fungerar på ett moderkort med PCI-Express 2.0 x 16?

 

Kortet har DisplayPort 1.2 vilket jag förstått är en förutsättning för upplösningen 3840x2160.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Det har PCI-Express 3.0 x 16, men det måste väl vara bakåtkompatibelt så att det fungerar på ett moderkort med PCI-Express 2.0 x 16?

 

Ja.

Det är t.o.m. så att i dagsläget är det nog bara AMDs mest extrema grafikkort ur R9 serien R290 och R290X med 512-bitars minnesbuss som har en minnesbandbredd på upp till 380 GB/S som kan utnyttja PCI-E 3.0 men även där har jag för mig att det gäller i CrossFire dvs. 2 eller flera av just dessa grafikkort hopkopplade och med AMDs Eyefinity (multimonitor setup så att flera skärmar agerar som en enda med Max upplösning: 4096x2160 @ 60 Hz per display) med 4K upplösning och det sker enbart via PCI-E bussen och inte som tidigare med hjälp av en CrossFire brygga eller i nVidias fall motsvarande SLI-brygga för att avlasta PCI-E bussen.

 

Inga av dom vanliga grafikkorten (nVidia/AMD) med 384-bitars minnesbuss i singel konfiguration klarar att utnyttja ens PCI-E 2.0 bussen till fullo.

Annars klarar PCI-E 3.0 i princip dubbla bandbredden mot PCI-E 2.0

 

Men jag har tyvärr inte satt mig in i alla detaljerna ang. 4K @60HZ generellt och vilka övriga grafikkort som också klarar detta, eller om dom skalar ned till 30Hz.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har tyvärr inte satt mig in i alla detaljerna ang. 4K @60HZ generellt och vilka övriga grafikkort som också klarar detta, eller om dom skalar ned till 30Hz..

60 vs 30 Hz.

Sweclockers skriver följande:

"För både AMD och Nvidia innebär SST-läget att korrekt upplösning visas, men endast i maximalt 30 Hz. Det innebär en tydligt hackig upplevelse i allt från skrivbordsmiljö till webbsurfande och spelande. Inställningen fungerar för en kortare period, men blir snabbt ett irritationsmoment."

 

PC för Alla skriver följande:

"Vi körde med betadrivrutin (326.8) från Nvidia som enligt uppgift skulle kunna ge 60 Hertz även med den här bildstorleken. Men precis som med standarddrivrutinerna fick vi nöja oss med 30 Hertz. För normalt datorarbete spelar det ingen som helst roll medan det för spelare kan vara läge att avvakta tills drivrutinerna är bättre anpassade."

Helt olika slutsatser från 2 testare.

Vem ska man lita på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har hittat ett kort, Gainward GeForce GTX 960 2GB, som har DisplayPort 1.2 vilket är vad min beställda skärm (Eizo EV3237) vill ha för att återge 4K 3840x2160@60Hz. Grafikkortet har 1 DisplayPort utgång. Många grafikkort har inte det, utan bara Mini DisplayPort.

Komplett säljer grafikkortet på öppet köp i 45 dagar. Dessutom fri retur om man inte är nöjd och beloppet återbetalt.

Man kan ju ställa frågan "vad händer med returnerade varor". Säljs de på nytt till annan kund?

https://www.komplett.se/product/834961/datorutrustning/grafikkort/pci-express/gainward-geforce-gtx-960-2gb#technical-details

 

Min undran är om grafikkortet kan leverera fullt ut på ett moder kort med PCI Express 2.0 x 16?

Grafikkortet är ett PCI Express 3.0 x16, men det ska vara bakåtkompatibelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det grafikkortet kommer nog att leverera, även om det inte kommer att kunna utnyttja PCIE 3.0 maximala hastighet.

 

Men -  väldigt stort men - det finns det inga grafikkort som klarar. Det är i dagsläget endast AMD Radeon med HBM minne (3D - vertical nand) som kan komma i närheten av dessa buss-hastigheter och faktiskt närma sig dessa: http://www.anandtech.com/show/9266/amd-hbm-deep-dive

 

Men detta betyder inte automatiskt en eller annan sak, det är så otroligt mycket annat att titta på:

 

I ditt fall med PCI-E 2.0 på moderkortet och ett bra NVIDIA så kommer inte ens dom värsta Nvidia korten att ens komma i närheten av busshastigheten PCIE 3.0.

Faktiskt så är det så att PCI-E 2.0 bussen klarar mer än vad dom flesta högpresterande grafikkorten idag kan leverera.

Och se gärna inlägget ovan #9.

 

4096x2160 @ 60 Hz vilket du lär vilja uppnå och inte 4096x2160 @ 30 Hz

Då krävs det bra grafikkort och det du valt tror jag kommer att klara detta galant, såvida du inte funderar på dom mest grafikintensiva spelen - då krävs det dubbla av dessa för att hålla minst 60 frames/s (fps) med höga grafikinställningar eller trippla för extrema grafikinställningar...

 

Och du måste ansluta via DisplayPort 1.2

Jag tror du kommer att bli mycket nöjd, men - se till att du har möjlighet att byta på öppet köp utifall inte.

