Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Etiketter i Excel-diagram


Jocke001

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har tre kolumner med data. De två första ska ritas upp i ett diagram och den tredje kolumnen vill jag använda till att sätta etiketter på alla punkter i diagrammet.

 

Har för mig att någon datortidning har tagit upp det här men kommer inte ihåg vilken.

 

Någon som har en idé om hur man kan lösa det?

Någon som har en lösning?

 

Jag använder Excel 2000.

 

/Jocke

 

 

---------------------------------

Den nya källan till kunskap

http://www.elektroteknik.net

---------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-09-20 07:44:24 av Jocke001]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar etiketter för x-axeln så kan detta ändras genom "Källdata" och fliken "Serie". Ifall du menar på något annat sätt med etiketter hoppas jag du kan återkomma med lite exempeldata från din eget underlag.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha etiketter på varje datapunkt.

 

Två värden ger punktens placering i diagrammet. Ett tredje värde ger den etikett som ska skrivas ut brevid punkten i diagrammet.

På detta sätt vill jag skapa ett tvådimensionellt diagram av tredimensionella data.

 

EX:

tabell

--------------

x1,y1,etikett1

x2,y2,etikett2

x3,y3,etikett3

..,..,........

..,..,........

xn,yn,etikettn

 

x1,...,xn och y1,...,yn är tal och etikett1,...,etikettn är tal eller text.

 

Jag har för mig att jag har sett en lösning på detta i någon datatidning men kommer inte ihåg vilken eller när. Misstänker att lösningen var ett makro.

 

[inlägget ändrat 2001-09-20 10:43:45 av Jocke001]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du låter x1...xn utgöra serie 1 och y1...yn utgöra serie 2. Sedan kan du välja "staplat" stapeldiagram för att få en datapunkt för x1...y1 o.s.v. Därefter kan du välja etikettkolumnen för kategoriaxeln.

Jag har testat den här lösningen får på detta sätt summan av x1 och y1 i första datapunkten med etiketten1 vid första stapeln.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det fungerade ju. Men det är inte riktigt som jag hade tänkt mig.

 

Jag skulle vilja ha ett punktdiagram som ritas upp med hjälp av x1...xn och y1..yn. Sedan vill jag att varje punkts dataetikett ska definieras av etikett1...etikettn.

 

Hittills har jag bara lyckats få punktens y-värde i dataetiketten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har kommit så långt att du fått y-axelns värde som dataetikett är det nog bara att under Diagramalternativ och fliken Dataetiketter ändra från "Visa värde" till "Visa etikett".

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke (och Glader)

 

Det Jocke vill göra går inte att göra manuellt men däremot mha VBA.

 

Redigering (Jo, det går manuellt men då måste man göra det för varje enskild datapunkt)

 

Det finns ett utility (tilläggsverktyg) att (gratis) hämta hem från Rob Boveys hemsida:

http//www.appspro.com -

"XY Chart Labeler"

 

Lycka till,

Dennis

 

http://www.xldennis.com

 

[inlägget ändrat 2001-09-20 23:40:23 av XL-Dennis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...