Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minne 3 GB i en gammal dator.


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Jag har en gammal Stationär Fujitsu Siemens dator från år 2003. Moderkort Asus A7V600-F.

 

Enligt moderkortsmanualen så ska jag kunna ha 3 GB ramminne i datorn om jag använder 3st 1 GB DDR PC-2100 eller PC-2700 ( note: PC3200 maximum to 2 DIMMs only).

 

Jag har nyligen installerat Windows 7 Home SP1 32 bitars i denna dator.

 

Datorn startar med 3st 1 GB DDR PC-2700 minnen, men Windows fungerar inte med 3st 1 GB PC-2700.

 

Jag får bara Windows 7 att fungera med 2st 1 GB PC-2700 minnen i datorn, alltså 2 GB.

 

Har uppgraderat moderkortets BIOS till: ASUS A7V600-F ACPI BIOS Revision 1006 datum 13.10.2003.

 

Går det att få Windows 7 Home SP1 32 bitars att fungera med 3 GB ramminne i denna gamla dator?

 

Ifall det går hur gör man då för att få det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som sker med installationen av win 7 med 3gig minne?

 

Jag har kört Win 8.1 med bara ett PC 3200 minnen(512meg) utan problem på en dator(ej märkes, med stöd för bara 2 gig minne, 2 socklar).

 

Är minnena OK?

 

Prova att installera med 2 gig och när allt är klart sätt i det sista i datorn för att se om det går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Vad är det som sker med installationen av win 7 med 3gig minne?

 

Jag har kört Win 8.1 med bara ett PC 3200 minnen(512meg) utan problem på en dator(ej märkes, med stöd för bara 2 gig minne, 2 socklar).

 

Är minnena OK?

 

Prova att installera med 2 gig och när allt är klart sätt i det sista i datorn för att se om det går?

Jag har installerat Windows 7 Home 32 bitars i denna dator för några veckor sedan. Installationen gick bra.

 

Windows 7 fungerar med 2 GB minne men inte med 3GB ramminne.

 

Alla tre 1GB PC2700 minnena är hela. Minnena är Kingston.

 

Alla tre minnena fungerar bra var för sig i datorn på alla minnesplatserna.

 

Har provat alla minnena på alla minnesplatser, ett minne i taget sedan 2 minnen flyttat runt minnena, sedan 3 minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det är så här med minnen ibland att visst kan dom fungera och bra, var för sig eller i grupp, men detta är ingen garanti att dessa fungerar tillsammans med en viss moderkortsmodell och dess minneskontroller samt processor.

 

Jag tror helt enkelt att just dina minnen av någon anledning tillsammans ställer till det för minneskontrollern alt. processorn och därför inte fungerar som dom skall när du stoppar i alla tre.

 

En sak att beakta; spänningen som driver dessa kanske inte räcker till?

Dina minnen är väl gjorda för 2,50 V?

Jag hittar inte i din moderkortsmanual att det går att ändra i Bios Setup, på DRAM Voltage och öka denna 5 hundradelar dvs. till 2.55V
Obs!. Öka inget mer än detta värde, om du råks på skulle hitta igen inställningen.

 

Men däremot, direkt vid uppstart > tryck [Del] > gå in i BIOS Setup > Advanced > Chip configuration > SDRAM Configuration => kontrollera att det står "By SPD"

Manualen sidan 76/92 http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/boards/motherboards/asus/a7v600-f2/man_a7v600-F2_uk.pdf

 

Fast egentligen borde du direkt efter uppstart trycka [Del] >  i BIOS Setup tryck [F5] Set Defaults och därefter [F10] Save & Exit.

Datorn bootar om och kolla nu hur det ser ut.

 

En sak, har du flera diskar i datorn, kontrollera först boot ordningen innan du ändrar.

Manualen sidan 89/92 Boot menu

Efter att du gjort Load Defaults så kan du återställa diskarnas inbördes boot ordning och därefter Save & Exit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv harvat många år med en ASUS-bräda med socket A processor, förvisso med W-XP men den var inte kinkig, man kunde knäppa i minnen av olika fabrikat/ MHz/ storlek och det bara fungerade.

 

Men det verkar ju som att det är W7 som har problem att läsa in dina minnen eftersom W7 hanterar minnet på ett annat sätt än XP

Ett långskott förvisso men har du kollat alla installerade enheter i enhetshanteraren så att du inte har några gula utropstecken där? I första hand tänker jag på drivrutiner för chipset och kanske också cpu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Har haft 3 minnen i datorn tidigare när jag hade Windows XP, hade då ett 256 MB DDR PC2700 av märket Infineon och två 512 MB PC2700 Kingston, alltså sammanlagt 1,25 GB med 3 minnen samtidigt i datorn.

Jag installerade Windows 7 med dessa 3 minnen i datorn på sammanlagt 1,25 GB och Windows 7 fungerade med dessa 3 minnen i datorn, men jag försöker nu att använda så mycket minne som möjligt i denna gamla dator.

 

I BIOS står det By SPD. Volt är låst till 2,5 volt och går inte att ändra.

 

I Enhetshanteraren ser allt OK ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har inte Win7 Home 32 bit samma begränsning för minneshantering som Win Xp Home? Win 7 Professional 32 bit kan hantera upp till 4 Gb minne, det kunde även Win Xp Professional. Mig veterligt är Ubuntu 32 bits det enda 32 bits operativsystemet som kan hantera mer än 4 Gb minne. Min stationära Fujitsu-Siemens Esprimo E 7520 med Ubuntu 13.10 fungerar med 6 Gb minne.

Det som skiljer Win Xp Home (X32) och Win Xp Professional (X32)  är PAE (Physical Adress Extension). Detta gäller även för Win 7 Home (X32) och Win 7 Professional (X32).