Har du läst Tom's  köpguide? http://www.tomshardware.co.uk/best-gpus,review-33382.html

NordcHardWare: http://www.nordichardware.se/Om.html

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du spelar eller inte, här är en försmak av 4K.@30Hz

GTA 5 GTX 960 Gameplay 4K 3840x2160 with FPS se denna:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Fo7iJXlqKBU

 

NVDIA GTX TITAN X SLI  CRYSIS 3  4K UHD 3840X2160 @60Hz  FRAME RATE TEST CPU 5960X
Det betyder 2 st. av dom värsta grafikkorten installerade..
https://www.youtube.com/watch?v=i9ZtSKcfsIE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GTX TITAN X

Skulle inte ha något problem att köpa ett sådant, men strömanslutningen 1st 6pins och 1st 8pins PCIe har inte mitt nätaggregat. Det har bara 2 st 6pins PCIe.

Byta nätaggregat, ja då är det lika bra att byta moderkort=bygga ny dator. Inte i nuläget.

 

GTX 980 är annars ett kort som har DisplayPort och strömförsörjning av 2st 6pins PCIe. Skulle passa, men det kortet verkar inte gå att köpa längre. Hittade ett ex hos Amazon.de, men de säljer inte detta till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte ha något problem att köpa ett sådant, men strömanslutningen 1st 6pins och 1st 8pins PCIe har inte mitt nätaggregat. Det har bara 2 st 6pins PCIe.

Byta nätaggregat, ja då är det lika bra att byta moderkort=bygga ny dator. Inte i nuläget.

 

GTX 980 är annars ett kort som har DisplayPort och strömförsörjning av 2st 6pins PCIe. Skulle passa, men det kortet verkar inte gå att köpa längre. Hittade ett ex hos Amazon.de, men de säljer inte detta till Sverige.

 

GTX 980 är det flera butiker som har. Inga problem att hitta ett sådant. Dessutom finns det adaptrar för att omvandla en 6-pins PCIe till en 8-pins PCIe.

 

http://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-pin-stromadapter#/specs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GTX 980 är det flera butiker som har. Inga problem att hitta ett sådant.

Var hittar du ett sådant kort? Jag lyckas inte hitta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inget rent GTX 980, utan alla har nåt tillägg som gaming, oc, sc osv. Dessutom utgick jag från DisplayPort och inget annat plus 2st 6pins PCIe strömanslutningar.

Blev ett EVGA SC.

post-9397-0-75159100-1457026967_thumb.jpg

Webbsidor är OK, men Office (Outlook, Excel, Word) har alldeles för stort textsnitt. Vissa menyer är för stora. Likaså Utforskaren. Aktivitesknappar, rullningslist är för smått, men hittar inte inställningen Windows 8.1. I alla tidigare Windows har det inte varit något problem att hitta.

Kommer att ta veckor innan jag hittat alla inställningar.

 

Edit: Alla inställningar är nu perfekta, utan att jag gjort några extra inställningar. Några omstarter och Windows fixade allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inget rent GTX 980, utan alla har nåt tillägg som gaming, oc, sc osv. Dessutom utgick jag från DisplayPort och inget annat plus 2st 6pins PCIe strömanslutningar.

Blev ett EVGA SC.

attachicon.gif3840x2160.JPG

Webbsidor är OK, men Office (Outlook, Excel, Word) har alldeles för stort textsnitt. Vissa menyer är för stora. Likaså Utforskaren. Aktivitesknappar, rullningslist är för smått, men hittar inte inställningen Windows 8.1. I alla tidigare Windows har det inte varit något problem att hitta.

Kommer att ta veckor innan jag hittat alla inställningar.

 

Förstår inte vad du menar med "rent". Alla är GTX 980, oavsett vad tillägget är. Detta kortet har 3 display portar och kräver 2 st 6-pins PCIe anslutningar.

 

http://www.inet.se/produkt/5411318/evga-geforce-gtx-980-4gb-acx-2-0-sc#/specs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad du menar med "rent". Alla är GTX 980, oavsett vad tillägget är. Detta kortet har 3 display portar och kräver 2 st 6-pins PCIe anslutningar.

Tillägget i det kortet är SC Super Clocked. Och det är just sånt jag inte har något intresse av.

Men i detta fall blev jag tvungen att köpa just det kortet, vilket jag skrev i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägget i det kortet är SC Super Clocked. Och det är just sånt jag inte har något intresse av.

Men i detta fall blev jag tvungen att köpa just det kortet, vilket jag skrev i mitt förra inlägg.

Ursäkta, missade att du redan hade köpt EVGA. Vad diverse tillägg betyder vet jag mycket väl efter ett antal år i spelvärlden. Om inte kostnaden har någon betydelse, är det väl ingen nackdel att kortet är klockat och presterar bättre eller.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, missade att du redan hade köpt EVGA. Om inte kostnaden har någon betydelse, är det väl ingen nackdel att kortet är klockat och presterar bättre eller.....

Det är lugnt. :)

Klockat innebär för mig kortare livslängd och högre strömförbrukning. Jag kan förståss ha fel i detta. Å andra sidan, detta är bara ett tillfälligt kort tills nästa bygge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...