Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsplattor - dålig syn


John12

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har klart nedsatt syn och önskar köpa en läsplatta, vill gärna få tips på lämpliga modeller.

 

Vad önskar jag mig då att plattan har för egenskaper?

* Att textstorlek kan ställas in helst även för PDFer.

* Att plattan kan läsa smil-filer.

* Att skärmen är relativt stor.

 

Pris kvittar så länge det är kvalitet.

 

Alla tips uppskattas!

 

 

 

Kan tillägga att jag har en kindle dx just nu men att denna varken kan läsa smil-filer eller förstora texten i pdf-filer vilket stör mig mycket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du enbart ute efter en läsplatta, dvs en som är specificerad för läsning (med e-ink exempelvis) eller kan du tänka dig att använda en surfplatta (LCD-skärm).

 

de surfplattor jag använt har det alltid gått att skala texten i de läsprogram  (exempelvis Aldiko) jag använt och även zooma in i PDF (som att zooma i grafik, som på datorn)

smil-filer har jag aldrig träffat på, där vet jag inte, men då Android har appar som klarar det mesta kan jag inte annat än tro att det finns spelare även för dessa men jag vet inte.

 

Nackdelen med surfplattor och läsning är skärmen då en LCD-skärm är mer "aggressiv" än en passiv e-ink. Men samtidigt är surfplattan mer anpassningsbar, kan mycket mer.

 

jag rekommenderar starkt att du provar i butik först, helt enkelt ser om du kan anpassa texten till dina önskemål, innan köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man i Google Play söker på "smil reader" får man inte, som jag ser det, relevanta sökträffar.

Var kan man hämta en sådan smil-fil, vilken som helst, att testa med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Dennispaketet

Jag har hört att Sony ska ha en bra, men kommer inte ihåg vad den heter. Men du hittarnog om du googlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...