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har inte Win7 Home 32 bit samma begränsning för minneshantering som Win Xp Home? Win 7 Professional 32 bit kan hantera upp till 4 Gb minne, det kunde även Win Xp Professional. Mig veterligt är Ubuntu 32 bits det enda 32 bits operativsystemet som kan hantera mer än 4 Gb minne. Min stationära Fujitsu-Siemens Esprimo E 7520 med Ubuntu 13.10 fungerar med 6 Gb minne.

Det som skiljer Win Xp Home (X32) och Win Xp Professional (X32)  är PAE (Physical Adress Extension). Detta gäller även för Win 7 Home (X32) och Win 7 Professional (X32).

/ Jari

32-bits OS-X, Linux, BSD, Solaris har alla stöd för PAE. Även Widows 32 bits Server stöder PAE. Men för att kunna använda mer än 4GiB (max. 64 GiB) måste även processor stöda PAE. Och moderkortet måste naturligtvis ha stöd för mer än 4 GiB. Även med PAE så är minnesanvändningen för en enskild process begränsat till 3 GiB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Jag har en gammal Stationär Fujitsu Siemens dator från år 2003. Moderkort Asus A7V600-F.

 

Ska kunna använda 3 GB ramminne, 3st 1GB DDR PC2700 minnen men jag får bara Windows att klara av 2GB, 2st 1 GB PC2700.

 

Jag var inne på Crucial hemsida.

http://www.crucial.com/

 

Där körde jag deras System Skanner och enligt skanningen så ska jag kunna ha 3st 1 GB DDR PC2700 minnen i den gamla Fujitsu Siemens datorn från år 2003.

Jag börjar verkligen undra om det går.

post-119056-0-78500800-1395575789_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft 3 minnen i datorn tidigare när jag hade Windows XP, hade då ett 256 MB DDR PC2700 av märket Infineon och två 512 MB PC2700 Kingston, alltså sammanlagt 1,25 GB med 3 minnen samtidigt i datorn.

Jag installerade Windows 7 med dessa 3 minnen i datorn på sammanlagt 1,25 GB och Windows 7 fungerade med dessa 3 minnen i datorn, men jag försöker nu att använda så mycket minne som möjligt i denna gamla dator.

 

I BIOS står det By SPD. Volt är låst till 2,5 volt och går inte att ändra.

 

I Enhetshanteraren ser allt OK ut.

Vad får du för alternativ om du ändrar till "User Defined"? Vad blir då alternativen vid "SDAM 1T Command Control"? Kan du då ändra till "2T"? Om det inte går så prova med "disable" på den funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Vad får du för alternativ om du ändrar till "User Defined"? Vad blir då alternativen vid "SDAM 1T Command Control"? Kan du då ändra till "2T"? Om det inte går så prova med "disable" på den funktionen.

 

Moderkort Asus A7V600-F, Dator Fujitsu Siemens Scaleo M från år 2003

 

Så här ser Advanced, Chip Configuration ut.

 

SDRAM Configuration                        By SPD

 

SDRAM Cas Latency                        2,5

 

SDRAM RAS to CAS Delay                        3T

 

SDRAM RAS Precharge Delay                        3T

 

SDRAM Active Precharge Delay                        7T

 

SDRAM 1T Command Control                        Auto

 

SDRAM Bank Interleave                        Auto

 

Graphics Aperture Size                        64MB

 

AGP Capability                        Auto

 

AGP performance Control                        Disabled

 

AGP Fast Write Control                        Disabled

 

Video Memory Cache Mode                        UC

 

DRAM Burst Length 8QW                        Disabled

 

Rank interleave                        Disabled

 

S2K Bus Driving Strength                        Auto

 

AGP SKEW (Byte 14)                        00

 

SDRAM Configuration går att ändra mellan User Define och By SPD

 

Ändrar jag till User Define så kan jag ändra värdena under SDRAM Cas Latency, SDRAM RAS to CAS Delay, SDRAM RAS Precharge Delay och SDRAM Active Precharge Delay.

 

SDRAM 1T Command Control går att ändra mellan Disabled, Enabled, och Auto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag använde DDR minnen. Jag minns inte vad det går att ändra de olika värdena till. Om det går att höja från 2.5 - 3 - 3 - 7 till t.ex. 3 - 4 - 4 - 8 kanske det fungerar bättre, när alla minnes platserna är använda. Sätta 1T Command Control till Disabled kan också fungera.

 

När man gör detta får minnena lite mer tid att utföra de kommandon som behövs. Att det kommer att fungera är ingen garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Det var länge sedan jag använde DDR minnen. Jag minns inte vad det går att ändra de olika värdena till. Om det går att höja från 2.5 - 3 - 3 - 7 till t.ex. 3 - 4 - 4 - 8 kanske det fungerar bättre, när alla minnes platserna är använda. Sätta 1T Command Control till Disabled kan också fungera.

 

När man gör detta får minnena lite mer tid att utföra de kommandon som behövs. Att det kommer att fungera är ingen garanti.

Stort tack, nu verkar den gamla datorn Fujitsu Siemens Scaleo M med

Moderkort Asus A7V600-F fungera med 3st 1 GB DDR PC2700 minnen, 3 GB ramminne i Windows 7 32 bitars.

 

Jag följde ditt råd och gjorde dina föreslagna ändringar i BIOS.

 

Så här ser det ut nu i BIOS och det verkar fungera bra.

 

SDRAM Configuration                        User Define

 

SDRAM Cas Latency                        3,0

 

SDRAM RAS to CAS Delay                        4T

 

SDRAM RAS Precharge Delay                        4T

 

SDRAM Active Precharge Delay                        8T

 

SDRAM 1T Command Control                        Disabled

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...